Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10855

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

31043 - Chopper Transporter (2016)

door WvdP » Vr Sep 30, 2016 20:36

Afbeelding
31043 Chopper Transporter
Jaar:
2016
Parts: 124
Prijs: € 9,99

Heel af en toe doe ik mijzelf een setje cadeau, vooral om weer eens wat nieuws te kunnen bouwen of omdat ik het werkelijk een heel leuk setje vind. Toen ik onlangs een flink aantal sets met 30% korting kocht voor Sinterklaas, deed ik de 31043 Chopper Transporter erbij als cadeautje voor mijzelf. Ik had mij tevens voorgenomen weer eens een recensie te schrijven, dus bij dezen!

Zoals de meeste sets in de Creator-serie heeft de 31043 een hoofdmodel en twee alternatieve modellen. Omdat deze sets specifiek ontworpen zijn om ook die alternatieve modellen te hebben, bouw ik die altijd als eerste voordat ik overga tot het hoofdmodel. Ik zal de verschillende modellen dus in omgekeerde volgorde bespreken.
Afbeelding
Het tweede alternatieve model is een soort Landrover. De 2x2 turntable achterop moet waarschijnlijk het reservewiel voorstellen, maar het ziet er niet uit. Het model is niet meer dan 8 studs lang en als je klaar bent, is bijna de helft van de onderdelen (60 van de 124) nog ongebruikt, waaronder vrijwel alle grotere onderdelen. De Landrover zelf ziet er niet uit alsof de ontwerpers hier echt hun best op hebben gedaan. Zelfs voor een B-alternatief vind ik het eindresultaat buitengewoon teleurstellend. Snel het A-alternatief bouwen!
Afbeelding
Het eerste alternatieve model is een soort tractor met achterop een ploeg of eg (een breed landbouwapparaat in elk geval). Uiteindelijk blijven 48 onderdelen ongebruikt. Omdat dit wel kleinere onderdeeltjes zijn, lijkt het alsof er heel veel minder parts ongebruikt blijven dan bij het B-onderdeel. De tractor ziet er wat beter afgewerkt uit dan de Landrover, maar lijkt niet helemaal de juiste verhoudingen te hebben. Misschien ook wat lastig op deze schaal? Toch kan ook dit model mij niet bijzonder bekoren. Snel het hoofdmodel bouwen!

Afbeelding
Het hoofdmodel bestaat uit een helikopter achterop een flatbed truck (Nederlands: semi-oplegger). De helikopter is oranje met wit, de truck groen met grijs. Op zich geen onaardige kleurencombinaties, maar bij elkaar spreekt het me niet heel erg aan. De truck is voor deze schaal wel aardig, de helikopter oogt wat lomp. Misschien komt dat doordat het heel lastig is om een helikopter te ontwerpen voor deze schaal: de wieken zijn nu enorm en staan wel heel hoog boven de cabine. Eerlijk gezegd zou ik op deze schaal ook niet zo snel een beter alternatief weten. Maar de combinatie van helikopter met truck vind ik niet heel erg geslaagd.

Al met al ben ik wat teleurgesteld door deze set. Het hoofdmodel spreekt me niet aan, het eerste alternatieve model kan me niet bekoren en het tweede alternatieve model vind ik vrij waardeloos. Nadat ik de set helemaal had opgebouwd, heb ik zelfs overwogen om hem direct aan mijn zoontje te geven: ik vond hem eigenlijk niet de moeite waard om te hebben. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit met een set heb gehad!
Is hij dan zelfs niet de moeite waard voor de parts? Och, de twee donkergroene mud guards zijn best welkom en met de oranje parts kun je vast ook wel wat, maar eerlijk gezegd heb ik bijna spijt dat ik deze set heb aangeschaft. Gelukkig kocht ik hem met 30% korting, dat verzacht de pijn. Maar ik begin me wel af te vragen wat Lego heeft bewogen om deze set uit te brengen. De designers moeten toch wel beter kunnen?

Hierbij kandideer ik deze set dan ook voor LZHHM 2016 :lol:
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)