Over alles wat maar in de minifig-schaal valt. Ridders, city-bewoners, starwars, space, harry potter, hier verzamelen

Home-made 10179?

Gebruikers-avatar
User

Edgar

162

Zo Mei 10, 2009 18:20

Hardinxveld-Giessendam

Home-made 10179?

door Edgar » Di Nov 22, 2011 9:56

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het bij elkaar verzamelen van de 10179. De set is niet te vinden voor minder dan 800 Euro (en dan heb je nog geluk) dus ik dacht: misschien is het handig om alle onderdelen zelf bij elkaar te verzamelen via de Lego site, Bricklink en/of lossestenen.nl o.i.d.
Uiteraard rijst dan de vraag of alle onderdelen wel in de juiste kleur los leverbaar zijn.
Ben erg benieuwd of iemand dit al voor elkaar heeft gekregen of dat het handiger is om door te sparen en de set compleet te kopen.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5654

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

Re: Home-made 10179?

door dip » Di Nov 22, 2011 10:50

Even een bricklink part out gedaan: 5,206 Items in 276 Unique Lots totalling EUR 867.05 ready to be uploaded into your inventory. Dit is gemiddelde prijs van verkochte nieuwe parts met minifigs en de stickers en boek.

Als je op dit moment gaat bestellen op BL dan ben je zonder minifigs, boek en stickers het volgende kwijt:
5,197 Items in 267 Unique Lots totalling EUR 816.67 ready to be uploaded into your inventory.

Maar dit is gemiddelde nieuwe prijs.
used gemiddeld: 5,191 Items in 263 Unique Lots totalling EUR 473.71 ready to be uploaded into your inventory.
Dat is zonder de rigging en radar dish, die zijn niet te krijgen used (en iets van €10 nieuw).

Op bricklink bij de pagina van de 10179 op part out klikken en dan kun je zelf alles uitzoeken.
Gebruikers-avatar
User

Edgar

162

Hardinxveld-Giessendam

door Edgar » Di Nov 22, 2011 22:06

Oke bedankt voor de tip! :duim:
Scheelt dus wel een hoop of je nieuwe of gebruikte onderdelen neemt.
Heb nog nooit losse onderdelen besteld en (dus) geen ervaring met Bricklink maar zal eens op mijn gemak gaan kijken of het de moeite waard is om het op deze manier te doen. Vraag me ook af in hoeverre de gebruikte parts "gebruikt" zijn of zijn ze "zo goed al nieuw"?
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1824

Ma Mei 09, 2011 14:15

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Di Nov 22, 2011 22:11

Dat ligt maar net aan wie de verkoper is :wink:
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8662

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Nov 22, 2011 23:34

Kun je niet driekwart besparen door gewoon stenen uit je voorraad te pakken? Hett lijkt me dat die set voornamelijk uit doodgewone onderdelen bestaat.
Gebruikers-avatar
User

Elderon

404

Ma Aug 08, 2011 0:56

door Elderon » Di Nov 22, 2011 23:46

eti schreef:Kun je niet driekwart besparen door gewoon stenen uit je voorraad te pakken? Hett lijkt me dat die set voornamelijk uit doodgewone onderdelen bestaat.

Precies, daar dacht ik ook aan. Op bricklink kun je ook kijken welke stenen er allemaal precies in zitten en hoeveel van die stenen er in zitten. Zo kun je zelf al kijken welke stenen je allemaal al hebt. Ook kun je daar kijken welke stenen allemaal voorkomen in andere sets, dus mocht je van een bepaalde steen er geen hebben kun je altijd nog kijken of die tegenwoordig niet toevallig in een andere set voorkomt die je graag wil hebben (ik heb dan vooral over minifigs enzo). Zo kun je ook nog het een en ander besparen denk ik. En anders blijft bricklink zelf ook nog over voor de zeldzamere onderdelen.
Fairy tales do not tell children the dragons exist. Children know that dragons exist. Fairy tales tell children the dragons can be killed. ~G.K. Chesterton
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2583

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Wo Nov 23, 2011 0:21

Elderon schreef:Op bricklink kun je ook kijken welke stenen er allemaal precies in zitten ..
Dat is wat Dip ook bedoelt met "part out" (die optie staat onder On Wanted Lists). Het resultaat na 4 stappen is een wenslijstje dat je onder een zelfgekozen naam kunt opslaan op BL. Vervolgens kun je kiezen voor het tabblad "By Shop". Dat laat bovenaan de shops zien die de meeste parts hebben van je lijstje. Maar niet noodzakelijk de goedkoopste.

Wat helpt is bij het 'part out' te kiezen voor de optie "Set My Minimum Desired Qty for each Item to Qty of Items in Inventory". Dat scheelt weer aanbieders die wel de juiste parts hebben maar in te kleine hoeveelheid. En je hoeft bij 'part out' niet per se te kiezen voor nieuw of tweedehands.

Let wel op twee dingen: hoe meer shops je afmoet, hoe hoger de verzendkosten. En bij shops buiten de EU geldt: bij zendingen boven de 22 euro (excl verzendkosten) ben je 19% BTW verschuldigd (ook over de verzendkosten, en daarnaast betaal je de NL vervoerder dan nog inklaringskosten). Je kunt mazzel hebben dat douane en vervoerders het over het hoofd zien, maar hou er rekening mee. Boven de 150 euro komt er nog importtarief bij, maar dat is peanuts (4,7%) vergeleken bij de rest. Zie ook de douanesite.

