Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

LEGO Taxateur

Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
348

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

LEGO Taxateur

door Pattiruhu » Zo Okt 28, 2018 22:09

Voor het afsluiten van een verzekering ben ik op zoek naar een taxateur die een voorraad losse nieuwe blokjes kan/wil taxeren en het liefst ook MOCs. Weet iemand een taxateur?
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
621

Do Feb 12, 2015 9:21

Re: LEGO Taxateur

door swandutchman » Wo Okt 31, 2018 17:37

Twee jaar geleden ben ik daar ook eens naar gaan kijken. Ten eerste schijnt het heel moeilijk te zijn om de waarde van speelgoedverzamelingen te bepalen. Ten tweede is het apart verzekeren van de lego (buiten je inboedelverzekering) erg duur. Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht dat het neerkwam op 60 euro per maand en je moet aan allerlei voorwaarden voldoen.

Neem ook eens een kijkje op dit oude topic: http://www.lowlug.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=689&start=80
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3350

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Okt 31, 2018 17:39

Ik heb mijn sets wel verzekerd en nu ik dit typ besef ik me dat ik de lijst nog moet updaten en opsturen. :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
621

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Wo Okt 31, 2018 17:52

Wil je daar misschien wat meer over vertellen SanderKoenen? Hoe heb je dat gedaan en het kostenplaatje?
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2642

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Wo Okt 31, 2018 17:59

Ik heb er ook naar gekeken maar het was schrikbarend duur.

Ik houd nu in Brickstock al mijn onderdelen bij op de gemiddelde nieuwwaarde. En dat is mijn waardebepaling. Of het stand houd bij de verzekering is natuurlijk maar afwachten want mijn verzekeraar FBTO doet er "moeilijk" over. Ze kunnen het niet apart verzekeren.
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
461

Wo Okt 19, 2016 12:13

Kampen

door SamtheChemist » Zo Nov 18, 2018 14:26

swandutchman schreef:Wil je daar misschien wat meer over vertellen SanderKoenen? Hoe heb je dat gedaan en het kostenplaatje?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, wil voor het nieuwe huis dit wat beter aanpakken
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3350

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Nov 18, 2018 18:35

O ja. :fluiten:
Ik ga komende week alles op een rijtje zetten.
Gebruikers-avatar
User

mtvgn

83

Wo Sep 11, 2013 13:47

Utrecht

door mtvgn » Zo Nov 18, 2018 23:18

Kweenie hoor, maar als je al voor 90.000 (mijn verzekering) of 150.000 (FBTO) euro verzekerd bent bij een inboedelverzekering, waarom zou je dan je lego nog bijverzekeren? Of hebben jullie allemaal heel veel spullen in huis naast de lego die ook nog eens veel waard zijn?? Ik denk dat ik qua elektrische apparatuur op een nieuwe aanschafprijs van 5000 euro zit, qua meubels eveneens 5000 en dan heb je nog vloer & gordijnen en daarnaast lego (15.000?). Hoe de _bliep_ ga je dan in de buurt komen van die 90K of 150K of zelfs er overheen??
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
218

Wo Okt 21, 2015 19:01

door Aurum » Zo Nov 18, 2018 23:38

Wat hierboven staat klopt voor de meeste verzekeraars, maar je moet er wel rekening mee houden dat de meeste inboedelverzekeringen voor verzamelingen (waaronder LEGO) werken met een (maximale) drempelwaarde. Dus als de drempelwaarde € 15.000,- is, en jij hebt voor € 30.000,- LEGO, dan is de helft van je LEGO niet verzekerd. Daarnaast moet je ook goed kijken wanneer jouw inboedelverzekering uitkeert en wanneer niet, maar dat moet je altijd doen en geldt niet alleen voor je LEGO collectie.
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

mtvgn

83

Utrecht

door mtvgn » Ma Nov 19, 2018 23:30

Ik zie bij mijn verzekering niks staan op dat vlak, dus ga ervan uit dat het gewoon allemaal verzekerd is (https://www.ing.nl/media/WoonZekerPakke ... 125549.pdf).
Wel staat er dat diefstal uit de kelderbox maar voor 250 euro verzekerd is, daar zal mijn schuur dan ook wel onder vallen en daarmee is het niet zo handig dat ik daar voor enkele honderden euro's lego heb staan, misschien eens naar boven halen ...
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5236

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Wo Nov 21, 2018 22:38

Wat keert jouw inboedelverzekering uit? De dag waarde? Waarde X?

Of zoals mijn verzekering de vervangingswaarde. Waardoor als ik wil altijd mijn collectie terug kan vervangen.
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

mtvgn

83

Utrecht

door mtvgn » Do Nov 22, 2018 0:08

Ik heb even gezocht en het komt er op neer dat alles wat niet ouder is dan 10 jaar tegen de nieuwwaarde verzekerd is en voor speelgoed die ouder is dan 10 jaar lijk je niks terug te krijgen, maar ja, als het onderdeel is van een verzameling en het wel waarde vertegenwoordigt mag je toch aannemen dat je er nog wel wat voor terugkrijgt ... zal dat eens navragen.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5342

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Do Nov 22, 2018 9:09

BrickJohannes schreef:Of zoals mijn verzekering de vervangingswaarde.

Welke verzekering bij welke verzekeraar heb jij dan?
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

mtvgn

83

Utrecht

door mtvgn » Ma Dec 03, 2018 22:28

Even wat verder gezocht: verzamelingen zijn tot 15.000 euro verzekerd (https://www.nn.nl/Particulier/Dekkingen ... kering.htm), daarmee zit ik redelijk goed denk ik al blijft de verzameling groeien natuurlijk ...
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
461

Wo Okt 19, 2016 12:13

Kampen

door SamtheChemist » Vr Dec 07, 2018 9:13

Ik ga binnenkort mijn verzekering doorlopen en heb aangegeven het ook over mijn lego collectie te willen hebben. Dus als ik meer info heb dan laat ik het jullie weten.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3350

Hoorn

door sanderkoenen » Vr Dec 07, 2018 9:19

sanderkoenen schreef:O ja. :fluiten:
Ik ga komende week alles op een rijtje zetten.

Lekker op tijd weer. :fluiten:

Bij ons is er een extra inboedelverzekering voor de Lego (sets), omdat het niet in huis opgeslagen is.
Als het in huis opgeslagen is, dan kan het gewoon bij je normale inboedelverzekering meegenomen worden.
Ik heb een database gemaakt met sets. In mijn database staan de nummers, aantallen, prijzen en condities.

Prijs moet ik nog even navragen.
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
348

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Vr Dec 07, 2018 10:20

De consumentenbond had mijn verzekeringsvraag voorgelegd aan 30 verzekeraars. Uit de antwoorden concludeerde ik dat Univé de beste partij was, o.a. omdat ze een kleine ‘buitenshuisdekking’ hebben (voor beurzen). Er is een meneer langs geweest en die heeft een offerte uitgebracht.
Vanaf januari zullen we waarschijnlijk wel een blokjesverzekering nemen, maar mocs is een verloren zaak.
Een andere conclusie die we trokken is dat we goed gaan overdenken of we nog wel op beurzen willen staan. Zowel met verkoop als als exposant. Diefstal is bijvoorbeeld alleen gedekt als er sporen van braak zijn. Daar heb je dus niets aan op een beurs.

Oh ja. Lego verzekeren als extra inboedel kan voor niet al te grote verzamelingen. Ik denk nu in de richting van een voorraadverzekering waarbij de blokjes de grondstof vormen voor de productie van mocs.
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5236

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Zo Dec 09, 2018 18:37

Zit zelf ook bij unive....en diefstal op beurzen, joh daar heb ik weinig tot nu toe van gehoord....enkel wat kruimel diefjes van poppetjes etc....
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
3350

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Dec 09, 2018 18:46

Ik ben in de 14 jaar maar 1 minifiguur kwijtgeraakt.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
25865

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Do Dec 13, 2018 10:06

BrickJohannes schreef:Zit zelf ook bij unive....en diefstal op beurzen, joh daar heb ik weinig tot nu toe van gehoord....enkel wat kruimel diefjes van poppetjes etc....

Nou daar heb ik wel andere verhalen over gehoord. En niet alleen van diefstal door bezoekers.
Vroeger hadden we als Lowlug, toen we nog veel naar modelspoorevents gingen, een evenementenverzekering via de NMF.