Over alles wat maar in de minifig-schaal valt. Ridders, city-bewoners, starwars, space, harry potter, hier verzamelen

Fire Brigade of Grand Emporium?

Fire Brigade!
29
28%
Grand Emporium!
74
72%

Aantal stemmen : 103
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

door Jalkow » Za Mrt 06, 2010 22:32

Ik wil mijn modulaire straatje dolgraag uitbreiden met een exclusive. Nu heb ik voor mijn vorige verjaardag, nee, die daarvoor de Green Grocer gekocht en die traditie wil ik graag weer oppakken. Maar de vraag is nu dus: de Fire Brigade of het nieuwe Grand Emporium?

Nu heb ik mijn Green Grocer niet meer opgebouwd staan, dus het aantal bruikbare parts is zeker zo belangrjik als het uitstalbaarheidgehalte van de set.

Welke zou jij aanschaffen?

*Bewust 'geen idee', 'ik heb beide al' of 'ik koop alleen nog maar Ben10'-opties weggelaten...
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6388

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Re: Fire Brigade of Grand Emporium?

door workfromtheheart » Za Mrt 06, 2010 22:50

Ik denk voor jouw de GE.
Hoeveelheid tan is volgens mij voor jou een goede aanvulling.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8545

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Za Mrt 06, 2010 23:10

Ikzelf vind die Fire Brigade niet echt heel mooi - de Grand Emporium ziet er beter uit. Maar da's natuurlijk wel heel subjectief.
Maar zeker voor de parts vind ik de Grand Emporium ook heel bijzonder. Al die nieuwe halve spitsboogjes! Eindeloos veel donkergroene raampjes! Hij is al onderweg naar mij... de brandweerkazerne heb ik overgeslagen.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Za Mrt 06, 2010 23:27

De Grand Emporium is de eerste modilaire set die ik heb aangeschaft.
De Fire Brigade vind ik de minste set uit de reeks.
Laatst gewijzigd door LegoHenkie op Za Mrt 06, 2010 23:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3552

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Za Mrt 06, 2010 23:34

Grand Emporium. Ik denk dat je in de eerste plaats meer aan de onderdelen hebt, al moet ik toegeven dat een extra roldeur nooit weg is. Maar ik denk dat de kleuren van Grand Emporium beter te gebruiken zijn. Ik zou ook voor Grand Emporium gaan vanwege de minifigs. Die biedt daarin meer variatie. Daarbij zitten er ook extra minifigparts in de etalagepoppen (1 in een pak en 1 in de jurk van de admiraalsdochter uit Brickbeard's Bounty). Ik denk dat ze qua accessoires gelijk zijn aan elkaar. Ze hebben verschillende accessoires, maar de één overklast de ander volgens mij niet.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

PLA

21

Ma Feb 26, 2007 8:29

Tilburg

door PLA » Zo Mrt 07, 2010 0:03

Grand Emporium is een beter partspack maar daarnaast kun je goed voelen dat de Fire Brigade duidelijk meer Amerikaanse verhoudingen heeft in hoogte en "aanwezigheid/vettere nadruk op grandeur" ten opzichte van de overige gebouwen. (volkomen logisch want de kazerne is gebaseerd op Amerikaanse kazernes) Ze staan allevier bij mij in de kast en Fire Brigade is ten opzichte van Marketstreet en Cafecorner behoorlijk drukkend, alleen Greengrocer kan het een beetje dimmen. Het is puur een gevoel ten opzichte van Europese en Amerikaanse verhoudingen en bouwtraditie. En gelukkig blijft alles een kwestie van smaak.
klik
no avatar
User

Okke

283

Do Jul 23, 2009 18:24

door Okke » Zo Mrt 07, 2010 0:15

Ik denk ook dat de Grand Emporium de beste van de 2 is.
Al moet ik zeggen dat ik mij af vraag hoe de platte daken zich verhouden tegen de "schuine" daken van de Cafe Corner en de Green Grocer. Ik heb hier de Cafe Corner en Green Grocer staan en de Grand Emporium en de Fire Brigade komen hopelijk maandag binnen, maar ik ga denk ik wel proberen een schuin dak in de laatste twee in te bouwen. Dat vierkante vind ik zo uit verhouding met de rest...

Daarnaast denk ik dat de parts van Grand Emporium bijzonderder zijn. Maar dat ga ik komende week ondervinden :P .
Laatst gewijzigd door Okke op Zo Mrt 07, 2010 12:00, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Neverroads

Rang

premium

premium
897

Zo Feb 16, 2003 17:51

Zeist

door Neverroads » Zo Mrt 07, 2010 10:55

Als je de sets als partspack ziet, dan heeft de GE wel de meest boeiende parts van je twee opties, dat moet ik toegeven. Vooral de al eerder genoemde raampjes en boogjes zijn handig.

Grappig hoe iedereen voorkeuren heeft trouwens :)

Persoonlijk vind ik de FS namelijk veruit de mooiste van allemaal. De bouwtechnieken zijn niet zo gezocht en liggen er niet zo dik bovenop. Er zitten hele leuke techniekjes in, maar zoals dat naar mijn mening hoort, je ziet deze techniekjes na het inbouwen niet meer duidelijk terug, ze gaan 1 geheel met gebouw vormen. De gevel geeft daardoor een mooi natuurlijk en zeer realistisch beeld. De rust en tegelijk grandeur van het gebouw spreken mij juist aan. Het gebouw heeft mooie verhoudingen, de kleuren komen mooi uit. En het heeft ook nog een leuk, speelbaar interieur. Het is de brandweerkazerne zoals ik hem als kind gewenst had (het heeft qua gevoel ook wel iets weg van de kazerne van de Ghost Busters, vandaar misschien).

De GC komt daarna, wat een geweldige winkel zit daar ingebouwd! Ook deze gevel wordt niet teveel verstoord door gezochte oplossingen. De GC is trouwens het enige gebouw dat naar mijn gevoel ook in een Europese stad zou kunnen staan.

En de CC? Ach de set bestaat en in combinatie met de rest van de sets staat het wel aardig als straatje maar verder vind ik een waardeloos braakbal opwekkend gedrocht van een mislukte set. Vooral de schuine hoekoplossing is nogal grof en wordt dan opgeleukt met een slecht afgewerkt amateuristisch ogend torentje. En hoe kun je een gebouw opleveren zonder ruiten in de ramen?! Die ramen op de 1e verdieping lijken wel geschutsgaten in een mislukt soldatenfort. Geen wonder dat ondanks het bord "hotel" aan de gevel er helemaal niets, maar dan ook niets in het gebouw zit. En hotel zonder ruiten in de ramen... tsss. Ook jammer dat die ruiten niet in de erkers van de GC zitten trouwens. Dit uiteraard geheel mijn mening.

Maar jouw uiteindelijke beslissing en mening over de sets hoor ik graag als je eenmaal een ei gelegd hebt welke van de twee het gaat worden. Succes (en plezier) met de voorpret van het uitzoeken van je LEGO-set!

Casper
"De minifig is de maat voor alle dingen."
-Bricktagoras-
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Ma Jul 20, 2009 12:09

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Zo Mrt 07, 2010 11:00

Is FS de Fire Brigade en GC het Grand Emporium of de Green Grocer?
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Zo Mrt 07, 2010 11:13

Luc2000 schreef:Is FS de Fire Brigade en GC het Grand Emporium of de Green Grocer?

Daar kwam ik ook al niet uit. Dus beter niet teveel afkortingen gebruiken.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10825

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Mrt 07, 2010 11:17

Op alfabet:

CC = 10182 Café Corner
FB = 10197 Fire Brigade (ook wel FS = Fire Station)
GE = 10211 Grand Emporium
GG = 10185 Green Grocer
MS = 10190 Market Street

Met GC zal Casper wel de Green Grocer bedoelen, als ik zijn post zo lees.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Neverroads

Rang

premium

premium
897

Zo Feb 16, 2003 17:51

Zeist

door Neverroads » Zo Mrt 07, 2010 11:37

Klopt :) Misschien teveel afkortingen inderdaad.

Casper
"De minifig is de maat voor alle dingen."
-Bricktagoras-
Gebruikers-avatar
User

Rick

2018

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Zo Mrt 07, 2010 13:18

Neverroads schreef:En de CC? Ach de set bestaat en in combinatie met de rest van de sets staat het wel aardig als straatje maar verder vind ik een waardeloos braakbal opwekkend gedrocht van een mislukte set. Vooral de schuine hoekoplossing is nogal grof en wordt dan opgeleukt met een slecht afgewerkt amateuristisch ogend torentje. En hoe kun je een gebouw opleveren zonder ruiten in de ramen?! Die ramen op de 1e verdieping lijken wel geschutsgaten in een mislukt soldatenfort. Geen wonder dat ondanks het bord "hotel" aan de gevel er helemaal niets, maar dan ook niets in het gebouw zit. En hotel zonder ruiten in de ramen... tsss. Ook jammer dat die ruiten niet in de erkers van de GC zitten trouwens. Dit uiteraard geheel mijn mening.

