Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.

Bricklink

Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26439

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Re: Bricklink

door stuifzand » Zo Dec 22, 2019 8:43

Zakelijk verzenden is eigenlijk alleen goedkoper als je ook flinke aantallen verzendt. Denk aan duizenden per jaar.
no avatar
User

PeetersD

97

Wo Jul 02, 2014 15:01

door PeetersD » Zo Dec 22, 2019 10:29

stuifzand schreef:Zakelijk verzenden is eigenlijk alleen goedkoper als je ook flinke aantallen verzendt. Denk aan duizenden per jaar.

Vanaf nu geldt het per 50 stuks per jaar (50x envelop / 50x pakje untracked / 50x pakje tracked). Komend jaar is die grens overigens niet hard, iedereen kan meedoen en je krijgt geen naheffing als je bijvoorbeeld maar 20 envelopjes stuurt. Vanaf 2021 is die grens waarschijnlijk wel een harde.
no avatar
User

PeetersD

97

door PeetersD » Zo Dec 22, 2019 10:32

Berthil schreef:Gevonden, hier staat mee info.

Goederen is dus altijd als pakket frankeren, ook als het in een brief verzonden wordt. En de tarieven zijn niet mals, kan mij niet voorstellen dat het zakelijk veel lager is. En online bestellen met administratie erbij want de zendingen moeten vooraf aangemeld worden. Dat betekent thuis de zegel met barcode printen of een postkantoor print ze voor je en kan je ze ophalen. Teveel gedoe (erbij) voor mijn winkeltje, ik zet die op 'alleen Nederland'.

Schermafbeelding 2019-12-22 om 01.51.36.png

Het hoeft niet als pakket verzonden te worden. Gewoon buspakje, stuur je een envelop al vanaf 1.168 euro ex btw. Zie de link:
https://imgur.com/1G3EJ9A
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
755

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Zo Dec 22, 2019 15:28

PeetersD schreef:Het hoeft niet als pakket verzonden te worden. Gewoon buspakje, stuur je een envelop al vanaf 1.168 euro ex btw. Zie de link:

Dit zijn kennelijk de zakelijke tarieven zonder BTW en de 50 stuks per jaar haal ik als particulier zeker niet.
0-20 gr. gaat ook bijna niemand redden met een doosje want het kleinste doosje zelf weegt al bijna 20gr.
Voor grotere commerciële winkels is er dus kennelijk wel een oplossing, voor de kleine particulier niet.

PeetersD schreef:Vanaf nu geldt het per 50 stuks per jaar (50x envelop / 50x pakje untracked / 50x pakje tracked). Komend jaar is die grens overigens niet hard, iedereen kan meedoen en je krijgt geen naheffing als je bijvoorbeeld maar 20 envelopjes stuurt. Vanaf 2021 is die grens waarschijnlijk wel een harde.

Dat betekent dus dat je de naheffing al bij de buitenlandse klanten in rekening moet brengen als je niet zeker weet of je de 50 gaat halen. Wat is de naheffing? En als zakelijke klant heb je een KvK/BTW nummer nodig?
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26439

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Zo Dec 22, 2019 15:54

Berthil schreef:Voor grotere commerciële winkels is er dus kennelijk wel een oplossing, voor de kleine particulier niet.

Nou. Die grote winkels halen die aantallen. Als jij dat als particulier ook kan ben je geen particulier meer en krijg je ook korting.
Dat werkt gewoon allemaal met staffels.
no avatar
User

PeetersD

97

door PeetersD » Zo Dec 22, 2019 16:34

Berthil schreef:
PeetersD schreef:Het hoeft niet als pakket verzonden te worden. Gewoon buspakje, stuur je een envelop al vanaf 1.168 euro ex btw. Zie de link:

Dit zijn kennelijk de zakelijke tarieven zonder BTW en de 50 stuks per jaar haal ik als particulier zeker niet.
0-20 gr. gaat ook bijna niemand redden met een doosje want het kleinste doosje zelf weegt al bijna 20gr.
Voor grotere commerciële winkels is er dus kennelijk wel een oplossing, voor de kleine particulier niet.

PeetersD schreef:Vanaf nu geldt het per 50 stuks per jaar (50x envelop / 50x pakje untracked / 50x pakje tracked). Komend jaar is die grens overigens niet hard, iedereen kan meedoen en je krijgt geen naheffing als je bijvoorbeeld maar 20 envelopjes stuurt. Vanaf 2021 is die grens waarschijnlijk wel een harde.

