Over alles wat maar in de minifig-schaal valt. Ridders, city-bewoners, starwars, space, harry potter, hier verzamelen

Slappe benen

Gebruikers-avatar
User

Lego_pieter

Rang

premium

premium
620

Vr Aug 14, 2009 8:51

Sneek

Slappe benen

door Lego_pieter » Di Nov 10, 2009 10:00

Beste forumleden, ik ben al een tijdje bezig om mijn oude lego (1977 t/m +-1990) te sorteren. Hierbij heb ik heel veel minifigs, waarbij de benen slap zijn.

Hebben jullie hier ook ervaring mee en is er een oplossing om ze weer stevig te maken of is het gewoon een kwestie van vervanging zoeken?
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: Slappe benen

door Rusty » Di Nov 10, 2009 11:39

Je kan proberen om wat beentjes te verwisselen, dus ze van het stukje met de 2 nopjes af te trekken (voorzichtig) en op een ander stukje te doen. Soms helpt dat. Anders zou ik het zo niet weten.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

darksider

1014

Zo Jun 14, 2009 20:21

Leiden

door darksider » Do Dec 03, 2009 13:23

Lego_pieter schreef:Beste forumleden, ik ben al een tijdje bezig om mijn oude lego (1977 t/m +-1990) te sorteren. Hierbij heb ik heel veel minifigs, waarbij de benen slap zijn.

Hebben jullie hier ook ervaring mee en is er een oplossing om ze weer stevig te maken of is het gewoon een kwestie van vervanging zoeken?

Bij nieuwe poppetjes scharnieren de beentjes stijf door een combinatie van wrijving op de asjes en (met name) wrijving langs het binnenvlak (zeg maar, het kruis van de minifigs :) ). Verslapping van de scharnier treedt op door slijtage langs deze vlakken en (in mindere mate) door de inwerking van huisdsmeer, vocht, stof e.d. op deze wrijvingsvlakken.
De beentjes eraf halen is onvermijdelijk om de beentjes nog enigszins te restaureren. Nadeel hiervan is dat je de 'rem/weerhaak' waarschijnlijk ook beschadigd waarmee de beentjes op de asjes worden gehouden en tegen het binnenvlak worden gedrukt. Bij nieuwe figuurtjes wissel ik dan ook nooit beentjes om, omdat je ze in een keer enorm verslapt. Maar ja, als ze toch al verslapt zijn is dit niet zo'n punt.
Vervolgens moet je de wrijving weer verhogen. De vlakken schoonmaken en licht opschuren kan helpen, maar haalt natuurlijk ook materiaal weg. Beter is daarom het binnenvlak te voorzien van bijvoorbeeld een dun laklaagje, om ze zo weer wat dikker te maken. De modelbouw kent diverse kleurloze dek-lakken waarbij met name de matte versies wat extra wrijving kunnen toevoegen, maar ook nagellak kan helpen. Ook de asjes kan je bewerken, maar daar zal het echt om een heel dun laagje moeten gaan, want anders schraap je dat er weer vanaf wanneer je de beentjes weer bevestigd.
Zo goed en strak als nieuw zal dit natuurlijk niet zijn, en bij veelvuldig gebruik zullen ze sneller weer slap worden dan nieuwe beentjes.
Tja, afhankelijk van het soort beentjes, de bedrukking en de zeldzaamheid is het soms inderdaad gewoon makkelijker om ze via BrickLink met nieuwe te vervangen.
This day started out SNAFU, but then my machine went all TARFUN. The place was totally FUBAR after that.
Gebruikers-avatar
User

Lego_pieter

Rang

premium

premium
620

Vr Aug 14, 2009 8:51

Sneek

door Lego_pieter » Do Dec 03, 2009 14:48

Bedankt Darksider ik ga bovenstaande eens proberen.
Gebruikers-avatar
User

Mack

75

Vr Okt 09, 2009 15:51

door Mack » Di Feb 02, 2010 13:56

Over benen gesproken...

Ik heb in 2008 op Lego World een zak met LEGO gekocht, en daar zat een stel benen in die veerden. Is dat normaal of is dat gewoon bewerkt ofzo?
Neem eens een kijkje op mijn nieuwe website: https://sites.google.com/site/mackatlego/. Maar let op: hij is nog (lang) niet af!
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26316

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Feb 02, 2010 13:57

no avatar
User

G2K

1584

Za Jul 28, 2007 17:21

door G2K » Di Feb 02, 2010 18:36

Daar heb ik er ook nog aardig wat van liggen in de kleur blauw...