Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

Magneet spontaan omgekeerd?

Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1674

Vr Feb 11, 2011 12:43

Magneet spontaan omgekeerd?

door Trijntje » Ma Okt 30, 2017 19:52

Bij het herordenen van mijn treinen viel me wat vreemds op aan 2 batterijwagons van het 4,5 volt systeem.
Bij 2 wagons, die al weer een paar jaar ongebruikt in een doos liggen, zijn van beide wagons de voorste magneten spontaan omgekeerd.
Oftewel, normaal heb je aan de voorkant een blauwe magneet en aan de achterkant een rode magneet, ik heb nu 2 wagons waarvan zowel de voorste als de achterste magneten zich alle 4 als rode magneten gedragen.
Wat nu?
De magneten zijn niet te verwisselen voor andere exemplaren, het gaat om deze wagon x488c02pb01.
De magneten zijn ooit normaal geweest, de ene wagon heb ik zelf ooit als trein nieuw gekocht en de andere wagon een paar jaar geleden op BL gekocht.

Hoe maak ik van de foute "rode" magneten weer twee die zich als "blauwe" gedragen?

Mijn wederhelft wilde er gewoon een magneet tegenaan gaan houden, maar hoe krijg je dat dan voor elkaar als de juiste combi elkaar nu afstoot? Ik wil ook niet het risico lopen dat ik straks aan de voorkant "rood" en aan de achterkant "blauw" heb zitten.

Iemand hier met verstand van magneten?
En dan nog de vraag: waar is het misgegaan, hoe voorkom ik dat dit nog een keer gebeurt?
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2844

Vr Jan 31, 2014 15:39

Re: Magneet spontaan omgekeerd?

door Aangord » Ma Okt 30, 2017 20:23

Natuurkundig theoretisch kan dat. De Weiss gebiedjes in het metaal staan bij een magneet allemaal dezelfde kant op.
Bij gewoon ijzer kriskras door elkaar.

Je kunt een magneet verhitten, daarmee verliezen de weis gebiedjes hun richting, en de magneet zijn magnetisme. Echter kun je hem dan in een magneetveld laten afkoelen en dan richten de weisgebiedjes zich naar het magneetveld en na afkoeling staan ze vast in de richting van het magneetveld.

Of dit practisch haalbaar is met Lego magneten is echter iets buiten mijn ervaring. En mijn gevoel zegt dat Lego magneten niet opknappen van een hitte behandeling. Het kan zijn dat het als het plastic het overleefd het nieuwe magnetisme niet permanent blijft.

Zijn de magneetjes in de buurt geweest van een andere sterkere bron van magnetisme?
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Okt 30, 2017 20:24

Okee, vaag. Ja, in theorie is het mogelijk, maar dat het zo makkelijk gebeurd, nou nee.

Zijn de magneten uit hun houder geweest en verkeerd om terug gezet? Dat lijkt mij de meest logische verklaring eigenlijk.

(Een magneet kun je demagnetiseren met een sterk magneetveld of een sterke schok/val. Maar dan doet hij het gewoon niet meer. Maar de andere kant omdraaien, daar heb je zo’n sterk magneetveld voor nodig; ik denk/hoop dat je die niet zo in je huis hebt liggen)
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1674

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Ma Okt 30, 2017 20:37

Voor zover ik weet, is er daar in de buurt geen andere voor van magnetisme geweest dan alleen de treinmagneten.
Dozen lagen op zolder, daar kan het wel warm worden in de zomer maar toch echt niet zo warm dat mijn Lego smelt en kromtrekt.
(ik was de laatste tijd dus bezig om al het Lego van zolder te krijgen)
Lego lag onder de schuine punt van het dak, op zo'n 2,5 meter afstand van de wasmachine.
Verder ben ik geen andere "foute" magneten tegengekomen (ja makkelijk, want de rest van de trein heeft draai magneetkoppelingen).
Het enige wat ik zelf kan verzinnen qua oorzaak is dat de wagons fout naast elkaar in de opslag hebben gezeten, fout dan in de zin van dat de magneten niet rood/blauw ten opzichte van elkaar stonden.

De magneten zijn nooit uit de houder gevallen en per ongeluk verkeerd teruggezet.
Beide wagons zaten dus naast elkaar opgeborgen (en ik weet niet meer in welke positie ten opzichte van elkaar).

Maar goed, is dit op te lossen? Magneten zitten niet los in de houder dus ik kan ze niet even snel omdraaien.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Okt 30, 2017 20:48

Al die dingen die je opnoemt zijn niet sterk genoeg voor het flippen van de magneet. Paar 100 graden is nodig, niet een hete zolder. En twee redelijk gelijke magneten zullen misschien elkaar uitdoven; maar niet de een de ander laten flippen.

Edit: sorry, geen oplossing
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2844

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Okt 30, 2017 22:18

idd ik sluit me aan bij Dip.

voor magnetisme omdraaien heb je hoge temperaturen (honderden graden celsius) nodig en een sterk veld.

voor zover ik weet. Ik denk wel dat Dip en ik op werk met opstellingen dit kunnen maar hoe iemand dit thuis kan doen?(zonder een magnetron of iets dergelijks te slopen)
Ik had het dan ook over de theorie ervan :look:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!