CC werd bewust zonder interieur gemaakt, omdat men bij TLG niet zeker wist of mensen hiervoor zouden willen betalen. Langzaamaan is de detaillering van de interieurs opgevoerd. De ramen die in FB worden gebruikt (2-breed, 3-hoog) waren bij zowel CC als GG nog niet beschikbaar. Ik weet nog wel hoe enthousiast ik was toen ik de eerste plaatjes van CC zag opduiken. Ook vind ik zowel CC als GG een vrij typisch Europees uiterlijk hebben. GE is ook nog wel in Europa te situeren. FB is een typisch 'NY Fire House'. Ik vind deze set ook niet veel onder doen voor de rest van de lijn, met zijn volledige interieur en de simpele buitenkant. Ik vind alleen de ruimtes binnenin een beetje groot en recht toe recht aan. De GG is nog steeds - waarschijnlijk ook wel na het bouwen van de GE - mijn favoriete gebouw, juist vanwege alle mooie details in de gevel en de hoekjes en deurtjes binnenin. En de geweldig mooi gedetailleerde begane grond natuurlijk.

De volgende set mag van mij wel weer een mooie, gedetailleerde Europese uitstraling hebben. Past wel bij een postkantoor* Ik vind de modular building al met al het mooiste wat TLG ooit heeft uitgebracht.

* Er wordt gespeculeerd over aanwijzingen over de volgende set, die in iedere set zitten.
CC: kersen -> groentewinkel (GG)
GG: fire hydrant -> brandweerkazerne (FB)
FB: vrouw met tas -> winkelcentrum (GE)
GE: postbus -> postkantoor (?)
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2885

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Zo Mrt 07, 2010 16:13

Rick schreef:
* Er wordt gespeculeerd over aanwijzingen over de volgende set, die in iedere set zitten.
CC: kersen -> groentewinkel (GG)
GG: fire hydrant -> brandweerkazerne (FB)
FB: vrouw met tas -> winkelcentrum (GE)
GE: postbus -> postkantoor (?)

Ik vind het wel een beetje vergezocht.
in de GG zitten ook brievenbussen...
Minifiguren moeten geel blijven!
no avatar
User

Okke

283

Do Jul 23, 2009 18:24

door Okke » Zo Mrt 07, 2010 17:27

Ik vind dat ook wat ver gezocht idd. Voor de rest ben ik helemaal met Rick eens.
Toen ik de modular building reeks ontdekte (de Green Grocer was net uit) was ik echt verbaasd over de mogelijkheden van Lego. Hier en daar kan het idd. beter, maar toen had lego die mogelijkheden nog niet. En wat houdt je tegen om dat niet zelf te doen? :) .
Heb zelf ook een complete binnenkant voor Cafe Corner gebouwd.
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

door Jalkow » Zo Mrt 07, 2010 18:19

Da's een sterk betoog Neverroads. Je maakt het me alleen wel erg moeilijk!
Ik vind de Fire Brigade ook veel aardiger dan de vele posts op Eurobricks bijvoorbeeld beweren.
Maar ja, de GE wint weer met minfigs, accesoires, tan en transclear...

Neverroads schreef:Succes (en plezier) met de voorpret van het uitzoeken van je LEGO-set!

Dank je!
Toch nog maar even afwegen, want ik vind de voorpret inderdaad ook altijd erg leuk!
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Jasper Joppe Geers

359

Vr Okt 30, 2009 23:59

Schijndel

door Jasper Joppe Geers » Wo Mrt 24, 2010 11:07

Ik zou zeggen: sparen en koop ze allebei! :duim:
Gebruikers-avatar
User

Karin

391

Za Feb 05, 2005 22:01

Almere

door Karin » Za Mrt 27, 2010 20:20

Grappig inderdaad hoe de voorkeuren lopen. Persoonlijk vond ik de FB op het eerste gezicht ook mooier dan GE, ik moet op de een of andere manier erg wennen aan GE en ben nog niet helemaal overtuigd. Daarentegen ben ik het niet met Neverroads eens over CC, die vind ik ook erg mooi, net iets mooier om te zien dan GG, hoewel ik de laatste als set wel leuker vind vanwege het interieur.

Ik heb wel wat minder met FB omdat ik gewoon een brandkazerne minder leuk vind dan een winkel o.i.d, dat is de reden dat ik nog twijfel of de FB er bij nog komt (als het budget het toe laat). Dat het een Amerikaans fire house is stoort me niet.

