Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

Servertijd

Rang

premium

premium
438

Vr Mrt 24, 2017 19:06

Eindhoven

Re: hoe sorteren jullie ?

door Servertijd » Zo Nov 04, 2018 12:11

Ik maak voor de kleinere onderdelen nu gebruik van onderstaande, zijn van de Action, volgens mij had Brick rebel deze ook al vermeld. Voor mij werken ze prima :duim:

Afbeelding

Grotere onderdelen of onderdelen waar ik veel van heb, zoals 1x2, 1x3 bricks etc etc bewaar ik in grotere bakken van de Action. Prima winkel die Action :lol:
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
587

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Zo Nov 04, 2018 13:11

Klopt, met dat soort sorteerbakken van de Action ben ik ook begonnen. Maar inmiddels gebruik ik die eigenlijk alleen nog maar voor minifig parts. De rest van de collectie zit in ofwel ladekastjes van de Aldi (kleine parts) of in Really Useful Boxes of Iris lades voor de grotere parts of grote hoeveelheden.

Maar nu ik m'n eerste LUGbulk binnen heb, zal ik de indeling wel weer moeten aanpassen, vrees ik.. :look: :banghead: #luxeprobleem
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2327

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Zo Nov 04, 2018 17:10

Ik ben bezig volledig over te stappen op sambla. Tenminste dat ben ik al. Zit nog met ladekastjes die de verkoop in moeten. Die deden het noet meer voor mij. Alleen technic heb ik in vakjes koffers. Alsmede minifigs per genre gesorteerd.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
897

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Zo Nov 04, 2018 17:24

Brick Rebel schreef:Maar nu ik m'n eerste LUGbulk binnen heb, zal ik de indeling wel weer moeten aanpassen, vrees ik.. :look: :banghead: #luxeprobleem

De bulkonderdelen (eigenlijk alleen maar blokjes, plaatjes en tegels) gaan bij mij in de 3 bed opbergboxen. Ik heb die van IRIS clearbox transparant grijs met wieltjes. Bevalt me prima... op een makkelijke manier extra opbergruimte.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4171

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Nov 04, 2018 17:59

Ik hoef maar een paar dingetjes aan te passen. :)
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

292

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Ma Nov 05, 2018 11:13

swandutchman schreef:Ik heb die van IRIS clearbox transparant grijs met wieltjes. Bevalt me prima... op een makkelijke manier extra opbergruimte.

Ja, dat is een goede! Ik kan alleen geen vinden van 10 cm hoog.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
306

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Ma Nov 05, 2018 11:20

Weet iemand van jullie hoe je precies die iris kasten uit elkaar haalt/stapelt?
Ik heb er al behoorlijk aan staan trekken maar krijg ze niet los.. ben bang dat als ik harder trek ik de boel verniel.
Is er een trucje om ze uit elkaar te halen?
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3999

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Ma Nov 05, 2018 11:51

Je kunt ze stapelen door de bovenkant eraf te halen. Dat zit er los op geklikt.
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

Rang

premium

premium
499

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

door fancyfair » Ma Nov 05, 2018 12:04

Aan de binnenkant van het zwarte frame zitten op alle 4 de hoekpunten een ronde drukknop waarmee je het frame van elkaar kan ontgrendelen. Dit werkt het makkelijkste als de lades eruit zijn gehaald.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
897

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Di Nov 06, 2018 8:25

Orange L. schreef:
swandutchman schreef:Ik heb die van IRIS clearbox transparant grijs met wieltjes. Bevalt me prima... op een makkelijke manier extra opbergruimte.

Ja, dat is een goede! Ik kan alleen geen vinden van 10 cm hoog.

Gewoon een nieuw bed kopen met meer hoogte vanaf de grond :P
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
673

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Di Nov 06, 2018 8:39

Volgens mij verschilt het ook per type. Ik weet niet of ze wel allemaal uit elkaar kunnen. Die van mij wel maar daar hoef je niks voor in te drukken. Dat is gewoon lomp trekken :wink: .
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

door Jalkow » Di Nov 06, 2018 9:30

Zijn er hier trouwens mensen die in houten lades/bakken sorteren?
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
372

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Di Nov 13, 2018 19:56

Jalkow schreef:Zijn er hier trouwens mensen die in houten lades/bakken sorteren?

