Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3224

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

Re: Q & A kwaliteitsissues LEGO

door LegoRK » Zo Jan 10, 2016 19:31

Ik was vandaag creator set 31025 aan het bouwen. Bijna op het laatst miste ik een onderdeeltje: brick 1x1 rond bruin.
Dus ik overal zoeken. Ook in de set zelf omdat sommige kleuren in de bouwinstructie erg veel op elkaar lijken. (zoals tan en LBG, donker bruin en zwart).
Op het laatst keek ik in de 'materiaallijst' achter in het boekje en daar stond dat er 8 in moeseten zitten. Dat is ook zo, maar volgens de bouwinstructie heb ik er dan nog 1 nodig... Is dat iemand wel 's opgevallen?
Ik heb Lego er ff over ingelicht, eens kijken wat zij zeggen. :)
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Rick

2023

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Zo Jan 10, 2016 20:18

Je hebt er ook acht nodig. Heb je toevallig in stap 43 een "stammetje" te veel gebruikt? Eentje wordt er namelijk gemaakt van twee 1 x 1 round plates.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3051

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Jan 18, 2016 19:25

Vorige week het piratenschip gebouwd. Bleek 1 van mijn piraten een arm te missen.
Vandaag lego gebeld. Krijg uiteraard een nieuw lijfje opgestuurd.

Wordt ik een minuut later gebeld...
Of ik de doos nog heb. Voor fabriekscode / productie batch nummer..
Even vissen in de papier container later die gevonden en als dank voor die moeite nog een starwars wookie gunship microfighter cadeau gekregen! :feest:

Lego.. Bedankt voor de top service! :duim:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3224

door LegoRK » Za Jan 30, 2016 16:46

Afbeelding

Helaas weer ingescheurde Cheese slopes en nu ook die curved onderdelen... Allemaal van zeer 31011
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Feb 15, 2016 20:05

10 van de 84 1x3 curved slopes in een van mijn treinwagons gescheurd, en de meeste zaten niet eens met de dunne kant op een stud:
Afbeelding
Cracked Light Grey Curved Slopes by Duq, on Flickr

Ook diverse 1x1 bricks en voor het eerst bij mij: een 1x2 met een scheur in de zijkant.
Afbeelding
Cracked Dark Green Bricks by Duq, on Flickr
There is no cloud. It's just someone else's computer.
no avatar
User

ggj

847

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Ma Feb 15, 2016 20:21

Oef, hoe oud zijn die onderdelen?
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Ma Feb 15, 2016 21:47

Nieuw. Eerste keer in gebruik. De curved slopes komen uit Lugbulk van 2 of 3 jaar geleden, de donkergroene 1x1 komen uit pick a brick, ook 2 of 3 jaar geleden. In de tussentijd opgeborgen in Ikea Glis dozen.
Geen idee waar de 1x2 vandaan komt.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3571

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Di Feb 16, 2016 16:39

Het blijft me toch telkens verbazen dat de ene persoon heel veel ingescheurde onderdelen tegelijk heeft en de andere persoon geen enkele. Ikzelf heb althans nog niet meegemaakt dat onderdelen bij eerste gebruik al gebarsten zijn, ook niet als ze 2 jaar oud zijn.

Zou het kunnen dat Lego-onderdelen bepaalde temperatuur- of vochtigheidswisselingen niet goed verdragen, en "broos" worden? [En dat ze die broosheid misschien wel al in winkels of distributiecentra oplopen?] Iemand die verstand heeft van ABS (en andere materialen die gebruikt worden)?
Gebruikers-avatar
User

Chibs

163

Zo Mei 03, 2015 9:00

door Chibs » Di Feb 16, 2016 22:36

Erik Leppen schreef:Zou het kunnen dat Lego-onderdelen bepaalde temperatuur- of vochtigheidswisselingen niet goed verdragen, en "broos" worden? [En dat ze die broosheid misschien wel al in winkels of distributiecentra oplopen?] Iemand die verstand heeft van ABS (en andere materialen die gebruikt worden)?

