Exclusives en sets die binnen het thema Factory/Specials vallen (o.a. Modular Buildings).

10211: Grand Emporium

Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3570

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

10211: Grand Emporium

door Bricknook » Zo Mrt 21, 2010 23:45

Afbeelding

De 4e van de Modular Buildings alweer. Net als zijn voorgangers is de Grand Emporium alleen verkrijgbaar via shop@home of bij de lego-shops (uitzonderingen voorbehouden). Voor €150,- kun je er eentje kopen.

De doos is aan de grote kant, zoals gebruikelijk tegenwoordig. Je zou er zo nog een 2e Grand Emporium bij kunnen stoppen. In de doos zitten 3 bouwtekeningen, 1 32x32 tan badeplate, 1 ongenummerd zakje en een aantal zakjes die genummerd zijn van 1t/m3.

In het ongenummerde zakje zitten 5 zwarte flextubes (14-15 studs lang), 2 grote smoke ramen (12 studs breed, 2 studs diep en 4 bricks hoog) en 1 zwarte plate van 2x16.
De zakjes met nummer 1 zijn voor de begane grond, de zakjes met nummer 2 zijn voor de 1e verdieping en de zakjes met nummer 3 zijn voor de 2e verdieping en het dak.

Volk!
Er zitten in totaal 7 minifigs in deze set:
-De winkelmedewerkster: Ze draagt een grijze colbert, witte broek en heeft een donkerbruine staart als kapsel (agent Trace).
-De vrouwelijke klant: Ze draagt een rood vestje over een witte trui met sterretjes, een groen broek en heeft haar zwarte haar in een boblijn geknipt (Irina Spalko) geknipt.
-De mannelijke klant: Hij draagt een witte trui, zwarte giletje en zwarte onderbroek. Hij heeft zijn zwarte haar naar 1 kant gekamd (agent Chase). Hij houdt een blauwe broek vast.
-Het jongetje: Hij draagt een blauw mouwloos vest over een rood-wit gestreepte shirt (pirates-bovenlijfje), een donkerblauwe broek (korte beentjes, uiteraard) en een rood petje (nieuw model).
-De glazenwasser: Hij draagt een groene overall over een rood overhemd met blauwe ruit en een rode hardhat.
-De vrouwelijke etalagepop: Draagt een mooie jurk (de jurk van de admiraalsdochter uit de Brickbeard’s Bounty). Het lange bruine haar is naar 1 zijde gekamd.
-De mannelijke etalagepop: Draagt een net, zwart pak. Heeft een standaard model kapsel in karamel bruin (EpII Anakin Skywalker).
Alle minifigs, inclusief de etalagepoppen, hebben een standaardgezichtje. Bij de etalagepoppen wordt het hoofd achterstevoren op het lijf gezet, zodat de gezichten niet zichtbaar zijn.

Het warenhuis
Het Grand Emporium bestaat uit 3 vloeren: begane grond, 1e en 2e verdieping. Deze worden door roltrappen met elkaar verbonden.

Begane grond: Kleding, cosmetica en sieraden!
De begane grond is de volste van de 3 vloeren. Voor de ramen staan 3 displays. Op 2 displays komen de etalagepoppen te staan. Op het 3e display komen 2 hoofddeksels op sokkeltjes: een zwarte hoge hoed en een blauwe politiepet. Midden in de winkel komt een displaytje met 4 flesjes en potjes met parfums. Voor de roltrap staat de counter. Op die counter staat natuurlijk de kassa. In de counter staat een displaytje met 4 edelstenen (het display is feitelijk een 1x4 plate met 4 headlightbricks). Dit zij vermoedelijk sieraden. In de hoek voor de nooduitgang staat een pashokje. Dit is een flextube met 2 zwarte jedi-capes. In de muur zijn 2 reverse slopes geplaatst. Op deze slopes zijn 2 kinderbroekjes geplaatst, een blauwe en een paarse.
Je komt de winkel binnen via een draaideur. Deze zit stevig in de muur, maar draait toch lekker soepel. Wat ik ook erg goed vind, is dat de deur niet op een schijf staat, maar alleen het scharnierpunt. Ook de beide muren aan de straatzijde zien er goed uit. Het is eigenlijk vrij simpel. Een muur is eigenlijk 2 zuilen met een raam ertussen. Die zuilen bestaan uit headlightbricks, curved slopes, plates en tiles. Een jumerplate maakt het mogelijk om een lantaarn aan elke zuil te hangen. Ik kan alleen maar zeggen dat het er allemaal erg goed uitziet. De zuilen zorgen voor een mooie stijlvolle look en ook de etalages zien er goed uit. De lambrisering maakt de begane grond helemaal af.

