Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Originele LEGO dozen

no avatar
User

LisaDenHaag

Rang

Nieuw

Nieuw
2

Di Dec 26, 2017 15:53

Originele LEGO dozen

door LisaDenHaag » Di Dec 26, 2017 16:05

Hoi mensen, als er al een bestaand topic over het volgende onderwerp is hoor ik het graag (ik ben nieuw op dit forum).

Ik heb een groot aantal originele LEGO dozen, maar dan voornamelijk alleen de buitendozen.
Nou zou ik graag voor mijn eigen collectie en voor de bruikbaarheid van de dozen als opslag voor sets,
zelf binnendozen proberen te maken.
Heeft iemand enig idee wat voor karton ik daar het beste voor kan gebruiken? Waar ik dit kan halen?
En wat zou de beste manier zijn om deze te maken?

Ik hoop dat deze vraag en dit onderwerp mogen op het forum, in de algemene regels stond er in elk geval niet dat het niet mocht! :D

Groetjes, LisaDenHaag
no avatar
User

ggj

841

Zo Okt 14, 2012 21:50

Re: Originele LEGO dozen

door ggj » Di Dec 26, 2017 16:49

Dan zou ik kartonnen bakken vouwen zoals op onderstaand plaatje en daar de lego sets in doen. Zelf gebruik ik ziplock zakjes om sets die ik afbreek weer netjes op te bergen zonder dat kleine onderdelen zich door kieren een weg naar buiten vinden. Bijkomend voordeel is dat je gelijk de onderdelen een beetje kan sorteren. Scheelt weer als je ze weer wilt bouwen :)

https://www.twinpack.nl/WebRoot/Store/S ... 7x7_ml.jpg
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3219

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Wo Dec 27, 2017 11:52

En Lego in karton bewaren is een slecht idee in verband met verkleuring.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
no avatar
User

ggj

841

door ggj » Wo Dec 27, 2017 11:56

Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen UV stralen slecht waren.
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
536

Wo Okt 19, 2016 12:13

Woudenberg

door SamtheChemist » Wo Dec 27, 2017 14:53

ggj schreef:Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen UV stralen slecht waren.

Nee helaas niet, al bewaar je ze in het donker in een doos van karton dan zal je verkleuring zien. Je kan he beste de transparante afsluitbare opbergbakken gebruiken en zo uit de zon of te veel direct licht houden.
no avatar
User

LisaDenHaag

Rang

Nieuw

Nieuw
2

Di Dec 26, 2017 15:53

door LisaDenHaag » Do Dec 28, 2017 23:38

SamtheChemist schreef:
ggj schreef:Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen UV stralen slecht waren.

Nee helaas niet, al bewaar je ze in het donker in een doos van karton dan zal je verkleuring zien. Je kan he beste de transparante afsluitbare opbergbakken gebruiken en zo uit de zon of te veel direct licht houden.

Oeh dat is goed om te weten, toch lijkt het mij leuk om mijn oude dozen een nieuw leven in te blazen.
Verder bewaar ik veel van mijn sets in ziplock zakjes of gesealde zakjes in grote plastic bakken dus dat
zal dan wel goed komen.

ggj schreef:Dan zou ik kartonnen bakken vouwen zoals op onderstaand plaatje en daar de lego sets in doen.

Dat was inderdaad het plan, nu rest alleen nog de vraag wat voor karton ik daarvoor moet gebruiken en waar ik dat karton kan halen?
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5651

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Vr Dec 29, 2017 9:10

Ik zou eens gaan kijken wat een hobbyzaak heeft liggen.
Gebruikers-avatar
User

CrimsonGuard

51

Di Jun 07, 2005 16:27

Groningen

door CrimsonGuard » Za Dec 30, 2017 14:12

Hoe heeft karton invloed op de kleur van lego? Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen namelijk.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2969

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Za Dec 30, 2017 15:03

CrimsonGuard schreef:Hoe heeft karton invloed op de kleur van lego? Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen namelijk.

het zit hem niet zo zeer in het karton dan wel dat kartonnen dozen niet lucht/licht dicht zijn.

Sommige kleuren lego zoals wit kunnen verkleuren, dat proces versneld onder invloed van UV licht, temperatuurschommelingen en nog een paar factoren.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
no avatar
User

ggj

841

door ggj » Za Dec 30, 2017 18:47

En als je nou Lego sets in de originele kartonnen dozen in een kast legt? Verkleurt het dan nog? Of moet je, om verkleuring zoveel mogelijk te voorkomen, de dozen in zo'n plastic bak leggen? Ik ben zelf iemand die het liefst de dozen bewaart, maar heb geen plek en zin om het op 2 plekken op te bergen :lol:
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5651

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Za Dec 30, 2017 19:56

Ik ga hier weer eens induiken, ik heb er nooit een bevredigend antwoord over kunnen vinden. (en als polymeer chemicus zou ik dit toch moeten weten eigenlijk)
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3219

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Za Dec 30, 2017 21:52

Uit ervaring weet ik dat Lego verkleurd in karton, en dat is niet grappig als je een doos na een jaar open maakt. (vooral licht grijs in dit geval) Hoe het kan weet ik niet, maar het gebeurd.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
309

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Za Dec 30, 2017 22:51

Dat is dan toch raar. Alle lego in de doos zit toch in kleine plastic sorteer zakjes?
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1678

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Za Dec 30, 2017 23:57

Ook mijn ervaring, dat Lego in kartonnen dozen erg verkleurt.
(bij mij ging het dan vooral om wit dat er na een aantal jaar gelig tot gewoon egaal beige uit ging zien)
De sets verkleurden ook niet egaal, sommige stenen verkleuren nauwelijks en sommige verschrikkelijk.
(dat zal dan wel weer te maken hebben met net uit wat voor soort plastic samenstelling de betreffende onderdelen bestaan?)
Zelf dacht ik dat de verkleuring te maken zou kunnen hebben met zuurhoudend karton of zoiets.
(destijds bewaard bij normale kamertemperatuur tot wat koelere keldertemperatuur en absoluut zonder licht - dan blijft volgens mij de samenstelling van het karton als enige over als boosdoener voor het verkleuren)
Maar goed, ik ben geen wetenschapper, het is maar een idee.
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
392

Do Jul 03, 2014 16:50

Zeist

door AppieNL » Zo Dec 31, 2017 12:41

ggj schreef:En als je nou Lego sets in de originele kartonnen dozen in een kast legt? Verkleurt het dan nog? Of moet je, om verkleuring zoveel mogelijk te voorkomen, de dozen in zo'n plastic bak leggen? Ik ben zelf iemand die het liefst de dozen bewaart, maar heb geen plek en zin om het op 2 plekken op te bergen :lol:

Hmmm, ik zou eens moeten kijken bij m'n 8880, maar die zit in z'n doos in een vuilniszak er om heen. De laatste keer dat ik die gecheckt heb, was alles nog wit (zo'n 5 jaar geleden en toen zat het al 5+ jaar in die doos met vuilniszak)