Weer een mening er bij, dit keer van iemand die de CC en GG nog steeds in doos heeft staan en er zeker met dit soort berichten eigenlijk niet mee kan wachten om er aan te beginnen, ware het niet dat de dozen met "verhuis" er op eerst moeten worden uitgepakt.
Gebruikers-avatar
User

BramAkkermans

2168

Do Jan 29, 2009 19:37

Breda

door BramAkkermans » Di Mrt 30, 2010 19:06

Dit is wel erg overduidelijk ? :P

Fire Brigade! 16% 16% [ 8 ]
Grand Emporium! 84% 84% [ 43 ] x

Maar, even serieus,
De Grand Emporium is mooi en heeft leuke onderdelen, maar de binnenkant is waardeloos.
Ze hebben hun best gedaan maar daar blijft het bij ...
Als ik er serieus zou mee willen spelen zou ik de inrichting als eerste veranderen :P
Zit er ook over na te denken om er een bieb ofzo van te maken :)
Be As You Are
Mijn Brickshelf - in de meivakantie komen de foto's !
Gebruikers-avatar
User

Oscarmiller

336

Di Nov 09, 2010 14:18

Delft

door Oscarmiller » Do Nov 11, 2010 13:08

ik heb tuis de Grand Emporium en de Fire Brigade is echt mooier hoor.

in de Firebrigade zit onder in een vloer van gladde tegels in de Grand Emporium zit 'helemaal' geen vloer.
Wel twee pragtige roltrappen(kan niet bewegen), wat parfumflesjes (gewoon van steentjes), wat speelgoed bovenin en een prachtige kroonluchter maar verder weinig
rood
Gebruikers-avatar
User

Jasper Joppe Geers

359

Vr Okt 30, 2009 23:59

Schijndel

door Jasper Joppe Geers » Do Nov 11, 2010 13:55

Just my two cents:

Het ligt er natuurlijk aan met welke insteek je ze wilt kopen.

Als je de huizen wilt hebben om mee te spelen, dan verdient
wat mij betreft de Fire Brigade wel de voorkeur. Ik denk alleen
dat de meeste mensen de huizen kopen ter inspiratie, en om ze
verder uit te breiden. In dat geval vind ik de Grand Emporium
veel meer uitdaging bieden.

Even :offtopicsmile:
Wat dat betreft is de Green Grocer eigenlijk voor mij nog steeds
de top. Dat huis is eigenlijk helemaal af. Ok, de 1e en 2e verdieping
zou je nog wat verder kunnen tegelen en inrichten, maar veel
verder kom je daar niet mee. Ik kan alleen maar hopen dat er ooit
nog zo'n set komt!
En weer :ontopic:
no avatar
User

Legobrick

829

Do Dec 13, 2007 17:50

door Legobrick » Do Nov 11, 2010 15:49

Oscarmiller schreef:in de Firebrigade zit onder in een vloer van gladde tegels in de Grand Emporium zit 'helemaal' geen vloer.
Heb je het niet over de Green Grocer? In mijn Fire Brigade ligt helemaal geen vloer van gladde tegels...
no avatar
User

Mirickle

Rang

Nieuw

Nieuw
5

Di Jan 24, 2012 19:29

door Mirickle » Za Jan 28, 2012 13:50

Zo van de plaatjes vind ik de Grand Emporium mooier. Maar ik wil ze graag allebei hebben, dus ik heb gisteren als eerste de Fire Brigade besteld aangezien ouder is en dus waarschijnlijk eerder uit productie gaat. Wordt mijn eerste modular gebouw, heb de Cafe Corner, Green Grocer en Market Street helaas gemist.
Gebruikers-avatar
User

Oscarmiller

336

Di Nov 09, 2010 14:18

Delft

door Oscarmiller » Zo Feb 05, 2012 10:50

@Mirickle: Dit Topic is uit November 2010, tijdje terug, ik denk dat het persoon die dit topic geopend heeft ze inmiddels alle twee al heeft en dat het weinig zin heeft om een topic uit 2010 hoog te houden. :wink:
rood
no avatar
User

Mirickle

Rang

Nieuw

Nieuw
5

Di Jan 24, 2012 19:29

door Mirickle » Zo Feb 05, 2012 20:48

Idd. Ben net nieuw op het forum. Andere fora waar ik vaak kom zijn drukker, dus ik nam even aan dat topics in de eerste pagina van het overzicht nog actueel zijn. Zie nu aan de data dat dat niet het geval is :lol: