Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2743

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

Re: hoe sorteren jullie ?

door legopapa » Zo Mei 17, 2015 17:48

Baseplates met torsos opbergen kan je doen in A4 opberg-lades.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8481

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Mei 18, 2015 0:19

BrickJohannes schreef:Wat is de ideale manier om toro's op te bergen? Ik heb ze al op baseplates staan. Maar zoek een ideale manier hoe ik deze baseplates kan opbergen? Iemand een voorbeeld hoe hij of zij het heeft?

In dit draadje staan wat ideeen.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

legomannetje

2700

Vr Okt 24, 2003 9:08

Highland

door legomannetje » Ma Mei 25, 2015 18:20

Ik kwam op jijbuis dit filmpje uit Zweden tegen. 100 dozen sorteren in 71 uur en 3 minuten
(als time lapse ingekort tot 3 minuten en 4 seconden):
Kind 1: "Kijk een goederentrein"
Kind 2: "Nee, joh, dat heet een betere trein"
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1200

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Ma Mei 25, 2015 18:51

Het lijkt me een beetje dom om alle zakjes zomaar bij elkaar te dumpen en niet eerst zakje bij zakje te sorteren.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5526

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Ma Mei 25, 2015 18:54

Ja, dat was ook mijn eerste reactie.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

perrush

296

Za Jan 24, 2015 13:29

door perrush » Ma Mei 25, 2015 19:42

en dan nog 2 verschillende dozen ??

zou ze ook nooit stapelen. Heb je eerst last om ze in elkaar te klikken en later om ze terug uit elkaar te halen ? Gewoon los in een doos (of evt in een zakje)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3063

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Ma Mei 25, 2015 19:43

Ik denk dat ze het op deze manier doen vanwege het filmpje :wink:

Ik zou het voor de lol ook zo doen trouwens :lol:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
no avatar
User

Amien

54

Zo Feb 15, 2015 22:12

door Amien » Ma Mei 25, 2015 20:26

Het sorteren is nog niet eens het halve werk. Check wat ze er vervolgens mee doen:

https://www.youtube.com/watch?v=9w1Oq2cNLK8

Morgen moet ik gewoon weer aan het werk zelf :)
Gebruikers-avatar
User

Ive

Rang

Nieuw

Nieuw
9

Do Jul 10, 2014 19:34

Antwerpen

door Ive » Do Jun 04, 2015 21:16

Mijn minifigs hangen tegen de muur :)

Afbeelding

Dit kan misschien en goeie tip zijn voor sorteerbakjes :

http://www.bouwmarkttotaal.be/opslag-inrichting.html

Ze hebben allerlei soort systemen van goedkoop tot duur ze verzenden ook naar Nederland naar mijn weten
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2327

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Vr Jun 05, 2015 15:13

Vandaag onder dwang bij de IKEA met vrouwlief. Zie ik daar de SAMBLA bakken afgeprijsd..... Meteen ff 50 dozen gehaald. Ach ja toch nog nut gehad dus :duim:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
no avatar
User

Jefftrack

127

Vr Mei 29, 2015 17:10

door Jefftrack » Vr Jun 05, 2015 16:31

mooie aanbieding he € 1.50 per bak met deksel.... heb er ook maar 20 gehaald.

Jeffrey
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2327

Zaandam

door Raven » Vr Jun 05, 2015 17:02

Klopt heb er daar 40 van en 10 van een maatje groter.
Gebruikers-avatar
User

Sato

332

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Vr Jun 05, 2015 18:09

Welke formaat is het die nu in de aanbieding is?
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2327

Zaandam

door Raven » Vr Jun 05, 2015 18:23

De 5 en de 11 Liter variatie, incl de deksels.
Gebruikers-avatar
User

Paashaas

647

Wo Apr 16, 2008 13:28

Roermond

door Paashaas » Ma Jun 15, 2015 10:20

Ive schreef:

Ze hebben allerlei soort systemen van goedkoop tot duur ze verzenden ook naar Nederland naar mijn weten

Ze versturen niet naar nederland, maar ze hebben wel een nederlandse afdeling ;-)

www.bouwmarkttotaal.nl :duim:
You can't make the scene....if you don't have the green....
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
517

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Za Jun 20, 2015 14:22

Paashaas schreef:
Ive schreef:

Ze versturen niet naar nederland, maar ze hebben wel een nederlandse afdeling ;-)

http://www.bouwmarkttotaal.nl :duim:

Ik heb zelf het begin van mijn Allit systeem bij hen gekocht, maar dan raadt ik toch aan om eens te kijken op www.v-shop-online.de. Supersnelle levering, betere prijzen (iets duurdere verzending, maar de producten zijn veel goedkoper). Ook is bij bouwmarkttotaal de voorraad slecht (mijn ervaring).
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

154

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

door Obelix1971 » Do Sep 24, 2015 21:26

Ik gebruik doorzichtige sorteerbakjes van de Hornbach.
In de maat 280 x 200 x50, is een mooie maat voor mij, past precies in de bakken die in de kamer staan.

Nu was ik vandaag weer bij de Hornbach en hebben ze alleen nog grotere sorteerbakken (350 x 230 x 50) :? en die passen dus voor mij niet. Erg jammer, weer opzoek :notimpressed:
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

154

Rossum

door Obelix1971 » Vr Sep 25, 2015 15:39

Gelukkig, bij de Praxis hebben ze dezelfde bakjes :)
Gebruikers-avatar
User

Jojootje

152

Vr Jan 30, 2004 21:50

Zuid-Holland

door Jojootje » Ma Jan 11, 2016 15:00

Hoe sorteren we?
Wij sorteren op soort, dus een onderverdeling naar elementen met ronde kanten, schuine kanten, blokjes, plaatjes enz.
Binnen die soorten maken wel weer een onderverdeling, maar het moet vooral makkelijk en logisch zijn anders snappen mijn kinderen en hun vriendjes het niet.

Afbeelding

Meer foto's
Mag ik hier een blokje tekst zetten?
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

154

Rossum

door Obelix1971 » Za Feb 18, 2017 11:31

Ik zie dat ik "2 jaar" geleden een berichtje schreef over de bakjes van Hornbach, gelukkig zag ik ze vandaag weer staan.

De Caddy L en XL, gebruik nog steeds de L, want die passen in de kast ;-)
(bakjes zijn 27,5 x 19 x 4,2 . de XL zijn 35) met de mogelijkheid om 9 tot 29 vakjes te maken.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
679

Ma Jul 04, 2005 20:43

Mestreech

door raised » Ma Aug 14, 2017 14:16

Na een jaartje Curacao weer terug in Nederland, en dan merk je toch dat je collectie weer uit z'n voegen aan het groeien is. Helaas blijkt dan meteen ook dat de sorteerkoffers die ik altijd kocht bij de Xenos na 10 jaar de collectie uit zijn... Kan gebeuren! Nu zag ik vandaag bij de Lidl de Parkside opbergbox, en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?

https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Opbergbox/p100220460

(Gezien de prijs van 2,99 denk ik dat ik er sowieso wel een mooie hoeveelheid van ga kopen, maar dan nog steeds; hoe vaak per jaar komen die dozen eigenlijk terug in het assortiment en is de Lidl sowieso wel van het herhalen van dit soort producten? Wie weet meer?)
Gebruikers-avatar
User

MinifigMan

87

Wo Mei 12, 2010 18:41

Diemen

door MinifigMan » Ma Aug 14, 2017 14:20

Persoonlijk heb ik maar heel kort met die opbergboxen gewerkt en ben zo snel mogelijk overgestapt naar een ladensysteem (Raaco voor de kleine zaken en verschillende variaties van Iris voor het grotere werk). Ik werd helemaal gek van die sorteerkoffers onderuit een stapel halen. Laden zijn de way to go als je verzameling echt gaat groeien (in my humble opinion).
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3063

Die Haghe

door Large » Ma Aug 14, 2017 14:25

Voor mij geldt exact hetzelfde als Minifigman.

Die sorteerkoffers gebruik ik alleen nog om minifigs per thema te sorteren. Die hoef ik toch niet zo vaak te pakken.

