Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

292

Zo Nov 24, 2013 18:34

LEGO-verzameling met incomplete sets?

door Orange L. » Vr Okt 12, 2018 10:17

Ik zit momenteel met een behoorlijk dilemma en vroeg mij af hoe anderen mensen met hun LEGO-verzameling omgaan.

Mijn LEGO-verzameling bestaat grotendeels uit complete sets en losse onderdelen. Er zitten één of twee kleine sets tussen die niet meer compleet zijn en die ik puur voor de onderdelen gebruik, maar ik zit er over na te denken om dat bij meerdere sets te gaan doen. Ik merk dat ik mij meer op MOC's richt, maar de completist in mij wil alles maar bij elkaar houden. Ook door eventuele doorverkoop van sets in de toekomst, ook al wil ik desbetreffende set houden. Het is ingewikkeld.

De reden dat ik losse onderdelen van de hand wil doen naast enkele sets, is vanwege ruimtegebrek. Minifigures van vooral licenties en bepaalde onderdelen waar ik teveel van heb en niet gauw zal gebruiken wil ik doorverkopen of verruilen. Ik merk vooral dat ik naar officiële sets naar de onderdelen kijk en niet zozeer naar de minifiguren.

Hoe gaan jullie hiermee om en hoe kan ik hier het beste mee omgaan als MOC-bouwer?
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26230

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: LEGO-verzameling met incomplete sets?

door stuifzand » Vr Okt 12, 2018 10:24

Ik denk dat hoe meer je moct hoe meer je focus komt te liggen op de aanschaf van losse onderdelen ipv/naast sets.
Verder voor mij heel lastig te beantwoorden omdat ik geen setverzamelaar ben. Ik zou gewoon de sets lostrekken om zelf te bouwen. :P
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4171

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Okt 12, 2018 10:46

Dat kun je het beste zelf beslissen.
Ik heb veel sets en veel losse onderdelen. Ik bouw met enige regelmaat sets. Ik haal veel inspiratie uit de sets.
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1385

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Vr Okt 12, 2018 10:49

Ik bouw sets 1keer. Daarna wordt er mee gespeeld door m’n kinderen. Sommige sets overleven dat, andere niet. Als een set het overleefd, mag ie een tijdje op de kamer van m’n kinderen. Behalve als ik de parts heel hard nodig heb. Andere sets koop ik bijna puur voor de parts en gaan na even spelen direct in de “te sorteren” bak. :offtopicsmile: [in de loop der jaren zijn dat ondertussen flink wat bakken, maar bouwen is zoooooo veel leuker dan sorteren]
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2844

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Vr Okt 12, 2018 11:19

Ik ben ook in zo'n soort transitie.
2 3 jaar geleden kocht ik bijna alleen maar sets.

Nu koop ik minder sets en meer losse onderdelen.
Met het bouwen van mijn eerste grote landschap voor legoworld heb ik weinig aan sets.(hoewel er wel sets in de lay out staan)

Mijn modular huizen liggen in onderdelen in seal zakken in een la.
Ik heb mijn tafels nodig om te bouwen.

Sets nemen veel plek in, veel budget en leveren niet per se veel onderdelen voor Mocs. Sommige onderdelen zitten er een paar keer in, naar ik lijk voor mocs onderdelen per honderden te gebruiken. Wel heel afhankelijk van welke set en wat je moc bouwstijl is natuurlijk.

Ook ik wil bepaalde sets liever niet uit elkaar halen want stel je voor dat ik ze later kan verkopen. Maar ik koop Lego om mee te bouwen, ik ga het toch niet verkopen, het is een hobby. Hobby's kosten geld. Die leveren geen geld op.
De afgelopen maanden zijn er meerdere sets gesneuveld in de rooftocht naar onderdelen. Na legoworld gaat de bezem door de Lego bouw zolder. Meer en andere kasten, meer sets opbreken voor de onderdelen en om ruimte te creëren.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2327

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Vr Okt 12, 2018 12:00

Wat Aangord schetst is een transitie die ik ook heb doorgemaakt afgelopen jaren. En toch zitten er sommige sets nog in zip-lock. Worden er wel steeds minder en meer en meer worden opgenomen in mijn MOC collectie. Zo ook afgelopen week 10181 :look: .....
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5526

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Okt 12, 2018 12:01

Ik bouw sets meestal ook 1 keer op. Daarna wordt de set afgebroken en gaan de onderdelen bij de rest van mijn gesorteerde onderdelen. De onderdelen van een set blijven dus niet bij elkaar. Tenminste zo heb ik het tot nu toe gedaan. Nu zou ik een set wel bij elkaar kunnen houden, omdat ik al veel onderdelen heb.

Dus de onderdelen van sets gebruiken om te bouwen, daar zijn ze voor :wink:

Ik koop niet meer zo heel veel sets, en nog wel losse onderdelen. Maar ik doe onderdelen maar moeilijk weg, want ik heb ook de gedachte 'ooit wil ik de sets misschien wel verkopen en dan moet ik alle onderdelen nog hebben.'
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
629

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Vr Okt 12, 2018 14:10

Als je veel onderdelen van een set kan gebruiken voor je collectie en/of MoC blijft sets kopen één van de goedkoopste methodes om aan onderdelen te komen, helemaal als ze in de uitverkoop zijn. Als je niks verkoopt/weggeeft kun je altijd weer je sets compleet maken uit je MoCs mocht je besluiten te stoppen en alles te verkopen. Zal wel heel veel werk zijn.

