Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.

Held der Steine

Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

Held der Steine

door eti » Ma Jan 21, 2019 16:36

Hebben jullie het verhaal van Held der Steine al gehoord, dat momenteel de ronde doet over het internet?

HdS is een man die een Legowinkel heeft in Duitsland. Geen online, gewoon een fysieke winkel. Daarnaast heeft hij een youtubekanaal met setreviews en dergelijke.

Hij heeft nu van Lego.com een brief gekregen dat hij zijn logo moet veranderen. Er wordt meteen met juridische stappen gedreigd.

Wat ik niet wist - maar hij misschien wel had moeten weten - is dat het Legosteentje niet meer beschermd is. Dat mag iedereen namaken. Maar een afbeelding van een Legosteentje is wel weer beschermd, dat mag je blijkbaar niet gebruiken. Het lijkt er dus op dat Banbao en wat al niet gewoon neplego mag maken, alleen geen afbeeldingen ervan?

Toen ik dit las, dacht ik: het zal dan wel over een rood 2x4 steentje gaan. Nee, dus. Held der Steine had zijn eigen logo, in het lichtblauw, met bovenop een paar nopjes om een Legosteen te suggereren. Lego vindt dat mensen kunnen gaan denken dat hij van Lego is, vanwege het verwarrende logo. Mij lijkt dat Lego juridisch in dit geval weinig poten heeft om op te staan, maar goed, oordeel zelf:

Afbeelding

Het lijkt erop dat Lego zich met deze actie een beetje in zijn eigen voet schiet, want Held der Steine is een populair kanaal in Duitsland, en de eigenaar, die meteen een nieuw logo heeft genomen, laat duidelijk weten wat hij van deze actie vindt, en kondigt aan een paar dingen te gaan veranderen. Vooral: Hij gaat voortaan ook setreviews van compatibele merken doen.

Ik weet niet of dit een gunstige ontwikkeling is. Ik ben geen fan van kloonmerken. Maar het lijkt erop dat Lego zijn grootste fans en pleitbezorgers van zich aan het vervreemden is, zodat ze eigenlijk zelf de deur naar die kloonmerken openzetten.
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

Re: Held der Steine

door dip » Ma Jan 21, 2019 16:49

Lijkt mij duidelijk een 2x2 hoeksteen dat logo :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2871

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Jan 21, 2019 16:52

Nou idd een domme actie van Lego. Dat logo lijkt nergens op Lego of wekt ook maar enigszins een suggestie dat...

Je zou zeggen dat ze bij de juridische afdeling van Lego wel wat beters te doen hebben. :look:

En beter zouden moeten weten. :what:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10855

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Ma Jan 21, 2019 17:54

Delaere Stortbeton moet zich zeker ook opeens zorgen maken?
Afbeelding
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Soesterberg

door eti » Ma Jan 21, 2019 17:58

Nou, die betonblokken mogen wel, alleen een afbeelding ervan dus niet.
Gebruikers-avatar
User

Quarktaart

Rang

premium

premium
1386

Vr Jun 10, 2011 11:25

Vleuten

door Quarktaart » Ma Jan 21, 2019 18:33

Oh jee, WvdP krijgt zo ook bericht van TLG.
Stenen maken de minifig
Brickshelf
Flickr
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10855

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Ma Jan 21, 2019 19:04

Tja, die afbeelding komt gewoon van de website van die betonfabrikant...
Ik vind het een rare actie van TLC en ik zou nog wel eens zien of een rechter hierin meegaat. Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
2871

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Jan 21, 2019 20:06

Ze hebben hun zin al het logo is al aangepast.

Echter de fall out damage hiervan...

Ik denk dat ze bij de Lego marketing afdeling duistere plannen aan het brouwen voor de collega's 2 deuren verder van juridische zaken. :break:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

154

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

door Obelix1971 » Ma Jan 21, 2019 21:59

Wat een verhaal, lijkt me inderdaad geen handige actie van Lego.

En moet gelijk denken aan hoe het Bricksworld vergaan is. Ik vond de manier waarop Bricksworld had bracht niet juist, maar er blijkt toch wel iets aan de hand te zijn bij Lego :-(
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Soesterberg

door eti » Di Jan 22, 2019 0:07

De zaak is buiten alle proporties opgeblazen in Duitsland omdat alle kranten en tabloids erover schrijven. Inmiddels heb ik op de Afols of Lego-groep op Facebook ook gelezen dat het vooral ging om het feit dat hij zijn logo als trademark wilde beschermen, niet alleen om het gebruik van het Lego, en dat hij dat in zijn video weer handig verzwegen had. Wordt vervolgd, denk ik.
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
587

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Di Jan 22, 2019 0:53

Iets met storm en glas water oid... :notimpressed: :miss:
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Soesterberg

door eti » Di Jan 22, 2019 8:18

eti schreef:niet alleen om het gebruik van het Lego

*logo
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3064

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Di Jan 22, 2019 8:33

Zou het niet meer met het Lego Life logo te maken hebben:
Afbeelding

Die heeft namelijk wel een erg vergelijkbare stijl en zal ongetwijfeld getrademarked zijn...
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Soesterberg

door eti » Wo Jan 23, 2019 12:17

Volgens de mensen die het in Duitsland voor Lego opnemen, moet Lego dit wel doen omdat een afbeelding van hun blokje een trademarkt is. Dat is vanuit alle mogelijkegezichtshoeken vastgelegd, en zodra iemand een trademark probeert te registreren dat daarmee overeenkomt, zijn ze wettelijk verplicht in actie te komen.

Vrij vertaald: Iedereen mag geld verdienen door legoblokjes na te maken (patent), maar niet door ze af te beelden (handelsmerk).
no avatar
User

Pimmie

74

Zo Mrt 11, 2012 10:02

door Pimmie » Do Jan 24, 2019 7:10

Ze zijn niet verplicht om actie te ondernemen. Maaaaar, als ze geen actie ondernemen dan scheppen ze een juridisch precedent. En dan kan het in de toekomst moeilijker worden als ze een andere partij willen aanpakken. De advocaat van de tegen partij kan held der steine dan als voorbeeld gebruiken waarom zijn client ook gewoon het logo als trademark mag vastleggen. Een rechter kan hierin mee gaan. Aangezien iedereen recht heeft op een gelijke behandeling/uitkomst.
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

Rang

premium

premium
372

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Do Jan 24, 2019 11:04

Mijn Duits is niet zo goed, maar ik begreep dat de 3D-afbeelding van een 2x2-brick en 2x4-brick getrademarked is. Andere blokjes dus niet.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
900

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Do Jan 24, 2019 20:40

Wel een apart verhaal. Waarom blijven BrickNerd en Brothers Brick dan wel buiten schot?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4188

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Jan 24, 2019 22:30

Dat van Bricknerd lijkt op een schuurspons en dat van de Brothers Brick lijkt op hoge petrischalen. :P
Gebruikers-avatar
User

dip

Rang

premium

premium
5648

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Do Jan 24, 2019 22:52

Brothers brick is 7 schijven, das geen brick, dat zie jij erin, dat zie ik erin, maar het is geen steen. Die van bricknerd is discutabel, maar niet een 3d plaatje en nogal cartoonesk.

Die van held der steine is wel heel erg gelijkend op die van lego life. Daar zullen wel tegen moeten optreden. Want als je dat niet doet dan zal op een gegeven moment een rechter zeggen "maar het kon u toen niks schelen".

Maar een betere weg was geweest zoals in Jack Daniels v. Patrick Wensink: waarbij JD vroeg "kun je de cover van je boek zo snel mogelijk veranderen anders krijgen wij later mogelijk juridische problemen door jouw actie, we helpen met de kosten vh veranderen"