no avatar
User

Fokkokp

26

Zo Feb 26, 2006 17:33

Nederland aan Zee

4994 - Fierce Creatures (2008)

door Fokkokp » Zo Jul 06, 2008 15:34

Uit de Creator serie:

4994 - Fierce Creatures
193 onderdelen
Gekocht bij een Blokker in Voorburg E10.00

Afbeelding

" Ha, dit is een mooi model om kleine zusjes mee aan het schrikken te maken", dacht ik toen ik de sets voor 2008 zat door te neuzen.
Toen ik de doos een maand geleden in de winkel zag heb ik beter gekeken en in tweede instantie vond ik het model mooi genoeg om aan de Lego collectie toe te voegen.

Eén boekje met daarin de bouwvoorbeelden voor 3 modellen:
1 - Spin
2 - Wesp (denk ik)
3 - Cobra

1 - Spin
Het diertje dat voor mij aanleiding was voor aanschaf. Die rode schuine steentjes op de gewrichten in de pootjes, dat moest een Mexicaanse Roodpoot of -knie zijn. Verder weet ik niets van spinnen.

Afbeelding

De spin is (ook de echte) opgebouwd uit vier kleuren, rood, zwart, bruin en creme. Mijn indruk toen ik aan de bouw begon en de steentjes voor me had liggen, veel strippen, scharnieren en daksteentjes, en dat zou een spin moeten worden...
Dat werd het en de ontwerper heeft goed gekeken naar het voorbeeld uit de natuur: pootjes netjes aan het kopborststuk bevestigd: het 2e en 3e paar tussen twee strips bevestigd, het 1e en 4e paar op een plat draaischarnier. De poten hebben elk 2 beweegbare gewrichten gemaakt van platte verticale scharnieren. Twee beweegbare kaken met een pen-gat combinatie.
De spin heeft 6 gele ogen meegekregen.
Het achterlijf is gemaakt van lange schuin af- en oplopende elementen en zit scharnierend aan het kopborststuk geklikt. Een dubbele scharnierverbinding want het is toch een vrij zware toevoeging die niet vanzelf naar onder mag zakken. Je moet even de poten onder de juiste hoek draaien en knikken om het dier mooi neer te zetten. Als de spin dan voor je op tafel staat valt het gegriezel wel mee. De dames in mijn omgeving vonden hem er leuk uitzien.

2 - Wesp
Of het nu een wesp of een mug was, die angel aan de staart maakt het voor mij een wesp.
Wat ieler dan de vrij massieve spin, maar toen hij een dag op tafel gestaan had, hij had wel wat leuks over zich. . Iets moois is wel de constructie om een scharnier bewegend te klemmen om draaiende vleugels te maken. Bij de biologie lessen leerde ik dat insectenvleugels met een soort roeibeweging gaan en dat zit hier, bij de wesp, nu ook zo.

3 - Cobra
Een rechtopstaande cobra met het kopschild dreigend gespreid. Dat moet het voorstellen. Toch zie ik er steeds meer een leeuwekop in dan een cobra. Dat ligt vast en zeker geheel aan mij. Toch kan je er best wel een mooie kop mee maken. Onderkaakje kan nog op en neer bewegen ook. Met de resterende onderdelen blijft er niet zo heel veel cobra meer over, maar toch met de platte scharnieren wordt er nog een lang lijf gemaakt waarop de kop geklikt wordt.

Mijn mening:
Mooie set, bevat veel scharnieren, mocht je die nodig hebben. Een drietal ontwerpen van 'enge' dieren die erg leuk in Lego vertaald zijn. Ze hebben mooie decoratieve eigenschappen.

Eén ding snap ik nog steeds niet: waarom heeft die spin een hijsoog aan z'n achterlijf zitten?
Laatst gewijzigd door Fokkokp op Vr Sep 26, 2008 14:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5481

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

Re: 4994 - Fierce Creatures

door MOCkingBird » Zo Jul 06, 2008 15:55

Fokkokp schreef:Eén ding snap ik nog steeds niet: waarom heeft die spin een hijsoog aan z'n achterlijf zitten?

Misschien om hem aan een touwtje (in een spinneweb) te laten hangen.
no avatar
User

Fokkokp

26

Zo Feb 26, 2006 17:33

Nederland aan Zee

door Fokkokp » Zo Jul 06, 2008 16:37

Zelf hield ik het voor de spinklieren voor de de spindraden. Die zien er toch uit als kleine hoorntjes? En maakt zo'n mexicaan een web? Weet ik niet eens...

Maar ok, je kan de spin ook aan een draadje hangen natuurlijk.

mvg

Fokko
Gebruikers-avatar
User

Marcos

371

Di Dec 04, 2007 13:40

Wekerom

door Marcos » Di Jul 08, 2008 16:22

Ik heb deze set zelf ook, en ik vond hem erg leuk.
Ik was er wel iets mee voor kwijt, namelijk €12 bij de intertoys.
Een leuk setje, en erg bruikbaar als je de "hinge" onderdelen goed kan gebruiken.

Groeten

Marco
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6363

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Re: 4994 - Fierce Creatures

door workfromtheheart » Di Jul 08, 2008 20:25

Fokkokp schreef:" Ha, dit is een mooi model om kleine zusjes mee aan het schrikken te maken"

Dit is precies wat er gebeurde toen mijn vriendin hem zag, ze werd helemaal panisch en ik moest hem ter plekke uit elkaar halen.

De te bouwen modellen zijn best wel eng, vooral voor kinderen/mensen die bang zijn voor spinnen, slangen of wespen. Dat is wel iets waar je mee op moet passen. (Vind ik achteraf :wink:)
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.