Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Lego stofvrij houden

Gebruikers-avatar
User

merman

2316

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

Lego stofvrij houden

door merman » Za Nov 28, 2009 11:34

Ik weet dat het heel erg afhangt van je huis en waar je je Lego neerzet maar hoe houden jullie je Lego stofvrij? Of wie heeft er tips?
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

Rang

premium

premium
4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

Re: Lego stofvrij houden

door LegoHenkie » Za Nov 28, 2009 12:06

Een zachte verfkwast doet wonderen bij mij. Ook geschikt voor het toetsenbord.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14444

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Za Nov 28, 2009 13:41

Of die busjes met druklucht misschien? Wel oppassen met kleine losse deeltjes, die blaas je zo weg.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1583

Do Nov 09, 2006 23:49

Rotterdam

door vijv » Za Nov 28, 2009 16:05

Grotere modellen waar geen metalen delen inzitten gaan bij mij eens in het jaar onder de douche.
Echte mannen spelen met lego...
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4096

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Za Nov 28, 2009 18:34

LegoHenkie schreef:Een zachte verfkwast doet wonderen bij mij. Ook geschikt voor het toetsenbord.

Jep, ik gebruik ook een zachte verfkwast. Prima oplossing om eens in de zoveel tijd even je spul af te stoffen :duim:
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Za Nov 28, 2009 19:25

Ik gebruik de swiffer dusters, erg handig maar eigenlijk niet ideaal.
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Za Nov 28, 2009 19:49

Ik gebruik zo'n beetje alles. Oude tandenborstels, zachte kwasten, swiffer duster, gewoon blazen dus ik kan nog wel een blazertje gebruiken! En als het echt te vuil is gaat het effe de wasmachine in. (in een dichtgeknoopte sloop!)
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
no avatar
User

Legobrick

829

Do Dec 13, 2007 17:50

door Legobrick » Zo Nov 29, 2009 14:10

Ik denk dat we het hier toch wel hebben over opgestelde modellen, zoals bijvoorbeeld de Exclusives, of eigen mocs waarmee we graag uitpakken bij onze bezoekers? :-) Lijkt me niet erg handig om die in de wasmachine stofvrij te houden.

Zelf gebruik ik voornamelijk een lang smal borsteltje dat speciaal gemaakt is om tussen de toetsen van het klavier te poetsen, allemaal kleine borsteltjes op een rij. Werkt zéér efficient!

Er zijn ook toestellen op de markt die het meeste stof uit de lucht wegtrekken (ionisatoren). Het kan zeker geen kwaad om er eentje in de buurt van je lego te plaatsen! Is ongeveer zo groot als een router, en er zijn zelfs erg mooie decoratieve modellen.
Gebruikers-avatar
User

Mack

75

Vr Okt 09, 2009 15:51

door Mack » Ma Nov 30, 2009 20:26

ik stof m'n modellen nooit, maar mij lijkt die zachte verkwast een aanrader.

Maar onder de douche? Dat heb ik een keer geprobeerd maar de beste manier om ze droog te krijgen is gewoon laten drogen (wat zooo lang duurt naar mijn gevoel) of anders gewoon afdrogen maar hoe krijg je een handdoek in al die kleine gaten??
Neem eens een kijkje op mijn nieuwe website: https://sites.google.com/site/mackatlego/. Maar let op: hij is nog (lang) niet af!
Gebruikers-avatar
User

DNL

1326

Do Jan 11, 2007 14:42

Nøørwegen

door DNL » Ma Nov 30, 2009 23:44

Meestal bleven mijn MOCs niet lang genoeg in elkaar om stof te verzamelen, maar als het een paar maanden staat doe ik er s'nachts altijd een doek overheen en de stof die er op ligt blaas ik er gewoon met mijn mond af. Een verfkwast is een handig idee, hoewel het stof vooral op de landschappen komt en dan alle bloemetjes en plantjes omvallen...
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3482

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

door JunkstyleGio » Di Dec 01, 2009 15:36

Als je de losse vuile onderdelen hebt gewassen in de wasmachine, dan is goed (af)drogen wel noodzakelijk (en tijdrovend). Doe je dit niet en laat je alles gewoon drogen dan komen er allemaal droog(kalk)vlekken op de steentjes...... :freaked:
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
no avatar
User

Legobrick

829

Do Dec 13, 2007 17:50

door Legobrick » Vr Dec 04, 2009 22:43

Kan je geen ontkalker in je wasmachine doen?
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Za Dec 05, 2009 11:23