Niet om je te ontmoedigen, maar je moet wel weten dat aan losse parts bestellen voor zo'n megamodel ook weer nadelen zitten. Misschien moet je eens e.e.a. grofweg uitrekenen in een excelletje...
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

GHDpro

191

Ma Okt 19, 2009 13:39

Leerdam

door GHDpro » Wo Nov 23, 2011 1:01

koffiemoc schreef:Let wel op twee dingen: hoe meer shops je afmoet, hoe hoger de verzendkosten.

Eh juist. Dat mistte ik nog in dip's berekening. De kans dat je alle onderdelen bij dezelfde shop kan vinden is nihil, daarnaast ~5000 onderdelen ook best zwaar (=duur om te verzenden).

Zo ver ik weet gebruikt deze set nog old gray (niet "bluish" gray), dus dat maakt het misschien nog wat lastiger als je weinig old gray hebt (zoals ik). Sommige onderdelen vervangen door LBG of DBG (huidige kleuren) kan misschien dan de kosten helpen drukken, maar let wel op dat bepaalde onderdelen misschien niet in de nieuwe grijskleuren beschikbaar zijn.

(of was deze set nu in zowel old gray als bluish gray beschikbaar geweest? in dat geval bestaan alle onderdelen ten minste in de juiste kleuren)
Mijn lego van nu (na 2000) - Mijn lego van vroeger (voor 2000)
Gebruikers-avatar
User

HJR-Holland

4486

Do Jul 17, 2003 19:00

Dordrecht

door HJR-Holland » Wo Nov 23, 2011 7:37

Deze set is alleen verkrijgbaar in bluish grey, niet in old grey.

De enige UCS 'transitieset' (verkrijgbaar in zowel oud- als nieuw grijs) was de 10030 ISD :)
my FLICKR account
Gebruikers-avatar
User

Edgar

162

Hardinxveld-Giessendam

door Edgar » Wo Nov 23, 2011 18:18

Oke bedankt voor alle tips! Het probleem is dat mijn Lego collectie vrij beperkt is dus ik ga niet ver komen wat dat betreft. Ik krijg het idee dat het beter is om door te sparen tot ik de set compleet kan kopen. Met alle extra kosten e.d. maakt het volgens mij uiteindelijk niet veel uit qua prijs. Ik zou sowieso niet eens stilgestaan hebben bij het kleurverschil.

Ik hoop maar dat een of ander figuur met een baard en een rode puntmuts er nog 1 heeft en dat die morgen naast mijn schoen ligt of zo :lol:
Gebruikers-avatar
User

Moos

Rang

premium

premium
111

Di Aug 07, 2007 6:45

Wervershoof

door Moos » Wo Nov 23, 2011 19:27

Edgar,

Zelf heb ik ook een 10179 bij elkaar 'geharkt' via bricklink etc, ik weet niet precies wat het me totaal heeft gekost maar ik schat tussen de €650 en €700.
Erg leuk om alles bij elkaar te zoeken en te wachten op het volgende pakketje om verder te kunnen bouwen.'
Aanvankelijk was ik van plan om maximaal €100 per maand te besteden aan onderdelen maar door de verkoop van een andere verzameling (geen lego) had ik meer middelen en ging het allemaal wat sneller.
Een aantal onderdelen zijn slecht verkrijgbaar zoals de dark bluish technic brick 1x16, je zou hiervoor een andere kleur kunnen gebruiken; dit onderdeel zit voornamelijk in het 'subframe'. De 10x10 radar dish is ook een lastige evenals de light bluish gray boat mast rigging; is speciaal voor deze set gemaakt, radar dish overigens ook.
Ik kan je als tip meegeven om eerst de bouwtekeningen goed door te spitten aan de hand van de verkrijgbaarheid (en dus prijs) van de blokjes, je kan overwegen om een andere kleur toe te passen.
Ik heb de trans-light blue tiles 1x2 aan de achterzijde vervangen voor 1x1.
Kijk ook eens bij Pick a Brick van lego hoe daar de prijzen zijn, valt soms mee en is nieuw.
Als laatste wil ik je meegeven om goed bij te houden wat je hebt besteld, ik heb dingen dubbel besteld..... je hebt echt een berg Lego nodig :omg:

Ik wens veel succes en nog meer plezier!
't is echt een supergaaf ding :D !
EVERYTHING IS AWESOME!
Gebruikers-avatar
User

vries2k

145

Zo Jul 20, 2008 10:40

West-Friesland / Noord Holland

door vries2k » Wo Nov 23, 2011 19:50

Jammer dat je niet zoveel parts al hebt, anders was Rebrickable een handige tool geweest.
Zo heb ik al 92% van de onderdelen in huis zie ik :slygrin:
Je kunt het zelf bekijken op http://rebrickable.com/catalog/10179-1, na invoeren van je eigen sets.
Let even op de selectie van kleur, je hebt close & exact. Dit kan heel wat steentjes schelen.

Succes met verzamelen!
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9132

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Wo Nov 23, 2011 21:22

Moos schreef:Ik heb de trans-light blue tiles 1x2 aan de achterzijde vervangen voor 1x1.

Je bedoelt toch zeker trans-dark blue? Tiles 1x2 bestaan namelijk (nog) niet in de door jou genoemde kleur, maar gaan wel voorkomen in de Batcave. Dus nog eventjes geduld. :wink:
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf