Exclusives en sets die binnen het thema Factory/Specials vallen (o.a. Modular Buildings).

10235 - Winter Market

Gebruikers-avatar
User

SL33

162

Za Okt 18, 2008 16:04

10235 - Winter Market

door SL33 » Zo Dec 15, 2013 9:03

Aantal bricks: 1261
Aantal minifigs: 9 (4 kinderen, 5 volwassenen)

De doos:
Afbeelding
Afbeelding

De boxart geeft een goed zicht wat de inhoud is: een kerstmarktje met als groot item de centrale draaimolen.
Bij het openen van de doos komen er 9 zakjes uit, een folie zak met daarin de bouwbeschijvingen (2 boekjes op A4 formaat) en 2 losse 16*16 witte plates.

Afbeelding
Afbeelding
Wat me direct op viel: de zakjes zijn genummerd 1 of 2. 4 zakjes met nummer 1 en 5 met nummer 2. De nummer van de zakken corresponderen met de bouwboekjes. Met de zakken met nummer 1 worden de 3 kramen en het bankje gebouwd.

Het bankje is leuk, in 7 eenvoudige stappen zit het in elkaar. Wel een grappig gebruik van een “castle” lans als paal in de lantarenpaal: het handvat wordt gebruikt voor het ophangen van een kerstkrans. Deze lantarenpaal komt bij de draaimolen nog een keer terug.

De bakkerskraam:
Afbeelding

In 16 stappen bouw je een leuk bakkerskraampje met wat leuke details (de kerskrans met ster boven de balie bijvoorbeeld). En het voor mij nieuwe onderdeel: de taart. Het schuine dak wordt door middel van scharnieren gemaakt.

De Snoepkraam:
Afbeelding

Ook weer in 16 stappen zet je deze kraam in elkaar. De luifel van 1*2 plates vind ik persoonlijk wat lomp maar alles bij elkaar een leuk kraampje, met ook weer leuke details (de lollies bijvoorbeeld). Ter afwisseling een dak met een klein recht stukje erin.

De BBQ-kraam:
Afbeelding

14 stappen dit keer om een leuk kraampje met een BBQ in elkaar te zetten. Geen ingewikkelde stappen of opvallende technieken.

De draaimolen:
Afbeelding

In 47 stappen (en her en der nog een redelijk aantal sub-stappen) zet je de draaimolen en de ballenkraam in elkaar. Ook hier geen ingewikkelde stappen of revolutionaire technieken. Maar wel een hele mooie draaimolen met 2 van de nieuwe paarden. Deze had ik nog niet, dus dubbel leuk. In de omschrijvingen hier wel af en toe wat mogelijke verwaring. Voor de bovenkant van de draaimolen moeten b.v. 16 (2*8) onderdelen worden gemaakt. Dit had wat duidelijker in de beschrijvingen kunnen staan.
Wat ik een erg leuk detail vind is de “hobbelende” paarden, als de draaimolen draait dan bewegen de paarden ook nog. Erg grappig. Een erg grappig detail is ook de dubbele actie van het mechanisme: met het zwengeltje op de ballenkraam draait zowel de draaimolen als het wiel met de emmers in de ballenkraam.
Puntje van kritiek:
in de ballenkraam wordt met een techinical pin uiteindelijk het wiel ook aan de bovenkant vastgezet in een 2*8 technical plate (stap 15). Dit past niet, de plate komt dan óf steeds los óf staat, met verder opbouwen, bol omdat de constructie eronder net te hoog is. Maar goed, zonder pin staat het ook stevig genoeg.
Ook denk ik dat echt spelen en dus veel draaien met de draaimolen voor veel slijtage van de onderliggende opbouw zal zorgen, de molen draait op gladde (stud-less) plates, en de paarden bewegen op en neer door over boogjes te schuiven.

Conclusie:
Een mooie set. Voor mensen die de kerst- specials hebben en met de kerstdagen een kerstdisplay neerzetten een mooie aanvulling voor het dorpje. Ik ben er ook erg blij mee, het vult mijn dorpje mooi aan. Vol met leuke kleine details zoals de “sta-tafels” bij de kraampjes en de flesjes en dergelijke in de kraampjes.
Maar ik denk dat het wel een redelijke niche set is. Voor mensen die niet in de kerstdorpjes zitten denk ik dat de prijs/inhoud verhouding de set niet heel erg interessant is. Het aantal parts is met ruim 1200 wel flink, maar het zijn vooral veel 1*1 ronde nopjes.
Gebruikers-avatar
User

maskedfly

305

Za Jun 22, 2013 14:47

Wateringen

Re: 10235 - Winter Market

door maskedfly » Zo Dec 15, 2013 20:22

Leuke en nuttige review! Ik heb de set gisteravond opgezet en ik vond het bovenwerk ook niet bijster goed uitgelegd. Zelf vond ik de hoeveelheid stickers ook niet heel prettig.