De 1e verdieping: Huisraad!
De 1e verdieping is in mijn ogen de minste van de 3 vloeren. Exterieur ziet het er goed uit. Ramen achter arches is een bekende combinatie die het altijd goed blijft doen, simpel maar effectief. Ook de hoek is mooi afgewerkt, met het gebogen hek voor de muur.
De inrichting is mager en eentonig. Er staan 2 displays. Op het ene display staan 2 gouden borden, op de andere 4 glazen: 2 normale wijnglazen en 2 groene Belville-achtige wijnglazen (deze hebben een boller model). Erg leuk, erg passend, maar helaas ook wat eentonig. Er had best iets bij gekund.

De 2e verdieping: Speelgoed!
De 2e verdieping is gelukkig een stuk leuker. Exterieur valt er weinig van te zeggen, dat ziet er hetzelfde uit als de 1e verdieping. Het interieur is er leuk. Er staan 3 displays: 1 met een blauwe step, 1 met een huisje en 1 met 2 ballen (1 geel, 1blauw). De verdieping ziet er erg vrolijk een speels uit, door het gebruik van felle kleuren in de artikelen, erg aantrekkelijk voor kinderen. Boven het trappengat hangt een mooie kroonluchter. Deze is alleen wat zwak bevestigd. Ze hebben hiervoor een antenne met voet gebruikt. Die voet zet je dus op een headlight brick. Dit is aan de kroonluchter zelf. Het andere uiteinde wordt in de muur gestoken en zit dus goed vast. Maar gelukkig is dit makkelijk te verhelpen door een voetloze antenne te gebruiken.

Het dak
In het dak zit een mooi dakraam dat met de grote12x2x4 ramen wordt gemaakt. Deze worden plat op plates met zijrails gelegd en enkele andere stukjes houden de ramen op hun plek. Verder hangt hier een groot reclamebord aan een steigerpaal. Deze ziet er ook erg leuk uit. Links op het reclamebord wordt een klassiek minifighoofd gemaakt. Rechts komt een lichtblauwe achtergrond met een donkerblauw cadeau (met wit lint) er bovenop. Aan de rand van het dak hangt een mandje waar de glazenwasser in staat, om de ramen op de 2e verdieping aan de buitenkant te kunnen wassen.

Straatbeeld
Ook de stoep is leuk aangekleed. Om te beginnen ligt er een leuk motief op de hoek, voor de deur. Verder hebben we een brievenbus, ijskraampje, prullenbak en de gebruikelijke lantaarnpaal. Een leuke toevoeging aan het straatbeeld, zowel voor deze set op zichzelf, als voor de hele straat.

Conclusie
Ik vind Grand Emporium erg geslaagd. Zoals ik al elders heb vermeld, was het voor mij een gedoe om hem te pakken te krijgen (zie AFOL-koopavond-topic in het Low-reg gedeelte), maar hij was het dubbel en dwars waard! De set is mooi verzorgd. Leuke bouwtechnieken, voldoende variatie in de artikelen in de winkel, leuke minifigs. Ik heb de Café Corner, Green Grocer en Market Street al. Deze past er perfect bij en ik moet maar eens serieus gaan overwegen om ook de 10197 Fire Brigade erbij te kopen. :duim: :duim:
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

Re: 10211: Grand Emporium

door pieter peeters » Di Okt 12, 2010 16:31

Mijn bouwvakker hebben weer een opdracht.

Afbeelding

Eerst ale onderdelen sorteren, kostte me bijna 2 uur.

Afbeelding

Wat grondwerkzaam heden.

Afbeelding

Beton is gemixt en de vloer al gestort.

Afbeelding

Het ging flink vooruit.

Afbeelding

Klaar?

Tot binnenkort.
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Do Okt 14, 2010 17:10

Deel 2

Afbeelding

Het sorteren kostte me slechts 50 minuten deze keer.

Afbeelding

De vloer is klaar.

Afbeelding

En omhoog gaat ie, op de mm nauwkeurig word deze geplaatst.

Afbeelding

De vrachtwagen blijft maar nieuwe onderdelen aanvoeren.. het gaat alsof het LEGO is;)

Afbeelding

De ramen kunnen erin.

Afbeelding

En de bogen.

Afbeelding

Verdieping is klaar.