Dat is mijn vermoeden. Ik heb het met twee of drie kleinere setjes gehad die, inderdaad bij eerste gebruik of bij het uit elkaar halen spontaan barsten (Of langzamerhand, geen barst bij het in elkaar zetten maar als het er een tijdje staat zitten er opeens scheuren in).
In mijn geval kwamen die setjes van Prijsmepper of rommelmarkten. Gelukkig nog nooit met een grotere set gehad...
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Wo Feb 17, 2016 1:29

Vanavond verder gegaan met het in LDraw zetten van mijn wagon en dus ook weer in detail zitten kijken. Wat dacht u van 1x4 bricks met meerdere scheuren? Of een 1x6 plate met een scheur aan beide uiteinden?
Afbeelding
Dark Green Cracks by Duq, on Flickr
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3089

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Wo Feb 17, 2016 10:02

Zo, dat is niet niks... :(

Al contact opgenomen met Lego, Duq? Of zij met jou, dit is natuurlijk bad publicity :wink:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

jebbo32

634

Ma Feb 11, 2013 14:41

Kamerik

door jebbo32 » Wo Feb 17, 2016 10:45

Ik herken dit meteen. Ook ik heb al meerdere bricks, slopes, plates en tiles gehad die scheuren hadden terwijl ze nog nooit gebruikt zijn. Ooit eens contact gezocht met Lego, maar zij vragen om welke doos of set het gaat. Jammer voor mij want de parts kwamen uit de pab wall of via een BL bestelling.

Ik hoop voor Duq dat hij meer geluk heeft als ie een telefoontje bij lego eraan waagt, maar als de parts niet uit een set komen zie ik het somber in. De vrouw in kwestie die ik sprak was heel aardig verder en begreep het volkomen, maar ze kon echter weinig voor mij beteken. Zij vertelde mij dat er veel klachten waren over het kleur verschil in sets per kleur. Zal een kwaliteit issue zijn, maar persoonlijk stoor ik me daar nou juist niet zo aan.

Of dit een temperatuur of vocht issue zou kunnen zijn weet ik niet, maar ik denk dat het bij sommige parts in de fabriek al mis gaat. Ik bewaar al mijn kapotte en gescheurde stenen, misschien moeten we dat allemaal doen en eens een foto naar Lego sturen. Wie weet waar het toe lijdt.

Oja de laatste tijd scheuren bij mij ook de armpjes van de minifigs (vanaf het handje). Zijn er hier ook al meerdere die dat ervaren?
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4372

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Feb 17, 2016 11:01

Oja de laatste tijd scheuren bij mij ook de armpjes van de minifigs (vanaf het handje). Zijn er hier ook al meerdere die dat ervaren?

Hoe oud zijn de minifiguren?
Hoe vaak zijn ze gebruikt (lees spelen)?

Ik heb dit vaak bij oude minifiguren (ongeveer uit 1994).
Vaak zijn er ook scheurtjes te zien in de torso bij de heupen, dan blijft weer een broekje hangen in een vliegtuig of auto. :(
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Feb 17, 2016 11:01

Als het goed is hoeft de service afdeling niet te weten uit welke set het onderdeel komt. Veel belangrijker is wanneer het onderdeel is gemaakt. Elk onderdeel (behalve zeer kleine) hebben een datum erin staat op maand en jaar. Zo kan TLC er beter achterhalen waar het fout zou kunnen zijn gegaan. Probeer het daar eens mee Jebbo32.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Wo Feb 17, 2016 11:58

Ingescheurde armpjes heb ik ook gezien, maar dat was vooral een paar jaar geleden. In hetzelfde album als de foto's hierboven zit ook een foto van een brandweerman met een arm die tot voorbij de elleboog gescheurd is.

Voordat ik de klantenservice ga bellen wil ik eerst de andere wagons bekijken. Ik heb er drie tegelijk gebouwd, de andere twee zitten nog in de doos waar ze in London in gegaan zijn. Als ik weet hoeveel onderdelen er stuk zijn neem ik contact op.
Ik ken intussen diverse mensen in Billund dus ik heb een mailtje gestuurd met links naar deze foto's. Het ligt intussen op het buro van iemand bij de kwaliteitsbewaking.
Als ik verder hoor laat ik het hier weer weten.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Vr Mrt 04, 2016 14:16

In een locomotief en 3 wagons vond ik uiteindelijk in totaal zo'n 150 gespleten onderdelen. Lijst met onderdelen en foto's naar de klantenservice gestuurd en als het goed is zijn vervangende onderdelen onderweg.
Ondertussen is er ook een envelop met gespleten onderdelen onderweg naar een kwaliteitsmanager in Billund voor nader onderzoek. Ik ben benieuwd...
Gebruikers-avatar
User

legojeroen

Rang

Nieuw

Nieuw
441

Ma Feb 25, 2013 10:15

Alphen aan den Rijn

door legojeroen » Zo Mrt 13, 2016 10:50

Ik heb het al bij enkelen van jullie voorbij zien komen en vandaag heb ik ook de eerste scheurtjes bij mij ontdenkt in de auto van Homer uit het Dimensions level pack :(

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

iook

Rang

premium

premium
725

Vr Jan 09, 2009 18:06

uithuizen (gn)

door iook » Do Mrt 17, 2016 21:36

Dit weekeinde de brickbank gebouwd en wat mij opviel was de goede kwaliteit van de tegels. Geen ongelijke voegen. Iets wat de laatste jaren toch regelmatig gebeurde. Zo te zien toch eens weer wat goede mallen gemaakt voor de tegels. Nu nog een klein beetje beter de kleurmenging in de gaten houden en dan is ook die kwaliteit weer goed.
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

door merman » Do Mrt 17, 2016 22:10

Het viel mij op dat veel tegels nieuwe mallen hebben, zoals de 2x4, 1x3, 1x4, 1x2 en 1x6. De gietpunten zitten niet aan de onderkant maar aan de zijkant. Nog niet voor alle kleuren.
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Do Mrt 17, 2016 22:53

merman schreef:De gietpunten zitten niet aan de onderkant maar aan de zijkant. Nog niet voor alle kleuren.

Getver. Daar waren ze nou juist goed in de laatste jaren, om de littekens aan de onder/binnenkant te houden.
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Vr Mrt 18, 2016 8:57

Ze zitten vooral aan de zijkant bij witte en lichtgrijze tiles in nieuwe sets. Die littekens (ik noem ze liever de navels) werk je nog wel weg. Ik zou liever zien dat deze gietpunten op symmetrische plekken zitten. Vooral de plek op de cheesslopes is irritant.
Gebruikers-avatar
User

Kahlann

Rang

premium

premium
49

Di Aug 23, 2016 12:44

door Kahlann » Vr Aug 26, 2016 19:28

Die scheurtjes zijn me nog niet opgevallen maar zal er zeker eens op letten.

Ik heb wel een probleem dat bij veel set de stickers aan het opkrullen zijn en bros worden. Ik neem aan dat het iets met de luchtvochtigheid te maken heeft maar misschien heeft iemand een tip?
no avatar
User

ggj

847

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Vr Aug 26, 2016 20:30

Ik heb nooit echt problemen gehad met stickers. Alleen als het een set is waar ze los in de doos zitten, dan willen ze nog wel eens een beetje gebogen uit de doos komen en bij het rechtbuigen licht loslaten in de hoekjes, maar dat is nog maar een enkele keer voorgevallen. Als ik een nieuwe set open waar stickers in zitten dan doe ik de stickers altijd gelijk tussen het instructieboekje. Zeker als het een grote set is met een dik boekje blijven de stickers door het gewicht altijd mooi plat en onbeschadigd. Ik plak ze niet altijd dus ik vind dit de ideale manier om ze mooi te houden.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5536

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Aug 27, 2016 8:01

Ik plak de stickers eigenlijk nooit op. Er is een periode geweest dat de stickers van een slechte kwaliteit waren en al heel snel begonnen met afbladeren. Dit terwijl er stickers van 30-40 jaar geleden zijn die er nog steeds mooi uit zien (en die zelfs niet losgaan als ze even in water gelegen hebben). Ik dacht dat de huidige stickers weer beter zijn.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Za Aug 27, 2016 13:43

Ik plak de stickers alleen als het iets bijdraagt aan de set.
Volgens mij ligt het ook vaak aan de kleur sticker, de oudere treinsets stond het treinlogo op een doorzichtige sticker. Die zien er nog steeds geweldig uit, twintig jaar verder. Ik heb een politie mobiele centrale van nog maar een paar jaar geleden, en daar is alles al afgebladerd.
Het blijft toch een gedoe met stickers :freaked:

Wat me nog steeds verbaasd is dat lego ondertussen toch ook wel van de problematiek met stickers weet, en dan komen ze met de porsche(even als voorbeeld) en daar zitten ook weer stickers bij. Het ene plaatje is keurig bedrukt, en dan op 1 rond moet je een sticker plakken. Op een set van die prijs en kaliber mag je toch verwachten dat de tiles bedrukt zijn?

Bij andere sets gaat dat net zo goed op natuurlijk, de volvo stickers op de tiles, enz, enz.
Ik begrijp dat je bij een set van een paar tientjes niet alle tiles kan gaan bedrukken, daar zal het budget niet voor zijn. Maar bij de grotere lego sets zou lego daar wel iets beter naar mogen kijken :wink:
no avatar
User

Jan Groen

535

Ma Jan 10, 2005 21:08

Spijkenisse

door Jan Groen » Do Sep 08, 2016 22:21

Ik heb vorige week een aantal Technic modellen uit elkaar gehaald omdat ze onder het stof zaten.

Het ging o.a. om de 8461 (BMW Williams F1 Racer), 8258 (Crane Truck) en de 880 (Supercar). De stickers van de BMW Willimans F1 en Crane Truck waren totaal vergaan. Allemaal schilfertjes.

Bij de 8258 leek het wel alsof de stickers uit meerdere lagen / materialen bestonden. Op de overgang van wit naar rood scheurden alle losgekomen stickers af.

Uiteindelijk via eBay Australie nieuwe (namaak) stickers gevonden voor diverse modellen. Uitgesneden en wel. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit.
bedenk en maak!
Gebruikers-avatar
User

mwyns

Rang

Nieuw

Nieuw
39

Do Okt 18, 2012 10:47

Gent

door mwyns » Do Nov 17, 2016 13:50

Vorige week de 8455 gekocht uit het jaar 2003. De set is eenmaal gebouwd geweest en is in zeer goede staat.
Minder tevreden ben ik met de instructies. Je ziet dat ze niet gebruikt zijn, maar de rand bovenaan is precies met een hakbijl afgesneden. Er zitten dus er een paar inkepingen in.
Kwam dat nog voor in die periode of bij deze set? Het is mijn eerste set van de periode toen dat Lego het lastig had, dus ik kan niet echt vergelijken.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Dec 27, 2016 10:25

Ik denk dat het gewoon een bot snijmes is geweest in de drukkerij. Dat komt wel eens voor en heeft niets te maken met het jaar van uitkomst. Ik heb er volgens mij ook 1 of 2 in de collectie waar een zijde er wat gerafeld uitziet.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

mwyns

Rang

Nieuw

Nieuw
39

Do Okt 18, 2012 10:47

Gent

door mwyns » Di Dec 27, 2016 12:48

Bedankt voor de reactie, ik heb ondertussen toevallig een tweede exemplaar van de instructies die daar geen last van heeft.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3051

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Do Dec 29, 2016 13:02

ik heb nu twee keer de Lego Elves 41178 De Geheime Markt geopend en in elkaar gezet.
En beide keren had ik een extra draken vleugel in de doos zitten. :look:

dus 2x 3 vleugels.
Gut wat vervelend. :duim:

De vraag nu, meer mensen die dat bij deze set hadden?
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2426

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Vr Dec 30, 2016 20:42

Klopt bij mij ook
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3224

door LegoRK » Di Jan 03, 2017 20:21

Voor onderstaande situatie was ik al vaak bang: het afbreken van een tile of plate bij het los halen, maar nu is het dus echt gebeurt. :cry:
Het lijkt mij dat dit niet zou mogen kunnen...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26281

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Jan 03, 2017 20:22

Wow...
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3583

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Di Jan 03, 2017 20:31

:what: :twitch: Ouch... Ik wilde mijn restaurant volledig betegelen. Misschien moet dat toch maar heroverwegen... :?
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3089

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Di Jan 03, 2017 20:40

Tiles moet je altijd aan de lange zeide omhoog wippen door middel van de groef langs de onderkant. Als ik het zo bekijk heb je geprobeerd hem vanaf korte kant los te wrikken...
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3224

door LegoRK » Di Jan 03, 2017 20:45

Dat heb jij goed gezien Large. Maar ja, dat zou toch ook moeten kunnen lijkt mij.
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9080

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Di Jan 03, 2017 20:56

Dat heb ik pasgeleden ook geprobeerd bij 6 donkerrode 1x4 tegeltjes, waarbij er nu 4 op dezelfde manier gebroken zijn.
En dat terwijl ik er niet zoveel van heb. :(
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Di Jan 03, 2017 21:47

Same here afgelopen week...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Di Jan 03, 2017 22:14

Wow, dat is me nog nooit gebeurd...
Kwam gister de 10220 VW tegen in een doos op zolder. Voor de verhuizing heeft hij een jaar of twee op een boekenplank gestaan, sindsdien heeft hij, uit elkaar gehaald, in ziplock zakken in een verhuisdoos gezeten.
Diverse onderdelen, vooral tiles en curved slopes, zijn enorm vergeeld.

Toen ik mijn kerstkado, de Caterham, zat te bouwen viel me op dat er twee soorten zwart in zitten. Plates met clips zijn glimmend zwart, normale bricks en plates zijn dof en lijken meer erg donker grijs dan echt zwart.
Gebruikers-avatar
User

merman

2317

Amsterdam

door merman » Wo Jan 04, 2017 0:16

Ik heb al mijn Winter Village sets gebouwd. Alleen van de Markt waren nagenoeg alle witte cheese slopes ingescheurd

En ben nu mijn Assembly Square aan het bouwen en mis halverwege de bouw al 2 stukjes. 1 Staat niet eens op de servicepagina van Lego (neongroen steeltje met balljoint)
VorigeVolgende