Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Snel sorteren

Gebruikers-avatar
User

merman

2324

Za Jul 01, 2006 14:17

Amsterdam

Snel sorteren

door merman » Zo Sep 01, 2019 17:39

Picture this: je hebt de 75192 Millennium Falcon in plastic dozen opgeborgen maar niet gesorteerd. Je hebt maar 1 tafel om op te bouwen

Wat is de snelste manier om de 7500 onderdelen te sorteren met de minste ruimte?
I roared. And I rampaged...
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
405

Do Jun 23, 2016 12:25

Re: Snel sorteren

door Symbolic » Ma Sep 02, 2019 8:38

Is het doel alleen sorteren of wil je hem door te sorteren weer gaan opbouwen?
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3143

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Sep 02, 2019 9:52

Plates
Technic bricks
Technic rest
Overig
?

Set bestaat uit veel plates en veel grote lange technic bricks dus dat lijkt me een handige kleine en snelle scheiding.

(Om dit te voorkomen staat ie bij mij, in elkaar in een grote IKEA mand onder het bed, met doek er over tegen stof.)
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Moos

Rang

premium

premium
111

Di Aug 07, 2007 6:45

Wervershoof

door Moos » Ma Sep 02, 2019 12:20

Dark bluish gray links, light bluish gray rechts? :miss: :miss: ik heb zelfde ‘probleem’ met 1e versie...
EVERYTHING IS AWESOME!
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5568

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Wo Sep 04, 2019 19:53

merman schreef:Wat is de snelste manier om de 7500 onderdelen te sorteren met de minste ruimte?

Éen grote bak met het label 'grijs'.

Spoiler:
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2466

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Sep 04, 2019 19:55

:lol: :lol: :lol: :lol: wel waar
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3143

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Wo Sep 04, 2019 21:03

Bijna, dark red, zwart, dark tan, tan, wit, olive, rood en nog wat andere verdwaalde onderdelen in andere kleuren.. :lol:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3571

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Za Sep 14, 2019 22:09

merman schreef:Wat is de snelste manier om de 7500 onderdelen te sorteren met de minste ruimte?

Ik lees dit als een vraag over het sorteerproces, maar de antwoorden lijken vooral in te gaan op de uiteindelijke verdeling. Dat zijn twee heel verschillende vragen. Dus maar even een antwoord op het proces:

De grap is dat "sorting algorithms" (sorteeralgoritmen) een serieus onderwerp is (geweest) binnen de computerwetenschap. Er zijn allerlei sorteeralgoritmen, en die varieren op twee kenmerken:
- de rekentijd
- het benodigde geheugen
Die eerste is uiteraard de tijd; die tweede, dat is de tafelruimte.

Dus je kan eens goegelen op soorten sorteeralgoritmen en kijken of er iets bij zit dat je kan "vertalen" naar het sorteren van lego.

Wat ik bijvoorbeeld zelf na ervaring heb gemerkt als "richtlijnen":
- eerst álles sorteren in grove categorieën en dan per categorie sorteren in fijnere (sub)categorieën
- bij het sorteren in grove categorieën beginnen met de grootste categorie (bv. plates)
- niet te vaak van categorie wisselen. Dus als "plates" een categorie is, dan éérst (bijna) alle plates eruit halen voordat je overschakelt naar iets anders. Dan minimaliseer je het aantal omschakelmomenten in je hoofd.
- het sorteren in grove categorieën kost de meeste ruimte. Maar je kunt bv. de plates verdelen in meerdere bakken, waarvan je er steeds maar 1 op tafel nodig hebt. De rest kun je weg zetten. Die heb je pas weer nodig in de tweede ronde, als je gaat sorteren in subcategorieën. Maar omdat dat per categorie gaat, heb je steeds maar één categorie tegelijk op tafel. Zo minimaliseer je de tafelruimte volgens mij vrij aardig.

Zo doe ik het althans :)
no avatar
User

ggj

857

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Za Sep 14, 2019 22:47

Ik heb laatst de UCS Snowspeeder nageteld en heb hem gelijk ook gesorteerd. Heb eerst alle onderdelen gesorteerd op kleur en bij de grote hoeveelheden (wit en grijs) eerst de plates geteld. Bij zo’n grote set zou ik het vergelijkbaar aanpakken. Alles in bakken sorteren op kleur en type onderdeel (plates, bricks, technic bricks, technic assen, pinnen e.d. en de rest op kleur bij elkaar. Is vrij grof maar dan kun je wel het snelst alles sorteren. Zoeken duurt dan wat langer maar als je snel wilt zoeken moet je weer langer sorteren. Volgens mij kost het in beide gevallen dan even veel tijd dus maakt niet veel uit wat je dan doet of wel? :lol:
Gebruikers-avatar
User

abcd

237

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Di Okt 08, 2019 8:27

Ik heb afgelopen week de Millennium Falcon uit elkaar gehaald voor een rebuild. Ik heb ook maar 1 tafel om te bouwen, en de volgende onderverdeling gemaakt:
* Bak met lichtgrijze plates >= 4x4
* Bak met lichtgrijs overig
* Bak met donkergrijs plates >= 4x4
* Bak met donkergrijs overig
* Bak met alle andere kleuren

Af en toe is het flink zoeken naar een element, maar het is best te doen.