Dat is misschien weer schadelijk voor de steentjes.
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

bioniclemaster

811

Di Jul 07, 2009 18:14

Amersfoort

door bioniclemaster » Za Dec 05, 2009 16:50

*cough* ik heb vandaag 1 plank afgestoft, met fijne kwastjes en mens wat kwam daar een stof vanaf, geen wonder ook want het is dik een jaar geleden dat ik het voor het laatst gedaan had(en lang niet zo grondig als nu). het resultaat is wel mooi, de kleur is weer veel meer aanwezig. in de komende dagen(als ik tijd heb) de overige planken, en daarna flink stofzuigen over de vloer.
Veteraan lurker, onlangs het licht weer gezien na een paar jaar dark age
no avatar
User

kjek

Rang

Nieuw

Nieuw
1

Do Mrt 01, 2018 19:10

door kjek » Vr Mei 11, 2018 17:43

Met een ionisator moet je wel uitkijken dat er geen ozon O3 vrijkomt, dat is erg schadelijk
Ozon is een toxische verbinding. Het is ongezond om langdurig ozon in te ademen, ook in lage concentraties.

Ozon ontleedt bij verwarming in zuurstofgas, hetgeen het brandgevaar verhoogt. Het is een sterke oxidator, die hevig reageert met brandbare en reducerende stoffen. Ozon reageert met alkenen, aromaten zoals aniline, ethers, dibroom, stikstofverbindingen en rubber, waardoor schokgevoelige stoffen ontstaan. Het tast alle metalen aan, behalve de edelmetalen iridium, goud en platina.

Ozon kan in het lichaam worden opgenomen door inademing. Een schadelijke concentratie van dit gas in de lucht zal snel worden bereikt bij het vrijkomen ervan.

Ozon is irriterend voor de ogen en de luchtwegen. Inademing van het gas kan longoedeem veroorzaken en kan op astma lijkende reacties teweegbrengen. Ozon kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel, met als gevolg hoofdpijn, verzwakte waakzaamheid en prestaties.

Kopieerapparatuur die met lasertechniek in plaats van inkt werken en laserprinters produceren ozon. Zij kunnen dan ook het best in een goed geventileerde aparte kamer worden geplaatst.

Longoedeem Bewerken
De symptomen van longoedeem worden vaak pas na enkele uren merkbaar en zij worden verergerd door lichamelijke inspanning. Rust en geneeskundige observatie zijn daarom noodzakelijk. Onmiddellijke behandeling door een arts of een door deze laatste gemachtigd persoon, met gepaste geneesmiddelen voor inademing dient overwogen te worden. De symptomen van astma worden vaak pas na enkele uren merkbaar en zij worden verergerd door lichamelijke inspanning. Iemand die tekenen van astma heeft vertoond ten gevolge van de stof mag hieraan nooit meer worden blootgesteld.

De longen kunnen ernstig aangetast worden bij herhaalde of langdurige blootstelling aan ozon.

Grenswaarden Bewerken
De MAC-waarde (voor licht werk) ligt op 0,1 ppm als Total Weighted Average (TWA). Voor matig zwaar werk ligt de grens op 0,08 ppm en voor zwaar werk op 0,05 ppm.

De algemene grenswaarde in België voor kortstondige blootstelling (dit is voor een periode van 15 minuten) die niet mag worden overschreden bedraagt 0,1 ppm.

Verplichte onderzoeken Bewerken
Ozon staat in de Belgische wetgeving in de lijst van chemische verbindingen die vergiftigingen kunnen veroorzaken. Voor elke verbinding in deze lijst wordt telkens vermeld:

een exemplatieve lijst van de bijzondere onderzoeken
de frequentie van het periodiek gezondheidstoezicht
De preventieadviseur-arbeidsgeneesheer kiest een techniek waarvan de gevoeligheid en de aard beantwoorden aan de vereisten van de toestand. Bij gebrek aan een specifiek biologisch onderzoek voert de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer een klinisch onderzoek uit dat gericht is op de bijzondere bedreigde organen.

Bij blootstelling aan ozon is een jaarlijkse meting van de vitale capaciteit vereist. Dit geeft een weergave van de longinhoud.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2327

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Vr Mei 11, 2018 18:22

Om maar te zwijgen over het stof wat vrijkwam toen dit topic van de plank werd gehaald :miss:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1385

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Vr Mei 11, 2018 18:31

:lol: 9
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
629

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Vr Mei 11, 2018 23:39

kjek schreef:De algemene grenswaarde in België voor kortstondige blootstelling (dit is voor een periode van 15 minuten) die niet mag worden overschreden bedraagt 0,1 ppm. Ozon staat in de Belgische wetgeving in de lijst van chemische verbindingen die vergiftigingen kunnen veroorzaken. Voor elke verbinding in deze lijst wordt telkens vermeld:

Nergens last van hier in Nederland :)