Tot binnenkort..
no avatar
User

Cera Cera

198

Zo Aug 08, 2010 8:23

door Cera Cera » Do Okt 14, 2010 17:14

héé, ik wist niet dat er oudgrijs inzat? Is die set zo oud of zou het express gedaan zijn?
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4004

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Okt 14, 2010 18:51

Leuk zo dat bouwen mbv de echte lego bouwvakkers, het geeft het wel wat schwung :duim:
pieter peeters schreef:Het sorteren kostte me slechts 50 minuten deze keer.

Precies volgens het boekje merk ik, daar staat ook altijd bij dat je het niet op een grote hoop mag gooien, terwijl ik dat juist zo leuk vindt, dat zoeken door zo'n doos en denken dat je stukjes mist, terwijl je achteraf gewoon met je neus gekeken hebt :lol:
Gebruikers-avatar
User

bmarreel

1105

Do Dec 27, 2007 20:37

West-Vlaanderen, België

door bmarreel » Za Okt 16, 2010 19:07

King Lego schreef:héé, ik wist niet dat er oudgrijs inzat? Is die set zo oud of zou het express gedaan zijn?

Waar zie jij oudgrijs? Ik zie alleen maar nieuwgrijs (Dark Bluish Gray). Misschien is het (Dark)tan waarover jij hebt of gewoon nieuwgrijs die een beetje verkleurd is op de foto?
In deze nieuwe set zit zéker geen oudgrijs bij mijn weten :wink: .
L€60 ©@$tL€ F0r L!f€
-Ik ben terug!-
no avatar
User

Cera Cera

198

Zo Aug 08, 2010 8:23

door Cera Cera » Za Okt 16, 2010 19:43

bmarreel schreef:
King Lego schreef:héé, ik wist niet dat er oudgrijs inzat? Is die set zo oud of zou het express gedaan zijn?

Waar zie jij oudgrijs? Ik zie alleen maar nieuwgrijs (Dark Bluish Gray). Misschien is het (Dark)tan waarover jij hebt of gewoon nieuwgrijs die een beetje verkleurd is op de foto?
In deze nieuwe set zit zéker geen oudgrijs bij mijn weten :wink: .

Je hebt gelijk, nu ik beter kijk zie ik dat het gewoon dark tan is. :lol: (ik bedoelde de 1x2 plates (snot) bij de deur)
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Ma Okt 25, 2010 17:22

Vandaag werd er weer gebouwd.

Afbeelding

Flink wat stukjes, ruim 90 minuten duurde het uitsorteren.

Afbeelding

De bouwvakkers zijn weer van de partij.

Afbeelding

Eerst een vloer maken.

Afbeelding

En met behulp van de kranen word het op de juiste plek gehesen.

Afbeelding

Nog een raam plaatsen aan de achterzijde.

Afbeelding

2e verdieping is klaar.

Tot binnenkort?
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Vr Okt 29, 2010 17:44

Er word weer gebouwd...

Afbeelding

Deze stukjes waren nog over.

Afbeelding

Afbeelding

Dak met een groot dakraam.

Afbeelding

Wat dekoratoe in de hoek.

Afbeelding

En het dak kan omhoog.

Afbeelding

Bijna op zijn plek.

Afbeelding

De grotere onderdelen worden steeds met de vrachtwagen aangevoerd.

Afbeelding

Gereed?

Tot binnenkort...
no avatar
User

blokjes

57

Zo Aug 15, 2010 22:20

door blokjes » Zo Okt 31, 2010 10:47

ik vraag me toch even af hoe hij er van binnen uit komt te zien :D
niet mokken maar moccen
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Za Dec 25, 2010 14:45

Er werd weer gebouwd alhier.

Afbeelding

Reclamebord moest nog omhoog.

Afbeelding
Afbeelding

En belichting erbij.

Afbeelding

De kranen hebben hun diensten gedaan en kunnen vertrekken.

En hoe ziet het er binnen uit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kleding en parfums dus.

Afbeelding

1e verdieping huisraad.

Afbeelding

2e verdieping... speeldgoed... helaas geen lego :(

Afbeelding

Buiten is een ijsverkoop standje, de vlagen hangen uit, en de ramenwasser maakt alles blinkend.

Afbeelding

De eerste tevreden kalnt, grote verrassing dat het een vrouw is? toch? of niet? ;)

Afbeelding

Bedankt heren, top werk geleverd weer.

Dit winkelpand is enorm mooi gedaan, qua manier van bouwen wellicht minder instressant dan de Green Grocer en brandweerkanzerne maar eenmaal af is het totaalplaatje erg goed, met de passende inriching en dergelijke.

Een aanrader voor menig lego-bouwer.