Ik koop zeer binnenkort een IKEA-keuken met uitneembare bestekladen voor mijn nieuwe bouwhoek.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5526

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Nov 13, 2018 19:59

Ik vind het toch wel handig om aan de buitenkant te kunnen zien wat er in een bak zit. En dat is met transparante bakken zo. Stickers met een plaatje zou ook kunnen, maar dat is weer veel werk.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2568

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Wo Nov 14, 2018 2:09

Ik heb twee houten kisten. Een vierkante platte, met scharnierend deksel en vervaagd Lego-logo d'r op. Handig voor grote platte dingen, sommige baseplates, of rails ofzo. En eentje met negen vakken, door mijn vader gemaakt. (allemaal zwaluwstaarten, hij was vroeger timmerman)

Het pakken van kleine parts (plates 1x1) uit die vakken vind ik niet fijn. Ik heb liever plastic bakken, vooral die waarvan de wand met een kromming naadloos overgaat in de bodem. Dat schept een stuk makkelijker. In mijn houten kist zitten jaren-70 parts die ik zelden gebruik. Van die ouwe wielen, blauwe rails, de eerste auto-bodems uit begin jaren-80.

De andere reden om transparant plastic te gebruiken noemde Mockingbird al. Het maken van stickers is een hoop werk, al heeft Tom Alphin op zijn site een aardig bestand klaar staan. Ik verander mijn parts-indeling wel eens, en dan zou ik moeten omstickeren, dat lijkt me vooral veel gedoe.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

fonz

Rang

premium

premium
979

Zo Jan 13, 2008 8:03

Brick-Enschot

door fonz » Wo Nov 14, 2018 20:40

Ik gebruik deze al jaren, voor mij werkt dit goed omdat het transparant en stapelbaar is.
Antonius lade inzet van Ikea :duim:
En maar €1,50 per stuk....
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

292

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Do Nov 15, 2018 9:40

Ik sorteer op soort, kleur of een combinatie van beiden.

Kleine onderdelen heb ik vaak de neiging om op soort in te delen. Hiervoor gebruik ik een magazijn van Allit.

Grotere onderdelen; zoals bijvoorbeeld van boten doe ik in een opbergcontainer van Action. Verder gebruik ik deze opbergcontainers voor de kleuren Wit, Grijs, Donker Grijs en Zwart. Die laatste verdeel ik echter over meer kleinere containers omdat zwarte onderdelen samen moeilijk te zien zijn. Ik beperk mij bij deze kleuren bij reguliere elementen; stenen, 2x? platen en hellingen/dakpannen. De smallere opbergcontainers gebruik ik voor specifieke elementen; grote platen, windschermen, minifigs, kleuren waar ik heel weinig van heb, etc.

De rest van deze vier hoofdkleuren, zoals bogen, cylinders etc. gebruik ik de EuroPlus Flex 37-17 van Allit voor. Fijne uitneembare bakjes die je op maat kunt kopen. Ik gebruik ze ook voor thema gerichte onderdelen zoals voor typische Space onderdelen. Maar ook Bionicle en Technic.

Kleuren zoals rood, beige, zandgroen, etc. waar ik een aardige hoeveelheid heb, gebruik ik de Gils opbergdozen van Ikea. Ik wil alleen nog een kastsysteem timmeren zodat ik per vier Gils-dozen eruit kan pakken. Nu staan ze in twee torens naast elkaar en moet ik alles er af pakken wil ik de onderste hebben.

Verder heb ik de neiging om thema specifieke onderdelen zoals groen, in de breedste zin van het woord bij elkaar te houden. Puur voor landschappen. Voor mij gaat het er om dat ik een selectie aan onderdeelgroepen kan pakken en openen zonder dat ik constant alles open heb staan. Ook omdat ik wisselend in mijn werkruimte als woonkamer aan het bouwen ben.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3210

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Zo Nov 18, 2018 13:44

Ik gebruik drie houten bakken, van vroeger, met 6 vakken ongeveer 60x25x8cm en
twee zelf gemaakte houten bakken met 8 vakken van 80x25x6cm en
één houten bak met 6 vakken ongeveer 65x20x5cm.
Daarnaast nog een letterbak, maar die stroomt over op dit moment. :bigsmile:

Verder heb ik drie grote laden kasten, elk met 5 laden, van Xenos. In sommige laden heb ik een (aangepaste) tray van een Lego adventkalender in gelegd. In de andere laden blokjes, grote onderdelen en grote planken. 6 Ladenkastjes van dezelfde winkel, voor grotere tiles dan 1x2, kleine onderdelen wat ik veel van heb en ronde blokjes 1x1.
4 Rode Lego bakken met vier vakken. Tien sorteer'koffers' met kleine vakjes.
Als laatste nog een stuk of 12 'Chinees bakjes' voor vooral Lugbulk onderdelen.

Behoorlijk chaotisch georganiseerd. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het beter kan organiseren en waarmee. Ook door dat de collectie steeds groeit en daardoor er weer een bak bij moet komen of een onderdeel uit z'n bakje groeit. :P
Daarnaast vind ik het moeilijk overzicht te krijgen mede omdat er nog MOC's staan en sets staan te pronken op de planken. Maar ook gewoon omdat ik dat lastig vind.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Vorige