Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

hoe sorteren jullie ?

Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8639

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

Re: hoe sorteren jullie ?

door eti » Di Okt 14, 2014 11:56

Als ik er nog 6 à 7 bij koop, is mijn Legokamer van muur tot muur vol. Nu is een deel tot 2 m. hoogte gevuld, een ander deel tot maar 1.20 of zo.
Als ik daarna de volgende muur moet gaan gebruiken, komt daar een ander systeem.
no avatar
User

Cornerman

35

Di Okt 21, 2014 14:22

door Cornerman » Ma Okt 27, 2014 16:29

Ik probeer alles per set bij elkaar te houden, meestal in plastic sorteerbakken met verstelbare vakken.
Dat maakt het wat makkelijker zoeken. Extra onderdelen heb ik nog in een rolly kit. Wie kent ze nog :)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8639

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Ma Okt 27, 2014 17:33

Als ik alles per set bij elkaar zou houden, zou ik niks kunnen vinden voor mijn MOCs... sets bouw ik echt geen tweede keer op!
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Okt 27, 2014 23:35

Cornerman schreef:... rolly kit. Wie kent ze nog :)

Jawel! Voor mijn dark ages had ik een paar Roly kits en toen ik uit mijn dark ages kwam heb ik die ook nog een tijdje gebruikt. Behalve dat langzaamaan de lijm begon los te laten zijn ze ook erg onpraktisch tenzij je een grote tafel hebt of op de vloer werkt.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
no avatar
User

Cornerman

35

door Cornerman » Di Okt 28, 2014 12:24

Duq schreef:Jawel! Voor mijn dark ages had ik een paar Roly kits en toen ik uit mijn dark ages kwam heb ik die ook nog een tijdje gebruikt. Behalve dat langzaamaan de lijm begon los te laten zijn ze ook erg onpraktisch tenzij je een grote tafel hebt of op de vloer werkt.

Ze stammen bij mij nog uit de tijd dat ik op de grond bezig was met lego. Inmiddels zijn ze wel versleten, maar ze zitten nog in elkaar. Ik weet eigenlijk niet of ze nog wel gemaakt worden. Iemand enig idee ?
Gebruikers-avatar
User

WSM

276

Do Okt 16, 2014 19:32

Roggel

door WSM » Di Okt 28, 2014 12:46

Wat is een roly kit? Ik neem aan dat het een sorteerding is dat voor 1998 gemaakt is?

Ik heb een tijd geleden zo'n grote, uh, sorteerkast gekocht van de Van Cranenbroek. Hij kostte iets van 16 euro, echt een koopje. Ik zal er wel fotos van maken.
----- Flickr ----- Eurobricks -----

"Als het alleen om die kat gaat, kun je die dan niet apart vinden of wat?"
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Okt 28, 2014 14:12

voor beide posters voor mij: lmgtfy
Gebruikers-avatar
User

WSM

276

Roggel

door WSM » Di Okt 28, 2014 14:15

*kijkt naar afbeelding op Google*

Ik snap nog steeds niet precies wat dat is. Een oprolbare sorteerbak of zo? Geinig idee (als het dat is).

Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26289

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Okt 28, 2014 14:28

Een oprolbare sorteerbak inderdaad.
Veel gebruikt destijds voor stiften, pennen enz.
Gebruikers-avatar
User

Sato

332

Do Jul 01, 2010 15:26

Omgeving Alkmaar.

door Sato » Wo Okt 29, 2014 3:37

Persoonlijk ken ik de Rolykit als de opberg oplossing voor (verdwaalde en vergeten) schroeven, spijkers, boutjes en moertjes zoals mijn vader hem tot op de dag van vandaag nog in de schuur heeft liggen.

En ik heb er maar één ding over te zeggen: Wat een verschrikkelijk kabaal maakt dat ding als je hem uit of oprolt.
no avatar
User

Cornerman

35

door Cornerman » Zo Nov 02, 2014 12:38

Hahaha , ja ze kunnen wat lawaai geven als je ze zo uitgooit inderdaad.
Waar ik nog weleens mee zit is als je alles op onderdeel bij elkaar doet je weer meerdere bakjes met hetzelfde onderdeel krijgt.

Dat is dan weer irritant, vaak heb ik ook geen zin om alles weer om te gooien.
Ik ben er gewoon nog steeds niet uit wat voor mij de ultieme oplossing is.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Zo Nov 02, 2014 15:39

De ultieme sorteer oplossing bestaat niet:
http://news.lugnet.com/storage/?n=707
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Groningen

door dip » Ma Nov 03, 2014 12:26

Die is er wel. Als je maar stopt met lego kopen/afbreken. Dan alles netjes opbergen op de manier die je wil en deur op slot doen.
Gebruikers-avatar
User

WSM

276

Roggel

door WSM » Ma Nov 03, 2014 17:49

Ik ben begonnen aan mijn kamer op te ruimen, en omdat het zo'n grote troep is heb ik besloten om er een timelapse van te maken :lol: Waarschijnlijk als het grootste gedeelte non-lego is opgeruimd zal ik dan beginnen aan Lego sorteren, ik denk dat ik alles gewoon in een grote bak gooi en dan ga sorteren.

no avatar
User

perrush

296

Za Jan 24, 2015 13:29

door perrush » Zo Feb 15, 2015 9:43

pff, beginnende MOC'er komt al snel bij het "sorteerprobleem" uit. :banghead: Dus op zoek naar iets om de blokjes op te bergen. Laatst bij van creanenbroeck 15 koffers gekocht voor 5.95€, is echt wel een aanrader.

Maar ik zoek nu eerder iets ala 'aldi kastjes'. Beste koop vind ik momenteel op ebay (klik hier). Het zijn varioplus hobby 33 kastjes, imho dezelfde als uit den aldi. 10 stuks geven me 1110 cm3/€ incl verzending.

Nu las ik in het ander topic dat wanneer ze bij den aldi in aanbieding zijn slecht 7 à 8 euro kosten. Dan is 12.5€ nog altijd 'veel'. Ik heb al eens op markplaats gekeken, en google afgelopen, maar niets beters gevonden. Iemand nog een suggestie / tip ?

ohja. Toen ik bij van craenenbroeck was hadden ze daar ook een sorteerkast. Maar ik heb er niet goed naar gekeken. Weet iemand per toeval hoe groot die zijn en wat die kostten ?
Gebruikers-avatar
User

Davekuhh

904

Zo Mrt 09, 2014 8:29

door Davekuhh » Zo Feb 15, 2015 10:05

Toen ik begon had ik ook veel sorteerkoffers. Maar ik merkte al snel dat dit niet helemaal lekker werkte. Je moet natuurlijk altijd iets hebben uit het onderste koffer in de stapel :P Toen ben ik zelf overgestapt na sorteerkastjes van de praxis. Dezebevallen me prima. Sterk en ruimte genoeg om veel in kwijt te komen. Helaas zijn deze wel iets duurder dan de prijzen die jij noemd. Misschien heb je iets aan deze informatie :wink:
Volg mij ook op: Flickr & Facebook
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Zo Feb 15, 2015 15:20

Die sorteerkoffers werken best, maar je moet een kast met veel planken hebben zodat de stapels niet te hoog worden. Bij mij liggen ze in setjes van 3.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4066

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Feb 15, 2015 15:38

Ik heb een apart kastje gemaakt voor de koffers. Daar kun je ze per stuk uitpakken. Werkt echt geweldig.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2433

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Zo Feb 15, 2015 16:02

Ook ik werk met deze sorteerkoffers van de Hornbach. Ik heb een kast gemaakt met max 7 hoog dit is goed te doen. Als je ze per 4 koopt zitten ze in een omkoffer zeg maar. Ook deze zou je tegen de muur kunnen schroeven of gewoon stapelen. Dan heb je ze per 4 gebundeld.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

door Jalkow » Ma Feb 16, 2015 13:34

Zijn er tussen alle AFOL's met plastic bakjes trouwens ook mensen met houten laatjes/vakjes/kastjes? :look:
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2574

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Ma Feb 16, 2015 13:48

Ik gebruik nog altijd deze voor grote platte stukken: Afbeelding
En ik heb een nog grotere houten kist met 9 vakken, door mijn vader gemaakt toen ik 11 was ofzo. Grabbelt minder fijn en is nogal zwaar. Dus liever doorzichtig plastic.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2433

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Ma Feb 16, 2015 13:54

Jalkow schreef:Zijn er tussen alle AFOL's met plastic bakjes trouwens ook mensen met houten laatjes/vakjes/kastjes? :look:

Daar heb ik er wel een paar van liggen. Leeg, want ik gebruik ze niet meer. Weggooien is ook weer zonde, wie weet kan ik er ooit nog iemand blij mee maken.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5652

Groningen

door dip » Ma Feb 16, 2015 14:01

Afbeelding

Ik gebruik alle drie: Links 2 (opzet)kasten van ikea met lades erin. Daarin weer veel vakjes. plates, bricks, technic beams, minifigs planten.

ladekastjes voor voornamelijk system (hornbach)

sorteerkoffers voor technic parts.

en dozen met ziplock zakjes voor grote partijen (handvoorraad ook op de andere plekken)
no avatar
User

django2004

Rang

Nieuw

Nieuw
1

Wo Apr 08, 2015 19:11

door django2004 » Wo Apr 08, 2015 19:47

mijn bericht is een beetje laat geplaatst maar let daar maar niet op

ik ben deze week heel veel aan het zoeken voor lego sorteer systemen en kwam ik ook op dit topic uit
ik heb hier heel veel tips gelezen en veel handige dingen gezien maar er was al lang geen discussie dus
en alle dingen waren al lang uit assortiment maar heb hier nog een tip kijk eens bij de axion
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
528

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Wo Apr 15, 2015 10:31

Ik zal binnenkort mijn gloednieuwe opbergsysteem presenteren. Ik heb altijd alles op kleur in aparte kisten gehad, maar ben nu eindelijk over naar een systeem per onderdeel (ladekastjes van Allit) en een grote wand met bakken van de Kwantum (voor bricks, plates en losse grote onderdelen.

Ik ben bijna klaar met sorteren en de wand is inmiddels 80cm hoog en 3 meter breed en heeft me een flinke duit gekost :what:

Ik heb alles in één keer gekocht omdat ik alles hetzelfde wilde hebben en niet een paar dingen van de hornbach, een paar praxis een paar allit enz. enz.

Nu klopt het plaatje.

Qua sorteren zou ik het in kleine stappen doen, oftewel per 10.000 onderdelen (grote kist vol). Eerst de brick en grote plates eruit sorteren en daarna grote onderdelen (te groot voor kastjes). Deze verder onderverdelen op vorm (voorkeur) of kleur.

Daarna komt het kleine werk. Deze weer onderverdelen in categoriën: Tiles, kleine plates 1 breed en 2 breed, ronde onderdelen, wielen, technics enz enz.

Daarna ladekastjes onderverdelen in deze categoriën oftewel 1 toren plates 1x, 1 toren plates 2x, 1 toren tiles enz enz (ik heb 10 torens). Hier de onderdelen in opbergen en weer opnieuw beginnen met 1 kist.

Ben vanaf niks begonnen en nu 4 maanden verder bijna klaar!! Ik heb naar schatting 250.000-300.000 onderdelen.
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
377

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Wo Mei 13, 2015 13:29

Wij willen een kleine kamer zodanig herinrichten dat er LEGO in kan worden opgeborgen, zonder dat het er rommelig uitziet. We hebben een meter of 5 aan wandruimte en er hoeven alleen bricks en plates te worden opgeborgen. Bouwen doen we in de woonkamer en daarbij gebruiken we over het algemeen één kleur tegelijk.

Mijn vriendin heeft voor de bricks haar oog laten vallen op de IKEA STROFAST-serie. Aangezien die bakken nogal groot zijn, zullen er dan meerdere steensoorten bij elkaar in de bak moeten. Ik ben bang dat een heel gedoe is bij het bouwen; iemand daar ervaring mee?

Ik zou zelf liever een paar bakkenkasten zoals deze willen, maar ze zijn zo duur. :(
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5538

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Mei 13, 2015 14:32

Je zou de bakken ook nog kunnen onderverdelen in vakjes. Gewoon zelf van karton maken (kun je de ikea verpakking goed voor gebruiken :lol: ), of met bakjes (chinees, ijs of zo)
Verschillende kleuren van dezelfde soort, werkt goed. Misschien dat je een keer de bak moet omgooien om die ene aparte kleur te vinden, maar verder gaat dat eigenlijk zonder problemen. Bovendien geeft het ook het lekkere door lego graaien gevoel :wink:
Als er meer dan 1 soort onderdeel in een bak moet, dan heel verschillende onderdelen doen. Bijvoorbeeld grote bricks 2x4 met kleine 1x1 of zo.

Zelf heb ik onlangs, voor mijn toekomstige bricklink winkeltje, een ikea keukenkastje met lades aangeschaft. De lades onderverdeelt in vakjes. Keukenkast met lades is wel een dure aanschaf, maar hopelijk werkt het wel goed.
Laatst gewijzigd door MOCkingBird op Wo Mei 13, 2015 14:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Wo Mei 13, 2015 14:34

Ik heb er ook een paar van ikea, voor de grotere onderdelen vind ik het hele fijne kasten. Nou heb ik wel de kleinste bakken erin zitten, en vooral de grotere onderdelen erin zitten. Of misschien kan je 1 kleur in een bak doen? Ik schat dat je zo rond de vijfduizend onderdelen kwijt kan in zo'n bak. Ik ben er in ieder geval over te spreken, ik ga er binnenkort nog een paar bij halen ;)
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
377

Dronten

door Pattiruhu » Wo Mei 13, 2015 15:41

Ik had deze bak in gedachten.
Dan per kleur één bak met bricks: 1x1, 1x2, 1x3, 1x4, 1x6 en hoekjes.
En één bak met bricks: 2x2, 2x3, 2x4 en 2x6 (eventueel 2x4 bricks in een aparte bak).
Dan zou ik dus slechts drie bakken nodig hebben om iets te bouwen; ik hoop alleen dat ik dan niet de helft van de tijd aan het zoeken ben naar stenen.

@Mockingbird: tussenschotten maken vind ik een erg goed idee. Hoe maak je ze dan vast aan de bak? Of laat je ze dan los zitten?
@Kapiteiniglo: Ik zou liever die allerkleinste bakken willen, maar daar heeft IKEA bijna geen kasten voor; alleen die ophangkast.
no avatar
User

perrush

296

door perrush » Wo Mei 13, 2015 15:56

Zelf ben ik gewonnen voor onderstaande systeem. Losse dozen in een kast. Is ook makkelijk om een doos ergens anders mee naartoe te nemen (bouwkamer bvb).

En als je later evt geen lego meer hebt, dan heb je tenminste toch nog een bruikbare kast.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5538

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Mei 13, 2015 16:42

Die tussenschotten zitten gewoon los, maar wel kruislings op elkaar. Of het goed werkt met losse onderdelen weet ik niet, ik heb alleen verpakte onderdelen in mijn lades.

Alles van 1 kleur los in een bak is niet handig, denk ik. Je zou eventueel ook nog per onderdeel in een ziplock kunnen doen, en dan wel 1 kleur in een bak.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1208

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Wo Mei 13, 2015 19:53

Ik heb naast een aantal schroevenkastjes ook drie ALEX-ladekastjes van IKEA aangeschaft, en daarvan de lades volgezet met chineesbakjes.

Afbeelding

Het voordeel tov de trofast-lades is volgens mij dat deze lades heerlijk makkelijk open en dicht schuiven.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1679

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Wo Mei 13, 2015 23:36

@ Alois: wat is de binnenafmeting van zo'n Ikea lade?

Onder een paar bureaus bij ons zitten ook Ikea ladeblokken, maar daarvan zijn (in tegenstelling tot de totale kastdiepte) de lades dus maar heel ondiep. (kwamen we iets te laat achter :( )
no avatar
User

kapiteiniglo

835

Do Okt 17, 2013 6:33

terneuzen

door kapiteiniglo » Do Mei 14, 2015 7:45

Ik zou ook eerder voor 1 kleur per bak gaan, dan 1 onderdeel. Als je dan iets wilt aanpassen, omdat het net niet de look heeft die je zoekt. Heb je al weer een andere bak nodig. Ik heb heel veel gewoon per kleur in een bak, moet je ook wel zoeken geef ik toe. Maar dat geeft bij mij nog wel eens creatieve oplossingen omdat je dan allerlei soorten blokjes voorbij ziet komen. Maar dat is maar net wat je zelf handig vind ;)
@ alois ; ik heb onder mijn andere buro ook een blok met lades, vol met bami bakken. Dat werkt ook super!
Ik heb alleen geen foto bij de hand, maar volgens mij was het ook van ikea (ooit eens goedkoop van mp gehaald ;))
Gebruikers-avatar
User

alois

Rang

premium

premium
1208

Vr Feb 04, 2011 16:22

Arnhem

door alois » Do Mei 14, 2015 18:48

Trijntje schreef:@ Alois: wat is de binnenafmeting van zo'n Ikea lade?

52 x 29,5 x 9 cm voor de kleine lades, de grote lades zijn geen 9 maar 13,5 cm hoog. In de grote passen met enige moeite 14 chineesbakjes.
Mijn flickr-pagina
Gebruikers-avatar
User

Duq

8486

Dublin

door Duq » Do Mei 14, 2015 18:55

Ik heb het grootste deel van mijn collectie in Ikea bakken.
De Samla serie voor bulk en grote onderdelen (alle 2x plates en groter van een kleur bijvoorbeeld). De bakken zijn lekker goedkoop (€1 of €1.50), stapelbaar en hebben deksels (€1 extra):
Afbeelding
http://www.ikea.com/ie/en/catalog/categ ... ies/12553/

Kleinere onderdelen (alle 1x plates van een kleur bijvoorbeeld) zitten in Glis dozen:
Afbeelding
http://www.ikea.com/ie/en/catalog/products/00283103/

Die zijn net veranderd; ze hadden vrij indeelbare vakken, nu heb je 2 grote en 3 kleine vakken.

Nog kleiner zit in Stanley sorteerkoffers:
Afbeelding

Al die bakken staan bij mij op een Lundia stelling maar je kan er elke willekeurige kast voor gebruiken.
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
377

Dronten

door Pattiruhu » Za Mei 16, 2015 11:28

Ik heb besloten dat ik niet meerdere kleuren of vormen bricks in één bakje wil. Misschien zijn die voedselbakjes dan toch het handigst voor bricks; in elk geval het goedkoopst.
Gebruikers-avatar
User

Alcoemmen

26

Ma Apr 08, 2013 21:33

Emmen

door Alcoemmen » Za Mei 16, 2015 20:38

Heb nu 6 kasten vol met deze jongens:
http://www.bouwmarkttotaal.nl/assortimentsdoos-3500-y.html

Je kan de vakken aanpassen aan je behoefte. En ze zijn goed diep, zodat er ook wat inpast.

Voor de allerkleinste onderdelen:
http://www.bouwmarkttotaal.nl/assortimentsdoos-3351-v.html

Vooral heel handig omdat je de bakjes er uit kan pakken.
no avatar
User

perrush

296

door perrush » Zo Mei 17, 2015 8:30

Alcoemmen schreef:http://www.bouwmarkttotaal.nl/assortimentsdoos-3500-y.html

En ze zijn goed diep, zodat er ook wat inpast.

Dat diep zijn heeft ook wel een nadeel. Als het vakje te klein is kan je er met je dikke vingers niet goed meer in. Vandaar dat ik eerder neig naar minder diepe koffers OF naar koffers met uitneembare bakjes (die kan je dan omkieperen)
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5253

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Zo Mei 17, 2015 15:36

Wat is de ideale manier om toro's op te bergen? Ik heb ze al op baseplates staan. Maar zoek een ideale manier hoe ik deze baseplates kan opbergen? Iemand een voorbeeld hoe hij of zij het heeft?
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
VorigeVolgende