Ik ben het ook met je eens dat dit vooral een niche set is. Het is een aardige set, maar hij springt er niet echt uit. Ik ben benieuwd met wat voor een set ze volgend jaar komen en of ze er dan wel weer een lightbrick in plaatsen (zoals nu niet het geval is).
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Ma Dec 16, 2013 10:39

Goede review.

SL33 schreef:Puntje van kritiek:
in de ballenkraam wordt met een techinical pin uiteindelijk het wiel ook aan de bovenkant vastgezet in een 2*8 technical plate (stap 15). Dit past niet, de plate komt dan óf steeds los óf staat, met verder opbouwen, bol omdat de constructie eronder net te hoog is. Maar goed, zonder pin staat het ook stevig genoeg.

Ah, ik ervoer dus hetzelfde. Ik heb het kraampje wel een keer of 5 uit elkaar gehaald, omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed, maar kon het maar niet ontdekken. Maar het dakje stond inderdaad bol en bleef maar niet zitten. Na diverse keren aandrukken bleef het uiteindelijk wel zitten.

Zelf vind ik het op zich wel een mooie set. Mooie aanvulling om samen met het prieeltje, het ijsbaantje en de kraampjes een gezellige park te maken. Enige wat ik wel weer vind is dat de draaimolen in verhouding met de huizen tikkeltje aan de grote kant is. Maar ja, daar is even weinig aan te doen.

Qua verlichting ben ik met een vriend van mij aan het experimenteren om ledjes in de huizen e.d. te doen, die dan weer via een Arduino bordje zijn aan te sturen, zodat ze soms aan en uit gaan. Maar draadjes wegwerken is een lastig punt. Voor volgend jaar heb ik dan wel weer ideeen genoeg om met grote baseplates een fundering te bouwen en daar de draadjes onder weg te werken. Voor verlichte straatlantaarns zoek ik ook nog een passende oplossing.
Gebruikers-avatar
User

maskedfly

305

Wateringen

door maskedfly » Ma Dec 16, 2013 16:57

Fvddungen schreef:Qua verlichting ben ik met een vriend van mij aan het experimenteren om ledjes in de huizen e.d. te doen, die dan weer via een Arduino bordje zijn aan te sturen, zodat ze soms aan en uit gaan. Maar draadjes wegwerken is een lastig punt. Voor volgend jaar heb ik dan wel weer ideeen genoeg om met grote baseplates een fundering te bouwen en daar de draadjes onder weg te werken. Voor verlichte straatlantaarns zoek ik ook nog een passende oplossing.

Wellicht zijn de producten van LifeLite dan wel voor jou. De postlite Kit bevat bijvoorbeeld een lantaarnpaal, een LED-lamp + snoertje en een batterijhouder (2x AAA). De lantaarnpalen zijn de standaard exemplaren en aangepast door BrickForge.

Het is mogelijk om drie van deze LED-lampjes op één batterijhouder aan te sluiten. In dat geval koop je de aangepaste lantaarnpalen bij BrickForge (of past ze zelf aan) en koop je de LED-lampjes + een batterijhouder bij LifeLite.

Een nadeel vind ik persoonlijk dat de producten vanuit de VS komen, dus dat het vrij lang duurt voordat het geleverd wordt. Ik meen dat ik in totaal een maand heb moeten wachten voordat ik de boel binnen had.
Gebruikers-avatar
User

maskedfly

305

Wateringen

door maskedfly » Ma Dec 16, 2013 17:02

Overigens zijn er uiteraard andere alternatieven, zo heeft Tommy Williamson (BrickNerd) een topic geschreven over Brickstuff.

Ik ben geen expert in de toepassing van verlichting binnen je set (er bestaat vast en zeker een topic binnen dit Lowlug forum over verlichting), maar het kwam mij allemaal over als oplossingen waarvan ik denk dat je ze bij Conrad ook tegen zou kunnen komen.
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1583

Do Nov 09, 2006 23:49

Rotterdam

door vijv » Ma Dec 16, 2013 18:49

Zullen we het vanaf hier weer over de set hebben en verlichting in een ander topic bespreken? :raiseone:
Echte mannen spelen met lego...
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Jan 14, 2014 23:46

SL33 schreef:Puntje van kritiek:

Dit probleem is bekend. Ik kan er op de klantenservice site niks over vinden, maar Lego heeft het ontwerp van de set aangepast. Op pagina 14 van het tweede boek is de axle-pin vervangen door een #2 asje. Op de site staat nu het aangepaste instructieboek: http://cache.lego.com/bigdownloads/buil ... 080365.pdf.
Je kan de klantenservice bellen en waarschijnlijk sturen ze je dan het vervangende asje.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Wo Jan 15, 2014 9:26

Dank voor de tip. Zo'n asje heb ik vast nog wel ergens liggen (meer dan 1 zelfs).