Dat betekent dus dat je de naheffing al bij de buitenlandse klanten in rekening moet brengen als je niet zeker weet of je de 50 gaat halen. Wat is de naheffing? En als zakelijke klant heb je een KvK/BTW nummer nodig?

Hoeft geen doosje te zijn, mag ook een envelop.

Voor een particulier is het inderdaad knudde, maar voor een winkeltje zit je zo op 50 enveloppen naar het buitenland. En anders is je winkeltje dusdanig klein dat de buitenlandse markt toch al niet heel relevant is lijkt me. Dan doe je het gewoon met de binnenlandse markt. Jammer, maar financieel maakt het amper verschil lijkt me.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
755

door Berthil » Zo Dec 22, 2019 17:06

PeetersD schreef:Voor een particulier is het inderdaad knudde, maar voor een winkeltje zit je zo op 50 enveloppen naar het buitenland. En anders is je winkeltje dusdanig klein dat de buitenlandse markt toch al niet heel relevant is lijkt me. Dan doe je het gewoon met de binnenlandse markt. Jammer, maar financieel maakt het amper verschil lijkt me.

Klopt, financieel gezien maakt het allemaal niks uit. Mijn enige motivatie was dat anderen nog wat hebben aan spullen die ik niet gebruik. Ik heb daarom ook geen minimum bedrag en geen handlings/verpakkingskosten. Dat je dan soms voor een onderdeeltje van 3 cent naar de postbus moet lopen maakt mij niet zo veel uit.

Ik heb alles op Nederland gezet en dit keer met Instant Checkout aangezien dat nu eenvoudiger is zonder buitenland.
Gebruikers-avatar
User

Snoopy1975

339

Za Dec 29, 2007 9:32

Brunssum

door Snoopy1975 » Ma Dec 23, 2019 8:53

PeetersD schreef:
Het hoeft niet als pakket verzonden te worden. Gewoon buspakje, stuur je een envelop al vanaf 1.168 euro ex btw. Zie de link:

Je hoeft het inderdaad niet als pakket te verzenden, maar het zou wel als pakket gefrankeerd moeten worden en voorzien van een Douane verklaring. De tarieven die jij laat zien kan ik nergens op de site van PostNL vinden, maar deze is dan ook wel zéér overzichtelijk (uch uch)

Aangezien het versturen van goederen binnen de EU vrij is, neem ik aan dat er geen douane verklaring op hoeft en dat ik dan kan volstaan met de document tarieven.

Ik heb PostNL gemaild, reactie zal wel medio 2020 aankomen.

Ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van het online aanmelden van verzendingen, heb wel al vaker op de site rond gekeken om te kijken of ik daar speciale labels of zo voor nodig heb, maar heb daar nooit iets van gevonden, daarbij wilde ik ook niet afhankelijk lijken te zijn van PostNL maar van de lokale ondernemer. Kan iemand mij vertellen of ik iets speciaals nodig heb om via postNL de verzendingen online klaar te maken.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

333

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Ma Dec 23, 2019 11:19

Klopt het dat ik geen sets van 2020 kan vinden die er voorheen wel op hebben gestaan?
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
345

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Ma Dec 23, 2019 11:40

vrees van niet
https://www.postnl.nl/campagnes/online-frankeren-buitenland/

Die 1.168 euro is natuurlijk onzin, reëel zit je als particulier of kleine winkel op 7 tot 18 euro verzendkosten naar het buitenland (afhankelijk van gewicht en land)
Daar zal misschien voor een zakelijk account een paar euro afgaan..
En gek genoeg kan ik ook nergens de tarieven vinden van brievenbus pakketjes naar het buitenland..bestaat dat wel?

Maar goed in praktijk zijn de verzendkosten al de bottleneck en kopen de meesten gewoon in eigen land (Ik koop zelf eigenlijk alleen iets uit het buitenland als ik het niet in de Nederland kan krijgen..)

Volgens mij kan dat printen al gewoon met een printer en hun website..
Ik vindt het zelf super handig, geen gewacht in de winkel en gepruts met personeel die nog niet precies weten hoe het werkt..
Volgens mij kan dat ook met alle vervoersbedrijven.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5577

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Ma Dec 23, 2019 12:03

Zoals ik het postnl tarievenboekje lees, gelden die 'zakelijke' tarieven voor buspakjes enz. alleen voor partijenpost.
En als je 3 keer per week 1 ding naar het buitenland verstuurd is dat, volgens mij, geen partijenpost. Weet iemand dat?

Het voorbereiden via postnl site lijkt me op zich geen probleem. Er staat alleen nog niet duidelijk welke informatie verplicht is van de geaddresseerde (telefoon, e-mail?)
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

PeetersD

97

door PeetersD » Di Dec 31, 2019 10:28

Zakelijk en minimaal 50 stuks per jaar per type. Netjes voormelden via de site. Dan mag je de gunstige tarieven gebruiken. Is me wel verteld dat je ze op het postkantoor moet inleveren en niet in de brievenbus moet doen.
Gebruikers-avatar
User

Fenneke-Jose

503

Wo Sep 27, 2006 9:13

Uithoorn

door Fenneke-Jose » Di Jan 07, 2020 10:52

Was al bekend, maar ter bevestiging:
https://www.ad.nl/economie/strop-webshops-buitenlandse-brief-mag-van-postnl-alleen-nog-papier-bevatten~a314e199/

Dus voor iedereen met een kleine BL winkel die wel eens iets verstuurd buiten NL is het dus dikke pech. Afgelopen week 1 hele minifig verstuurd naar Italie met € 7,50 verzendkosten. Het is absurd, maar het is niet anders.

En iedereen die wel eens via BL in het buitenland iets koopt, loopt dus ook daar tegen hetzelfde aan, dus helaas niet meer goedkoop een paar onderdelen scoren.
Mijn Castle Collectie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=288623

Met vriendelijke groeten,

José
Gebruikers-avatar
User

superkees

523

Wo Mei 25, 2011 13:42

Zierikzee

door superkees » Di Jan 07, 2020 13:19

Kom zojuist er ook achter naar aanleiding van het artikel in het AD. Kom er tevens achter dat na een jaar of 8 de zaken toch wel zijn veranderd op Bricklink qua shipping. Nu maar even op alleen NL gezet. In het verleden verstuurde ik wel een paar honderd pakketjes per jaar. Tegenwoordig nog 1 of 2 per week. Misschien toch eens kijken naar zakelijk. Overigens idioot dat die tarieven zo verschillen.
Gebruikers-avatar
User

superkees

523

Wo Mei 25, 2011 13:42

Zierikzee

door superkees » Wo Jan 08, 2020 10:30

Vandaag nog maar op de oude manier een enveloppe naar België verstuur. Ik ga het wel horen als het niet aan komt. Ondertussen is het wel zo dat PostNL wegens het briefgeheim de enveloppe niet mag openen. Eventueel kunnen ze het terug sturen naar de afzender. Binnen de EU is er ook geen douane. Alleen het ontvangende postbedrijf kan eventueel moeilijk gaan doen. Maar van het Radar forum maak ik op dat de soep in België en Duitsland helemaal niet zo heet wordt gegeten en dat dit vooral een PostNL actie lijkt om de tarieven op te krikken.
no avatar
User

Frankster

Rang

premium

premium
177

Wo Jul 09, 2014 19:21

door Frankster » Wo Jan 08, 2020 11:15

superkees schreef:Maar van het Radar forum maak ik op dat de soep in België en Duitsland helemaal niet zo heet wordt gegeten en dat dit vooral een PostNL actie lijkt om de tarieven op te krikken.

Die indruk heb ik dus ook. Ik had een gecoördineerde actie van alle Europese postbedrijven verwacht, maar die blijft uit. Post.nl haalt even per envelop € 7,50 minus € 1,50 (laagste gewicht briefpost) = € 6,00 per verzending binnen. Naarmate ik meer berichten hierover lees bekruipt me het gevoel dat we gewoon genaaid worden door ons nationale postbedrijf.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
755

door Berthil » Do Jan 09, 2020 12:45

Ik moet het toch even kwijt, acht orders gedaan bij Nederlandse Bricklinkers om mijn Central Perk modular te kunnen bouwen en serieus vijf van de acht hebben hun inventory niet op orde en kunnen een gedeelte niet leveren, zeer irritant! Denk je dat je alles besteld hebt kun je weer gaan bestellen. Ik ga langer vooruit denken (of meer geduld hebben) en meer bij LEGO Bricks & Pieces bestellen, is vaak goedkoper en slechts 1,80 Euro verzendkosten ongeacht gewicht.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
858

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Do Jan 09, 2020 12:52

Maar B&P heeft lang niet alles toch? Boven de 50 eu is ook altijd gratis verzenden dacht ik? Tellen je VIP punten daar ook mee eigenlijk? Ik heb ook best vaak een onderdeel gezien wat daar veel duurder is dan op BL. Maar ook vaak andersom.
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
755

door Berthil » Do Jan 09, 2020 13:01

Nee, lang niet alles maar als er nieuwe bricks zijn ben ik van plan meer vooruit te bestellen. Gewilde bricks zijn vaak snel uitverkocht maar komen ook weer terug dus het is zaak vaker te kijken voordat handelaren de boel opkopen en duurder op Bricklink zetten. Ik heb een order boven de vijftig Euro maar verzendkosten blijven EUR 1,80. VIP punten tellen wel mee en kun je ook gebruiken voor kortingsvoucher.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3434

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Do Jan 09, 2020 15:44

Berthil schreef:Ik moet het toch even kwijt, acht orders gedaan bij Nederlandse Bricklinkers om mijn Central Perk modular te kunnen bouwen en serieus vijf van de acht hebben hun inventory niet op orde en kunnen een gedeelte niet leveren, zeer irritant! Denk je dat je alles besteld hebt kun je weer gaan bestellen. Ik ga langer vooruit denken (of meer geduld hebben) en meer bij LEGO Bricks & Pieces bestellen, is vaak goedkoper en slechts 1,80 Euro verzendkosten ongeacht gewicht.

ik zeg het al vaker en blijf het zeggen
sommige onderdelen wel of niet op voorraad of duurder en goedkoper maakt niet uit.

het gaat om die altijd 1,80 pakkings en verzendkosten.

Wat maakt het uit als je onderdelen bij 5 bricklink winkels bestellen goedkoper zijn als je vervolgens 5x 5 (of meer) euro aan pakkings en verzendkosten moet betalen bij die winkels..

ik heb 1 of twee keer gehad dat B&P order niet kompleet was. Brillant gewoon je wordt als je het netjes en lief via de telefoon meld gelijk gecompenseerd, heeft me 10 rijstkommetjes opgeleverd. gratis, en de missende onderdelen. :P

=====
Berthil, vervelend dat je bestelling niet loopt als verwacht. :look:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

Rang

premium

premium
538

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

door fancyfair » Do Jan 09, 2020 16:11

Wat is de ongeveer de levertijd van B&P? Of is daar niks zinnigs over te zeggen?
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1057

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Do Jan 09, 2020 16:35

fancyfair schreef:Wat is de ongeveer de levertijd van B&P? Of is daar niks zinnigs over te zeggen?

Mijn ervaring leert dat dat van 2 factoren afhangt:
- het aantal lots dat je besteld: als je maar een paar soorten onderdelen besteld dan wordt deze in het algemeen sneller afgehandeld dan een order met heel veel soorten onderdelen.
- de drukte bij Bricks&Pieces: vaak is het rond Pasen enorm druk waardoor de wachttijd soms wel een maand langer is.

Als je mazzel hebt zijn de onderdelen binnen een paar dagen op de post en heb je het een week later binnen. Meestal duurt het toch wel zo'n 2-3 weken. Als je pech hebt en het is heel druk dan duurt het een maand tot 2 maanden (met Pasen dus :wink: ).

Maar de service is echt heel goed. Bij mij was er een keer een zending van 80 euro verloren gegaan. 3 Weken na verzending contact opgenomen en toen hebben ze een spoedorder binnen 2 dagen opnieuw verstuurd zonder extra kosten en + extra vippunten. Een week later was dat binnen. Nog eens 2 weken later duikt ineens het verloren pakje op. Daarover heb ik netjes gebeld of ze dat terug willen hebben. Ik mocht het gewoon houden, toppie! :duim:
En de verzendkosten van 1,80 euro zijn natuurlijk ook aantrekkelijk. Deze verzendkosten vervallen als je nog iets anders koopt in de online shop en de totale waarde boven de 55 euro uitkomt.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2731

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Do Jan 09, 2020 17:09

Afgelopen jaar heb ik meer via LEGO dan via BL besteld. Al is dat tegenwoordig natuurlijk hetzelfde :fluiten:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
648

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Wo Jan 22, 2020 17:08

Betekent het veranderen van de internationale postregels mbt goederenzendingen dan ook dat Lego zelf hun Bricks&Pieces-bestellingen niet meer in een bubbelenvelop mag verzenden? :raiseone:

En heeft iemand sinds 1 januari al (probleemloos) Bricklinkorders in een envelop verstuurd naar of ontvangen uit het buitenland? :look:

Ben wel benieuwd naar hoe streng het allemaal is geworden, voordat ik mijn BL verzendkostentabel ga verhogen van €1,45 naar €7,50(!) voor internationale zendingen voor het laagste gewicht... :notimpressed:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
755

door Berthil » Wo Jan 22, 2020 17:19

Brick Rebel schreef:Betekent het veranderen van de internationale postregels mbt goederenzendingen dan ook dat Lego zelf hun Bricks&Pieces-bestellingen niet meer in een bubbelenvelop mag verzenden? :raiseone:

Die komen volgens mij uit Duitsland dus daar is NLPost niet verantwoordelijk. Net drie bestellingen gedaan en één is er onderweg, gaat via DPD geloof ik.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1057

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Do Jan 23, 2020 19:53

Brick Rebel schreef:Betekent het veranderen van de internationale postregels mbt goederenzendingen dan ook dat Lego zelf hun Bricks&Pieces-bestellingen niet meer in een bubbelenvelop mag verzenden? :raiseone:

Vandaag heb ik probleemloos een bubbelenvelop van Bricks&Pieces ontvangen. :duim:
Gebruikers-avatar
User

NelisSolis

15

Do Feb 20, 2014 10:16

door NelisSolis » Vr Jan 24, 2020 22:18

Brick Rebel schreef:En heeft iemand sinds 1 januari al (probleemloos) Bricklinkorders in een envelop verstuurd naar of ontvangen uit het buitenland? :look:

Ik heb wel met (bubbel)enveloppen verstuurt via het (zakelijke) online voormelden, dat geeft geen problemen. Op de oude manier heb ik niet meer verzonden na 1 januari, omdat dat ook met normale buitenlandpostzegels duurder is dan via de zakelijke omgeving.
no avatar
User

Frankster

Rang

premium

premium
177

Wo Jul 09, 2014 19:21

door Frankster » Di Jan 28, 2020 8:16

Het viel mij op dat toen ik laatst een aangetekende brief met goederen naar het buitenland verstuurde, ik ook geen briefje/sticker hoefde in te vullen over de inhoud van de envelop. Inmiddels verstuur ik gewoon weer met internationale zegels. Laat Post.nl het maar lekker uitzoeken.
Gebruikers-avatar
User

Rewind

Rang

premium

premium
375

Di Aug 30, 2011 20:14

Kleurennieuws

door Rewind » Za Feb 01, 2020 10:08

De term "Flesh" is veranderd naar "Nougat":
  • Light Flesh > Light Nougat
  • Flesh > Nougat
  • Medium Dark Flesh > Medium Dark Nougat
  • Dark Flesh > Dark Nougat
De wijziging is op gang gebracht door een paar Bricklinkers, zie Bricklinkforum.
Het is een vrij lange discussie die ik niet helemaal gelezen heb, een genoemd argument is https://www.dictionary.com/browse/flesh-color.

Nieuwe kleuren:
  • Satin Trans-Light Blue
  • Satin Trans-Dark Pink
  • Glitter Trans-Orange
Voorbeelden: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeeldingen zijn klikbaar
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3434

door Aangord » Za Feb 01, 2020 11:19

Ohjee..

Dan volgen binnenkort sand nougat, light bluish nougat en dark bluish nougat :what:

:lol:
no avatar
User

PeetersD

97

door PeetersD » Za Feb 22, 2020 12:50

Ik merk toch wel een flinke toename door de betere internationale posttarieven dit jaar. Iemand anders ook al opgevallen?
Gebruikers-avatar
User

NelisSolis

15

Do Feb 20, 2014 10:16

door NelisSolis » Za Feb 22, 2020 17:59

Vooral op BrickOwl merk ik de toename. Ik had daar eerst nauwelijks buitenlandse orders voor ongeregistreerde brievenbusverzendingen (op Bricklink wel veel), maar dat is sinds ik op BrickOwl de verzendmethodes heb aangepast half januari echt flink toegenomen.
no avatar
User

ovlov

40

Wo Jul 01, 2015 21:17

door ovlov » Zo Mrt 22, 2020 15:23

Steeds als ik op Bricklink nieuwe onderdelen bestel raak ik een beetje teleurgesteld over de geleverde kwaliteit. Van bijvoorbeeld 7 orders heb ik minimaal 4 orders waar "nieuwe" onderdelen bij zitten die echt niet meer nieuw zijn (bekrast en dergelijke).

Waar ik benieuwd naar ben bij de andere leden is waar moet bij jullie een nieuw onderdeel aan voldoen?
Wat ik mijzelf nou afvraag is leg ik nou de lat te hoog of leveren zij gewoon rommel? In mijn ogen is namelijk een nieuw onderdeel onbekrast en shiny zoals ze bij een nieuwe Lego set zijn.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
755

door Berthil » Zo Mrt 22, 2020 17:17

Een paar krasjes door uit sorteren, inpakken en verzenden kan altijd maar ik had ook het idee dat ik iemands tweedehands bricks na hun project als nieuw aan het kopen was in veel gevallen. Teveel en te diepe krasjes. Sindsdien koop ik grotendeels alleen bij winkels waarvan ik weet dat ze nieuwe sets uit sorteren en sindsdien geen last meer. De laatste tijd ook veel meer bij LEGO Bricks & Pieces als ze voor de juiste prijs hebben wat ik nodig heb.

Overigens kunnen er ook kleine krasjes in de LEGO zitten door de mal bij TLG maar dan zit de kras steeds op dezelfde plek.
no avatar
User

ovlov

40

door ovlov » Zo Mrt 22, 2020 18:55

Ja dat zijn een andere soort krasjes. Daar heb ik vrede mee.
Maar bijvoorbeeld in mijn laatste serie orders werden onderdelen als nieuw verkocht die eruit zagen alsof ze moet schuurpapier waren bewerkt of onderdelen met diepe krassen.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4162

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Mrt 22, 2020 20:23

Het grote probleem zit hem erin tussen wat jij nieuw vindt en hoe de verkoper dat ziet.
In principe heeft geen enkele bricklink winkel nieuwe onderdelen, want alles komt uit sets of schepbakken.
Maar goed deze discussie hebben we al vaak gehad ;-)

Ik zou zeggen, als je niet tevreden bent, kaart het aan bij de verkoper.
no avatar
User

ovlov

40

door ovlov » Zo Mrt 22, 2020 20:37

Ja dat doe ik uiteraard ook alleen is daar niet iedereen zo van gecharmeerd...
Gebruikers-avatar
User

Fenneke-Jose

503

Wo Sep 27, 2006 9:13

Uithoorn

door Fenneke-Jose » Zo Mrt 22, 2020 22:28

Volgens mij is de definitie vanuit BL vrij duidelijk:
New Parts - Parts are brand new, taken directly from new sets or were purchased "as new" in another form such as accessory packs or Pick A Brick and have been handled only for sorting. These parts have never been used in any manner. If a minifig is originally sold assembled by LEGO, its component parts after disassembly can also be listed as new.
Used Parts - Parts which have been previously used and are presumably still in good, usable condition. If the parts do show excessive wear, discoloration, excessive scratches, other marks,etc. this should be noted in the *Comments* field.

Nieuw is gepart uit een nieuwe set of als nieuw gekocht (bijvoorbeeld online, winkel PAB of BL).
Mijn Castle Collectie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=288623

Met vriendelijke groeten,

José
no avatar
User

ovlov

40

door ovlov » Ma Mrt 23, 2020 9:15

Zo denk ik er dus ook over. Helaas alleen niet alle verkopers...
Je kan overigens oppervlakte krasjes en de bijbehorende dofheid wel goed maskeren/wegwerken met Brasso en een katoenen doek. Wel niet te hard poetsen want dan krijg je swirls. Verwacht er geen wonderen mee maar doordat je de shine weer terugkrijgt vallen de diepere krassen ook veel minder meer op.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3434

door Aangord » Ma Mrt 23, 2020 10:51

En zo ben je dus eigenlijk de boel aan het bedonderen, of niet? :what:
VorigeVolgende