Nu bijna helemaal overgestapt op Iris laden en Aldi kastjes :D
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
679

Mestreech

door raised » Ma Aug 14, 2017 15:14

MinifigMan schreef:Ik werd helemaal gek van die sorteerkoffers onderuit een stapel halen. Laden zijn de way to go als je verzameling echt gaat groeien (in my humble opinion).

Ik moet toegeven dat ik ze ook in stacks van maximaal 5 neerzet normaal gesproken; het voordeel dat ik zie in die sorteerkoffers is dat je ze -op een groot buro- redelijk makkelijk kan neerzetten en dan heb je bijvoorbeeld in 1 keer alle tiles en plates in het rood bij de hand. Ik ben echt iemand die als-ie bouwt meteen alles van dezelfde kleur binnen handbereik wil hebben en op de tafel wil hebben liggen, dan werken die Raaco-achtige system toch minder handig voor mij. Mijn plan was trouwens ook om een meubel voor de sorteerkoffers te maken, of per 5 opstapelen in een Kallax/Expedit-meubel van de Ikea.

(Ik zie wel veel mensen met die kastjes werken, misschien moet ik er toch binnenkort eens aangeloven...)

Iris kastjes (of iig, de goedkope versie daar weer van die ik kocht bij de Action in mijn studententijd) gebruik ik inderdaad enorm veel, voornamelijk voor bricks.
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
517

Elshout

door Jourianbax » Ma Aug 14, 2017 15:59

Het meest ideale systeem is stiekem eigenlijk gewoon grote lades met inlegbakken. Ik heb ook alles geprobeerd, maar dat werkt gewoon het fijnste. Het is een grote investering, maar werkt heel prettig. Wanneer je dan alles van 1 kleur wilt hebben haal je de inlegbak uit de la en je kan aan de slag.
Gebruikers-avatar
User

raised

Rang

premium

premium
679

Mestreech

door raised » Ma Aug 14, 2017 17:48

Point taken. Ik denk dat ik daar uiteindelijk ook wel naartoe zal gaan.

Hoe je het ook wendt of keert, ik zit nu met een ratjetoe van oude ijsdozen, wat chinese bakjes, de oude en nieuwe versie van de Action-variant van de iris kastjes, een grote Iris kast met 3 lades voor de heel grote zaken, de Action-variant van de transparante stapelbare boxen, wat vouwkratten voor m'n rails, een paar kartonnen dozen met ongesorteerde lego en nu dus ook twee types sorteerdozen en ik merk inderdaad dat dit niet ideaal is. Daarnaast heb ik gemerkt dat het ideale opbergmeubel om al dit soort systemen gezamenlijk in op te bergen logischerwijs niet bestaat, waardoor het opbergen een ramp is. Het beste voorbeeld daarvan voor mij: Afgelopen jaar in Curacao had ik de helft van mijn lego bij me, wat resulteerde in deze redelijk chaotische set-ups in het eerste (https://www.flickr.com/photos/raised/35 ... ateposted/) en het tweede huis (https://www.flickr.com/photos/raised/32 ... ateposted/)

Voor mij is het probleem nu dan ook om juist die investering te maken om het nu in een keer goed te doen; Net zoals in Curacao verwachten we ook in dit huis maximaal 1-2 jaar te wonen, en daarnaast hebben we al onze huisraad verkocht voordat we terugkwamen naar Nederland, wat nu ook allemaal weer aangekocht moet worden. Ik heb nu dus eindelijk de legokamer die ik altijd wilde (beter bekend als de zolder) maar niet het budget om het in te richten. Dat levert hele mooie plaatjes op (https://www.flickr.com/photos/raised/35 ... ateposted/) maar less is in dit geval helaas niet more ;)

Ik heb die dozen van de Lidl zojuist trouwens alsnog maar gekocht, voor 30 euro 10 van die boxen was gewoon te verleidelijk. Daarnaast wel 1 voordeel waar ik achter kwam: De bakjes zijn helemaal met schotjes op te delen en de deksels kunnen eenvoudig van de boxen afgehaald worden, dus als ik overstap kan ik de boxen of in m'n meubel plaatsen, of ik heb eindelijk die sorteerbakken die ik altijd al wilde hebben, haha.
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
587

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Di Aug 15, 2017 8:58

Raised schreef:Na een jaartje Curacao weer terug in Nederland

Welkom terug! :duim:

Raised schreef:Nu zag ik vandaag bij de Lidl de Parkside opbergbox, en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Opbergbox/p100220460
(Gezien de prijs van 2,99 denk ik dat ik er sowieso wel een mooie hoeveelheid van ga kopen, maar dan nog steeds; hoe vaak per jaar komen die dozen eigenlijk terug in het assortiment en is de Lidl sowieso wel van het herhalen van dit soort producten? Wie weet meer?)

Ik heb geen ervaring met de Lidl bakken, maar ze lijken heel erg op die van de Action (ook €2,99):
Afbeelding

Deze zitten in hun vaste assortiment. Heb er een aantal van, en zijn best stevig (die van de Lidl zien er een beetje slap uit op de foto's :? ). Er zitten 10 uitneembare verdelers bij zodat je de vakken zelf kan indelen. Ook hebben ze een afgeronde binnenkant ipv recht, dus dat is makkelijker onderdeeltjes graaien 8-) Er is ook een kleinere variant te koop, maar die kan ik even niet vinden op de Action website.

Het enige nadeel van deze (en alle andere soorten) opbergbakken met deksel is dat het vervelend is als je de onderste van de stapel moet hebben en je eerst de deksels moet losklikken. Daarom ben ik (net als Large) ook grotendeels overgestapt op ladekastjes en Iris-ladeblokken. De opbergbakken van de Action gebruik ik echter nog wel voor onderdelen die ik niet heel vaak gebruik, en voor minifigure parts (torso's, benen, hoofdjes, etc).
Bij dit soort acties is het altijd de vraag of - en zo ja, wanneer - ze weer in het assortiment komen (net als met de Aldi kastjes :omg: ). Dus in dat opzicht ga ik liever voor een systeem dat in het vaste assortiment zit. Alleen echte zekerheid daarover heb je toch nooit, dus als de Lidl bakken goed werken voor je, lekker doen! :D
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

Rang

premium

premium
499

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

door fancyfair » Do Jan 11, 2018 15:36

Mijn Lego collectie begint steeds groter te worden dus wil ik overgaan op een nieuw sorteersysteem. Na in diverse topics te hebben gelezen dat vele hier de Iris ladekasten voor gebruiken heb ik deze ook aangeschaft.

Hier begint echter het probleem voor mij, ik was in de veronderstelling dat je deze kasten uit elkaar kon halen en zo 'eindeloos' kon door koppelen en kon opstapelen. Nu had ik dus bij de Blokker 2 kastjes gekocht met 3 lades (deze: http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/opbergen/iris-sdc-303-ladekast-met-wieltjes-zwart Deze zijn ook te veranderen en kan ik dus door koppelen naar 4/5/6 laden. Na deze eerste aankoop, wat me goed beviel, wilde ik een kastje met 6 lades die ik dus op de kast kon zetten en koppelen (met de knop aan de binnenkant). Ik heb deze besteld bij bol.com: https://www.bol.com/nl/p/iris-ladesysteem-6-x-7l-kunststof-zwart-transparant-met-wielen/9200000010390992/ zodat ik door kon stapelen. Echter blijkt deze maat anders te zijn en past het dus niet op de kastjes met 3 lades :look:

Mijn vraag is dus eigenlijk of je kastjes van 3 lades alleen met elkaar kan koppelen of dat er ook een ander type is waarmee je de kastjes wel met elkaar kan koppelen, en ik dus de verkeerde heb besteld. Ik meen een keer hier ergens op een forum gezien te hebben dat iemand de kastjes dus wel met elkaar heeft kunnen uitwisselen.
Gebruikers-avatar
User

MinifigMan

87

Diemen

door MinifigMan » Do Jan 11, 2018 15:52

Klopt ja, dat is heel jammer van dat Iris systeem. Gelukkig had ik dat in de winkel al door. Vreemd genoeg zijn de maten bxd bijna identiek, dus hoe moeilijk kan het nou zijn vraag je je af...

Ik heb inmiddels al 18 stuks van de 8 x 4L (http://www.xenos.nl/huishouden/ladekast ... es-4-liter - dus 144 lades) en nu is de zolder echt vol. Nu wordt het belangrijk om te gaan labelen en een logische volgorde te maken, omdat ik anders niks meer kan vinden :lol:
Gebruikers-avatar
User

tiptoptommie

87

Vr Dec 26, 2014 20:30

door tiptoptommie » Do Jan 11, 2018 17:09

Als het goed is heeft iris series en binnen deze serie zouden ze met elkaar te combineren zijn.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3063

Die Haghe

door Large » Do Jan 11, 2018 17:16

Je moet inderdaad goed kijken naar de type laatjes en de afmetingen!
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

MinifigMan

87

Diemen

door MinifigMan » Di Okt 30, 2018 16:26

Heeft iemand een makkelijke oplossing voor het onderverdelen van grotere lades, bijvoorbeeld de A4 lades van het Iris systeem?
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
517

Elshout

door Jourianbax » Di Okt 30, 2018 16:45

Very Useful Boxes heeft inlegbakken die erin passen, ze zijn echter wel vrij fors aan de prijs.
Gebruikers-avatar
User

MinifigMan

87

Diemen

door MinifigMan » Di Okt 30, 2018 16:47

Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26230

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Okt 30, 2018 16:48

MinifigMan schreef:Heeft iemand een makkelijke oplossing voor het onderverdelen van grotere lades, bijvoorbeeld de A4 lades van het Iris systeem?

Van die saladebakjes/chineesbakjes passen er ook in. Niet naadloos, maar toch.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
306

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Di Okt 30, 2018 17:52

Ik ben ook aan het kijken naar ladekastjes en hoe langer ik er naar kijk hoe minder ik er van snap..
Of er zijn echt heel veel verschillende Iris kastjes of de webwinkels nemen de maatvoering niet serieus.

Ik neem aan dat Jourianbax deze bedoelt (quote van zijn post van vorig jaar), hoewel die volgens de aangegeven maatvoering ook niet zou moeten passen..
Maar in praktijk blijkbaar wel, Jourianbax, zou jij eens kunnen meten hoe groot jouw bakken werkelijk zijn en welke type je gebruikt?

Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

MinifigMan

87

Diemen

door MinifigMan » Di Okt 30, 2018 19:52

Er zijn er inderdaad twee die qua maatvoering van elkaar verschillen, maar erg op elkaar lijken. Dit is de andere, en die heb ik:
https://www.iriswebshop.nl/home/ladekas ... t-10-laden (in advertenties en aanbiedingen vaak aangeduid als A4 formaat.

Daar past die divider van really useful box wel in volgens mij. Ik wil er een paar proefbestellen. Ik zal het hier laten weten of het past.

p.s. dit is dezelfde als ik hierboven link, maar met 2 laden minder: https://www.iriswebshop.nl/opop-aanbied ... at-8-laden
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
675

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Di Okt 30, 2018 19:57

Ik heb iris ladekasten bij bol.com vandaan en doorzichtige plastic bakjes bij de macro. Daar heb ik het harde bovenste harde randje afgesneden. Dan passen er 14 kleine of 4 grote bakje in.
Bijlagen
1540925677915176488211.jpg
1540925795127914586813.jpg
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26230

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Okt 30, 2018 22:23

Zoiets heb ik inderdaad ook.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
898

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Wo Okt 31, 2018 17:21

Ik maak ook gebruik van de iris ladekastjes. De lego is voornamelijk gecategoriseerd in de lades op vorm/ functie. De meeste lades zijn verder niet onderverdeeld. Een aantal lades zijn wel onderverdeeld door gebruik te maken van ziplock zakjes of drukstripzakjes. Het voordeel is dat het een flexibel systeem is: is het zakje vol, dan gebruik je gewoon een groter zakje. Het nadeel is het openen en sluiten van de zakjes. Voor mij is dat niet echt een probleem, want de meeste van mijn MOCs ontwerp ik toch eerst digitaal.
VorigeVolgende