Wat mij betreft zijn er sets om 1 keer het bouwplezier te hebben en daarna de onderdelen te gebruiken voor MoCs al heb ik twee Excavators niet eens in elkaar gezet, geweldige Technic donor set.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

292

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Vr Okt 12, 2018 15:11

Oké mensen, ik ga nu een heleboel citeren:

stuifzand schreef:Ik denk dat hoe meer je moct hoe meer je focus komt te liggen op de aanschaf van losse onderdelen ipv/naast sets.

Dat heb ik zelf de afgelopen twee jaren gemerkt. Veel onverwachte onderdelen uit gekochte sets nam ik voor lief en vond ik een leuke bijkomstigheid. Nu kom ik daar op terug en moet ik specifieker zijn.

Aangord schreef:Sets nemen veel plek in, veel budget en leveren niet per se veel onderdelen voor Mocs. Sommige onderdelen zitten er een paar keer in, naar ik lijk voor mocs onderdelen per honderden te gebruiken. Wel heel afhankelijk van welke set en wat je moc bouwstijl is natuurlijk.

Als ik een set koop voor onderdelen, kijk ik vooral naar hoe vaak een bepaalde kleur er in voorkomt. Mijn bouwstijl is tamelijk bescheiden, al wil ik graag gaan voor grotere layouts. Maar daar heb ik thuis geen ruimte voor.

Maar ik koop Lego om mee te bouwen, ik ga het toch niet verkopen, het is een hobby. Hobby's kosten geld. Die leveren geen geld op.

Zo wil ik er ook over denken, maar stiekem weerhoudt dat mij om sets incompleet in mijn collectie achter te laten. Misschien moet ik gewoon bepaalde sets die mij weinig interesseren en waar onderdelen bij zitten die ik kan missen gewoon doorverkopen. :balen:

MOCkingBird schreef:Ik bouw sets meestal ook 1 keer op. Daarna wordt de set afgebroken en gaan de onderdelen bij de rest van mijn gesorteerde onderdelen. De onderdelen van een set blijven dus niet bij elkaar. Tenminste zo heb ik het tot nu toe gedaan. Nu zou ik een set wel bij elkaar kunnen houden, omdat ik al veel onderdelen heb.

Dus de onderdelen van sets gebruiken om te bouwen, daar zijn ze voor :wink:

Geldt ook voor mij. Uiteindelijk wil ik vooral een overzicht wat ik aan onderdelen heb in mijn sorteersysteem. Als ik een set wil herbouwen, moet ik vooral de onderdelen van desbetreffende set hamsteren alvorens te bouwen. Veel werk, maar ik weet dat ik het kan bouwen.

Helemaal mee eens :duim:

Ik koop niet meer zo heel veel sets, en nog wel losse onderdelen. Maar ik doe onderdelen maar moeilijk weg, want ik heb ook de gedachte 'ooit wil ik de sets misschien wel verkopen en dan moet ik alle onderdelen nog hebben.'

Voor mij is het een ruimte kwestie. Ik moet helaas ruimte aanmaken voor nieuwe onderdelen of een hoge kwantiteit van een bepaalde onderdeel of kleur.

Berthil schreef:Als je veel onderdelen van een set kan gebruiken voor je collectie en/of MoC blijft sets kopen één van de goedkoopste methodes om aan onderdelen te komen, helemaal als ze in de uitverkoop zijn. Als je niks verkoopt/weggeeft kun je altijd weer je sets compleet maken uit je MoCs mocht je besluiten te stoppen en alles te verkopen. Zal wel heel veel werk zijn.

Jaren terug heb ik daar over moeten peinzen mocht de dag aanbreken dat ik alles zal moeten verkopen. Nu heb ik zoiets dat het een hobby is waar ik hopelijk mijn leven lang plezier aan zal hebben.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3570

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Vr Okt 12, 2018 16:09

MOCkingBird schreef:Ik koop niet meer zo heel veel sets, en nog wel losse onderdelen. Maar ik doe onderdelen maar moeilijk weg, want ik heb ook de gedachte 'ooit wil ik de sets misschien wel verkopen en dan moet ik alle onderdelen nog hebben.'

Die gedachte heb ik een tijd terug ook ooit gehad. Ik had ooit 2 stuks van één set met een forse korting gekocht waar veel onderdelen in zaten die ik niet zo meer gebruikte, en die flink in waarde was gestegen. Op een gegeven moment dacht ik: ik ga die onderdelen bij elkaar zoeken, om die sets te verkopen. Toen bleek dat er toch ook nog wel veel in zat wat ik wèl graag wilde houden. Dus toen heb ik dat idee afgeblazen, en heb ik soort van de beslissing genomen om niet meer te kijken naar sets, maar alleen nog maar naar datgene wat ik gebruik voor mijn hobby: onderdelen. Toen begon ik losse onderdelen te kopen via Bricklink, in plaats van sets. Duurder per onderdeel, maar je hebt alleen wat je kunt gebruiken, dus scheelt een hoop ruimte.

Daarnaast is mijn gedachte: ik koop niet voor de verkoop. Ik koop voor mijn eigen vermaak. Dus de verkoopwaarde interesseert me niet. Als ik iets koop, ga ik ervan uit dat het mij bij verkoop 0 euro oplevert.

Bijhouden wat ik heb aan onderdelen, doe ik in BrickStock.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5526

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Vr Okt 12, 2018 17:43

Ik bedoel met 'ooit verkopen' eigenlijk: ooit zal lego als hobby ophouden en dan wil ik de sets kunnen verkopen.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg