Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
599

Vr Aug 22, 2014 16:28

10264 Corner Garage (2019)

door Berthil » Vr Jan 11, 2019 17:07

Kleine review (en eerste) van mijn hand. Met alle 14(!) Creator Expert Modulars en 9 andere meer gecompliceerde Modulars heb ik er nu 23 en ze staan allemaal in de woonkamer. Tevens zelf ook een flinke MOC Modular gemaakt die op Brother Brick geblogged is. Je kan dus misschien zeggen dat ik redelijk wat ervaring met Modulars heb.

Afbeelding

Basis
  • set: 10264 Corner Garage (2019)
  • aantal parts: 2569
  • aantal minifigs: 7
  • S@H-prijs: EUR 189,99
  • betaalde prijs: zoals bij S@H, op beschikbaarheidsdatum 1 januari besteld, de Creator Expert Modulars gaan zelden in de aanbieding

Nieuwe onderdelen
Veel nieuwe onderdelen al zitten er qua stuks-aantal van de meeste niet zo veel in. Met de nieuwe stenen, of bestaande nieuwe stenen het laatste jaar uitgebracht in een nieuwe kleur, zijn er weer andere technieken mogelijk dan in de vorige Modulars. Opvallend veel nieuwe onderdelen misschien, 24 volgens Bricklink, en dat is zonder de 7 Minifigs! Dat is natuurlijk ook een manier om je voorsprong te behouden t.o.v. de AFOLs :).
De een wat belangrijker dan de ander, ik kan mij voorstellen dat de Dark Green round plate met open stud een zeer welkome toevoeging is aan het assortiment van een planten/bomen ontwerper.

Uiterlijk
Qua oppervlak een redelijk kleine Modular vanwege de 'drive trough' van het tankstation maar toch heel goed gedaan in een jaren 40 stijl. Als je kijkt naar het stadhuis, de grootste Modular en dezelfde kleur Dark Orange overigens, is dat vergeleken met de garage een blokkering gebouw met veel onbenutte ruimte binnenin. De Garage past zeker goed tussen de andere Modulars. Misschien bedoeld als een ‘brug’ tussen de Diner en rest van de Modulars vanwege overeenkomstige rondingen?

Weer een hoek-Modular?
Sommigen klagen dat het weer een hoek-Modular is maar van de 14 uitgebrachte Modulars zijn er nu 5 een hoek-Modular dus dat valt wel mee. Er zijn trouwens ook Modulars uitgebracht die wat minder geschikt zijn om als tussengebouw te gebruiken vanwege een open zijkant, te weten Market Street, Parisian Restaurant en de Diner.

Betegelen
Zelf heb ik het interieur van alle LEGO modulars van een tegelvloer voorzien omdat ik vind dat de details beter tot hun recht komen zonder dat ik afgeleid word door een woud aan noppen. Bij geen enkele Modular een echt probleem al zijn schuine muren wel een uitdaging zoals in de Garage. Het lijkt er bijna op alsof LEGO daarop zijn Modulars ontwerpt en zo geschikt maakt om te betegelen. Ook de Garage was geen probleem door extra aangekochte (onlangs uitgebrachte) driehoekige (halve) 2x2 tegels te gebruiken voor de schuin geplaatste voorgevel.

Plus
  • Veel nieuwe onderdelen
  • De op en neer gaande brug in de werkplaats is leuk gemaakt, simpel maar werkt heel goed
  • De kraanauto is mooi gemaakt en is ook nog functioneel
  • Een van buitenaf bedienbare roldeur voor de garage
  • De dierenkliniek bevat veel details voor zo’n kleine ruimte, de wachtkamer is mooi ingericht en de broedkast is leuk gemaakt
  • Raamtechniek met treinramen op 1e en 2e verdieping is goed gedaan door ze op de zijkant te zetten en zo het effect van een erker te creëren
  • Er is goed gebruik gemaakt van de nieuwe afgeronde 1x2 plates om alle hoeken voor elkaar te krijgen. Alhoewel deze techniek tijdens het bouwen niet zo stevig lijkt is het eindresultaat toch stevig genoeg
  • 7 Minifigures, allemaal nieuw
  • Geen stickers (zoals altijd bij de Modulars).

Min
  • Afgezien van het interieur lijkt de tweede verdieping veel op de 1ste verdieping wat resulteert in wat minder bouwplezier
  • Opgang dierenkliniek is niet afgeschermd van de garage, beetje vreemd. In de review van BB lees je ook dat de dieren in de dierenkliniek vast veel last zullen hebben van de herrie in de garage :)
  • Inrichting garage en bijbehorende 'winkel' is niet erg uitgebreid, waarschijnlijk vanwege ruimtegebrek
  • De roldeur van de garage sluit nét niet helemaal
  • Iets teveel het woord Modular in deze review (23 keer).

Conclusie

Wederom een mooie en welkome toevoeging aan de Modular reeks na de voor mij qua kleurgebruik tegenvallende Diner. Zijn geld zeker waard, helemaal als je weet wat een MOC Modular doorgaans aan losse onderdelen kost. In een City layout zal deze Modular t.o.v. de andere wat meer diversiteit brengen door de 'drive-through' maar ook wat meer uitdaging om te integreren.

P.S. als je foto's wilt zien kan ik de Brothers Brick review aanraden
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
599

Re: 10264 Corner Garage (2019)

door Berthil » Vr Jan 11, 2019 17:55

Post Edit time voorbij, voor de puristen, er zat toch een sticker sheet bij de Palace Cinema voor reclame-ramen :) Trouwens een leuk detail om te veranderen, via eBay zijn sticker sheets met verschillende thema's beschikbaar waaronder Starwars.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
599

door Berthil » Zo Jan 13, 2019 17:39

Nog een kleine toevoeging;

Plaatsing
Zoals eerder genoemd is de Corner Garage de vijfde hoek-Modular. Dat is een oneven aantal en dat betekent dus dat als je een rijtje van alle Modulars hebt er eentje aan het begin of eind moet staan. Vanwege de 'drive-through' is het erg lastig de Garage als tussengebouw te plaatsen. De in- of uitrit komt dan namelijk op een ander gebouw uit of je beland op de stoep van het naastliggende gebouw, zelfs naast een ander hoek-Modular. Als je een rijtje hebt moet de Garage dus aan het begin of eind staan of je moet er een straat(je) tussen maken.

Plus
  • Ik vind zelf de gele borden goed gedaan en ze passen qua kleur ook goed bij de gele 'SHOP' letters van de Grand Emporium en het geel in de luifel van de Café Corner.
Min
  • Het bed van de rockende en vrijgezelle trucker op de eerste verdieping lijkt teveel op een ziekenhuisbed is wat kaal
  • Ik snap dat het voor de stevigheid is maar ik vind het gebruik van '92107 6 x 8 trap deurframe met pin houders' in de trapopening van elke verdieping nogal gemakzuchtig. Er zitten er dus drie in de Corner Garage steeds op dezelfde plek. Die pin houders steken er bovenuit en hebben geen functie. Ze zitten wel onder het begin van de trap maar toch

Het dakterrasje 'schreeuwt' er trouwens om om opgepimpt te worden, ik denk dat ik daar wat kunstgras, een steigerplankenbankje, nog wat plantjes en een kleine barbeque in ga zetten :)

En een correctie, de Corner Garage heeft 6 Minifigs, geen 7.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3028

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Ma Jan 14, 2019 8:09

Goeie review :duim:

De laatste modulars deden mij weinig, maar deze vind ik toch wel weer leuk :)

Eens kijken of die ergens op te duikelen is :wink:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3931

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Jan 14, 2019 8:16

Bedankt voor de review Berthil.
Volgende maand heb ik deze set in handen.
Dan zal ik het eens gaan bouwen.
Ik kan niet wachten. :omg: