Over Ebay, over Bricklink, over Marktplaats enz. Géén advertenties.

LEGO sets Pricewatch

Gebruikers-avatar
User

Jevist

317

Do Okt 08, 2009 21:42

Lisse

LEGO sets Pricewatch

door Jevist » Ma Aug 13, 2012 23:16

Naar aanleiding van het topic to buy or not to buy bedacht ik me dat ik zelf ook zeer geregeld op zoek ben naar een redelijke prijs voor een bepaalde set. Maar die redelijke prijs is afhankelijk van een aantal factoren waaronder beschikbaarheid/leverbaar en of er lopende aanbiedingen zijn. Daarnaast spelen andere factoren nog zijdelings een rol, zoals zelf kunnen afhalen, verzenden per postorder van vertrouwd adres, of eventueel ook wat schimmiger adressen.

In de praktijk ben ik dan telkens weer uren bezig om allerlei websites af te struinen en een overzicht voor mezelf te maken waar het op dat moment aantrekkelijk is. Bij gebrek aan historische gegevens kan ik dan vaak maar moeilijk inschatten of zo'n set in de toekomst wellicht nog goedkoper zal worden, of juist duurder.

Ik gok dat andere mensen exact diezelfde afwegingen maken en dus ook uren bezig zijn. Zou het niet mooi zijn als er een pricewatch bestaat die per set de prijzen kan registreren op datum, bijvoorbeeld door LowLug gebruikers ingevuld? Hoe vaak zien we nu al niet posts over de buit van vandaag: die en die set daar en daar gekocht voor die prijs. Als we dat centraal zouden verzamelen dan zou je theoretisch mooie grafiekjes kunnen maken met de prijshistorie van een set, met hoogste prijs, laagste prijs, en bij welk verkooppunt. Nu is die informatie nog erg versnipperd en zitten we met elkaar waarschijnlijk veel dubbel werk te doen.

Mijn vraag is: bestaat er wellicht al zoiets? Of laat ik de vraag anders stellen: op welke wijze bepaal jij waar je een set gaat kopen en of de prijs die je er dan voor betaalt redelijk is? Welke factoren spelen daarbij een rol?

Spoiler:
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3626

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

Re: LEGO sets Pricewatch

door aawsum » Di Aug 14, 2012 6:38

Volgens mij was stuifzand al ooit begonnen met een dergelijk idee op de homepage. Ik zie het eigenlijk niet meer staan, dus het lijkt een stille dood gestorven. Niet zo gek overigens, want als het manueel gevuld wordt is het een boel werk.
Overigens is er best wel wat info te vinden, op het forum natuurlijk, maar ook op site als brickpicker punt nl.
Misschien is het wel een challenge waard om een eenvoudige site te maken waar leden prijsinfo kunnen vullen over sets (prijs, datum, aanbieding/vast, winkel) en dat je daar op de website naar kunt zoeken en historisch wat gegevens kunt zien.
Ik vind zelf de site Budgetgaming wel een aardig voorbeeld hoe simpel zoiets kan zijn.

Laat ik voorop stellen, ik zou het niet kunnen maken, maar ik zou wel degelijk een vuller kunnen zijn (en een haler natuurlijk).
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
24886

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Aug 14, 2012 6:49

Ik zou het heel graag als communityproject op Lowlug willen hebben.
Ik kan het alleen softwarematig niet maken. Je moet een soort catalogus hebben of vergelijkingstabel, waarin meerdere mensen kunnen bijdragen.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2627

Ma Aug 01, 2011 11:46

Oud-Beijerland

door Large » Di Aug 14, 2012 8:58

Ik maak inderdaad ook vaak tabelletjes met prijzen van verschillende winkels.

Softwarematig moet het mogelijk zijn een tabel op te stellen die verschillende sites uitleest en ook aanbiedingen herkent en dit vervolgens weergeeft. Bijna alle webwinkels gebruiken een vergelijkbaare layout en waarschijnlijk zal de software ook niet veel verschillen.

Maar hoe dit precies gemaakt moet worden weet ik ook niet :P

Infeite doet google shopping dit en ook diverse vergelijkings sites.
Laatst gewijzigd door Large op Di Aug 14, 2012 9:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
24886

Meijel

door stuifzand » Di Aug 14, 2012 9:01

Die maken allemaal gebruik van een catalogus of van webwinkel.
Punt is dat je voor zo'n vergelijking dus al die complete webwinkels in één winkel moet proppen :look:
Gebruikers-avatar
User

mawek

Rang

Nieuw

Nieuw
1

Wo Jul 06, 2011 10:03

Rotterdam

door mawek » Di Aug 14, 2012 10:24

Ik gebruik zelf regelmatig de site speelgoedkoper.net
Daar kun je zoeken naar o.a. LEGO en krijg je een lijst met alle webwinkels en de prijzen van de set.
Helaas staan niet alle webwinkels vermeld.
no avatar
User

Jeil0ng

300

Di Jul 12, 2011 22:28

door Jeil0ng » Di Aug 14, 2012 10:37

Interessant voorstel! Een goed voorbeeld van een pricewatch is die van Tweakers (http://tweakers.net/pricewatch/)

Ik ben wel in staat om hierbij te helpen (lees: ontwerpen, programmeren), maar mijn expertise is Java en geen PHP. Dit is vooral relevant voor de manier waarop het gehost wordt.

Gewoon wat ideeen:
- Je moet initieel een database hebben met daarin alle sets.
- Scraping: je kunt het invoeren van prijzen automatiseren met scripts. Zo'n script zoekt dan bijvoorbeeld dagelijks op de site van Amazon voor alle sets de actuele prijsvermelding en update de database.
- Oude prijsvermeldingen blijven bewaard in de database. Hiermee kan de prijsontwikkeling bekeken worden.
- Als een pricewatch populair wordt krijg je misbruik (lees: valse prijsvermeldingen). Moderatie is nodig. Tweakers heeft zelfs afspraken met diverse shops dat alleen de shop zelf de prijsvermeldingen mag doen. Voordeel is dat dit veelal geautomatiseerd gebeurd en de prijzen dus altijd actueel zijn.
Gebruikers-avatar
User

P@u!+ox

Rang

premium

premium
229

Ma Jul 04, 2011 22:25

Wageningen

door P@u!+ox » Di Aug 14, 2012 11:33

Het lijkt me zeker handig! Zeker ook om de prijsontwikkelingen te zien van verschillende sets. Was een set eerst duurder of juist goedkoper? Op Bricklink is natuurlijk ook prijsinformatie te vinden, maar niet de prijsontwikkeling. Daarbij worden de prijzen op Bricklink wel wat vertroebelt doordat LEGO in de VS veel goedkoper is.
Volg de vorderingen van Het Land van Ooit van LEGO op Facebook!
Steun mijn 'Realistische bomen' op LEGO CUUSOO!
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
5799

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Di Aug 14, 2012 11:57

Ik weet niet of het wat toevoegd, maar Brickset doet dit al voor Amazon, met een mooi grafiekje en linkjes.
Mijn website met de LEGO Vuurtoren.
루벤 ♥ 합기도 ▶ 정무관
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1609

Ma Mei 09, 2011 14:15

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Di Aug 14, 2012 13:55

In feite is dat ook het idee toch, maar dan voor veeeeel meer winkels/webshops ?

Volgens mij zijn er hier op het forum best veel mensen met enige kennis van programmeren..?
no avatar
User

Stunter

24

Zo Apr 30, 2006 14:13

door Stunter » Di Aug 14, 2012 14:14

Er was vroeger een NL site gemaakt door jopiek helaas werkte deze niet meer. http://pricewatch.jksoft.nl/

Een discussie over dit onderwerp staat hier
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5190

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Di Aug 14, 2012 20:50

Dit zeer goed idee. Wil hier gerust aan mee werken, enkel programmeren zal ik niet kunnen. Input en vullen wel....

Loop ook al tijdje met zoiets in gedachte rond maar dan voor excel...enkel het input van data automatiseren...kan ik maar niks voor verzinnen...
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2627

Oud-Beijerland

door Large » Ma Aug 20, 2012 16:21

Kijk wat Brickset.com nu heeft voor amazon. Zo iets zou het moeten worden :)
http://www.brickset.com/buy/amazon/

Zodra Amazon in nederland actief is zal die wel toegevoegd worden :duim:
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

Fenneke-Jose

491

Wo Sep 27, 2006 9:13

Uithoorn

door Fenneke-Jose » Ma Aug 20, 2012 21:14

En niet alle Amazons staan erbij. Ik mis bijvoorbeeld Duitsland en laat dat er nou net 1 zijn waar ik vaak bestel. Meestal lagere prijzen en geen verzendkosten.
Mijn Castle Collectie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=288623

Met vriendelijke groeten,

José
no avatar
User

Virani

817

Za Mrt 03, 2012 9:52

door Virani » Ma Aug 20, 2012 21:29

Duitsland is die derde toch? :)
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1609

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Ma Aug 20, 2012 21:31

Ja, de volgende staan daarop:
- amazon.co.uk
- amazon.fr
- amazon.de
- amazon.es
- amazon.it
in deze volgorde :)
Gebruikers-avatar
User

Jevist

317

Lisse

door Jevist » Ma Aug 20, 2012 21:39

Eeeh, Duitsland is het 4e kolommetje... :P
Spoiler:

Maar het idee van deze lijst is inderdaad aardig. Toch mis ik in dit overzicht nog wel wat, want je kunt bijvoorbeeld niet zien wat de verzendkosten zijn (en Amazon heeft er een handje van met onderaannemers te werken die soms zelfs helemaal niet naar NL verzenden). En de lijst zou dan uitgebreid moeten worden met de vele andere winkels en webshops die we kennen.
Tevens zou je niet alleen de actuele prijzen moeten zien, maar ook direct de prijshistorie bijvoorbeeld zoals de Amazon grafieken maar dan met een lijn per winkel. Dat geeft een beeld of de actuele prijzen wel of niet aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld:
10214 Tower Bridge €219.99 €267.38 €206.39 €238.95 €239.79 €227.79
Op basis van deze prijzen zou je denken dat 206.39 een goede deal is. Toch is deze ook regelmatig voor 152.00 aangeboden geweest op Amazon, dus wellicht loont het de moeite om nog een tijdje te wachten en te zien of hij nog een keer voor deze prijs te koop zal zijn. Dat zie je nu niet in 1 oogopslag, terwijl dat nu juist net wel de informatie is die je wilt zien.

Maar goed, verzinnen wat we willen hebben is niet zo moeilijk, veel lastiger is het om iemand te vinden die zoiets bouwen kan denk ik... Aan de andere kant, met Google docs kom je misschien al een heel eind met handmatige invoer. Maar ja, volautomatisch zou natuurlijk het mooiste zijn...
no avatar
User

Jeil0ng

300

Di Jul 12, 2011 22:28

door Jeil0ng » Ma Aug 20, 2012 22:54

De prijzen op de Bricklink Amazon pricewatch worden niet handmatig ingevoerd. Amazon biedt een zgn. API (webservice) waarmee je programmatisch prijsgegevens van producten kunt opvragen, zie http://aws.amazon.com/. Hiermee is het natuurlijk makkelijk de gegevens te actualiseren. Ebay heeft trouwens ook iets dergelijks.
Gebruikers-avatar
User

Jevist

317

Lisse

door Jevist » Ma Aug 20, 2012 23:58

Ja, zo'n API zou handig zijn, maar het doel is nu juist om niet alleen Amazon te zien, maar parktisch 'alle' winkels. En het merendeel zal niet zo'n API hebben. Dan kun je natuurlijk met programmaatjes als Wget nog wel proberen volautomatisch de prijzen uit bepaalde webshops te achterhalen, maar dat zal in de praktijk toch vaak fout gaan en controle behoeven.
Gebruikers-avatar
User

legolijntje

1009

Ma Feb 21, 2011 8:55

Houten

door legolijntje » Di Aug 21, 2012 10:16

Jevist schreef:Tevens zou je niet alleen de actuele prijzen moeten zien, maar ook direct de prijshistorie bijvoorbeeld zoals de Amazon grafieken maar dan met een lijn per winkel. Dat geeft een beeld of de actuele prijzen wel of niet aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld:
10214 Tower Bridge €219.99 €267.38 €206.39 €238.95 €239.79 €227.79
Op basis van deze prijzen zou je denken dat 206.39 een goede deal is. Toch is deze ook regelmatig voor 152.00 aangeboden geweest op Amazon, dus wellicht loont het de moeite om nog een tijdje te wachten en te zien of hij nog een keer voor deze prijs te koop zal zijn. Dat zie je nu niet in 1 oogopslag, terwijl dat nu juist net wel de informatie is die je wilt zien.

Je kan op Brickset grafieken van de prijs zien. Bijvoorbeeld bij de 10214 Tower Bridge, klik je op het tabje "For Sale" en dan kun je bij elke gewenste Amazon op het grafiek plaatje (onder de min. prijs) klikken om een grafiek van de prijs te zien :)
Mijn...
...Brickset
...Flickr
Gebruikers-avatar
User

Jevist

317

Lisse

door Jevist » Di Aug 21, 2012 10:43

Ja, dat klopt, en dat gaat alleen over Amazon, en je moet hiervoor per winkel doorklikken voordat je die informatie hebt. Handiger zou het zijn als je dit meteen in 1 totaal overzicht ziet van alle winkels, dat is nu juist waarom 1 onafhankelijke pricewatch toegevoegde waarde biedt.

Maar goed, mijn voorlopige conclusie is dat we de wensen wel kunnen uiten, maar zonder praktische implementatie blijft dat alles een nutteloze discussie. En aangezien het er niet naar uit ziet dat die praktische implementatie er daadwerkelijk komt moeten we het hier maar bij laten...
Gebruikers-avatar
User

legolijntje

1009

Ma Feb 21, 2011 8:55

Houten

door legolijntje » Do Aug 23, 2012 12:42

Ik zou wel iets willen maken, maar heb de kennis er helaas niet voor. Ik denk dat je dan iemand moet vinden met kennis van javascript/php/asp(x) :?
Mijn...
...Brickset
...Flickr
Gebruikers-avatar
User

LegoSander

Rang

premium

premium
133

Do Aug 11, 2011 10:02

door LegoSander » Zo Aug 26, 2012 8:37

Mijn gedachten:
Op dvd.nl doen ze het eenvoudiger: gewoon voor elke dvd een onderwerp aanmaken. Veel eenvoudiger dan allerlei scripts schrijven, maar misschien ook minder betrouwbaar. Brengt wel extra werk met zich mee voor de moderators, maar met goede richtlijnen kom je denk ik een heel eind. Het is misschien te overwegen om voor dit onderdeel extra moderators in te zetten.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
24886

Meijel

door stuifzand » Zo Aug 26, 2012 12:44

Punt is dat je dan niet zo fijn kunt vergelijken. Denk ik hoor.
Als je iets in een tabelvorm hebt kun je heel makkelijk zien wat of hoe.

Of bedoel je dat iedereen de prijs en webadres post als hij/zij het ergens goedkoper tegenkomt dan dat het er al staat?

Wel een relatief eenvoudige oplossing moet ik zeggen... :)
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1609

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Zo Aug 26, 2012 13:12

stuifzand schreef:Of bedoel je dat iedereen de prijs en webadres post als hij/zij het ergens goedkoper tegenkomt dan dat het er al staat?

Maar is dan niet het probleem dat je wél de goedkoopste prijs van elke webshop krijgt, maar niet de actuele prijs? Dus dat je eigenlijk alleen kunt zien waar het ooit het goedkoopste geweest is..?
Gebruikers-avatar
User

MarvelousRoland

Rang

Nieuw

Nieuw
6

Di Sep 04, 2012 22:43

door MarvelousRoland » Di Sep 04, 2012 23:55

Hoi iedereen,

Ik ben nog maar net nieuw hier, maar laat ik gelijk een (hopelijk) goede contributie maken.

Ik wilde namelijk ook een overzichtelijke lijst waarin je makkelijk prijzen van sets ten opzichte van winkels met elkaar kan vergelijken. Lego is geen goedkope hobby. Maar het hoeft niet duurder te zijn dan het is.

Eerder werd de Bricklink Amazon pricewatch gemeld.
Zo ken ik er nog een: http://www.pricevortex.com/
Deze is completer. Maar nog steeds van alleen Amazon winkels.

Echter, zoiets dat wilde ik ook!
Omdat veel Nederlandse Lego-verkopende webshops geen API of een RSS-feed hebben, is mijn oplossing minder technisch en vereist veel handwerk.
Op mijn blog heb ik een pagina met een prijslijst gemaakt voor alleen maar Lego Star Wars.
Dit kan 'makkelijk' worden aangevuld met sets en shops. Ik heb de sheet namelijk gemaakt met Google Docs en ik kan deze openbaar zetten zodat iedereen er aanpassingen in kan maken. De wijzigingen worden automatisch op mijn pagina geupdate. Als we met z'n allen hier toevoegingen aan doen, wordt het minder arbeidsintensief.

Dat hoeft natuurlijk niet op mijn blog. We kunnen ook zoiets maken voor op dit forum. Uitgebreider, met meer thema's, sets en shops. Het werkt zoals Excel, dus de handige harries onder ons kunnen waarschijnlijk wel wat regels en functies maken dat automatisch de laagste en hoogste prijs gedetecteerd per rij.

What say thee?
Face front, true believers! The mission of this site is pretty simple -
to provide other fans and collectors news and opinions on Star Wars and
superheroes related Lego, 12” figures, other collectibles and movies

TALES2ASTONISH.COM
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2627

Oud-Beijerland

door Large » Wo Sep 05, 2012 8:45

Het ziet er goed uit! Maar het is wel veel werk om het bij te houden.

Wellicht kunnen we bepaalde thema's verdelen onder een aantal personen. Die dan alleen dat thema bijhouden.

Zo wordt het werk goed verdeeld en is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen thema.

Ook zou er ergens moeten staan wanneer elk thema voor het laatst is geupdate. Dit geeft een goed beeld van de betrouwbaarheid.
-Kapitein Haddock

no avatar
User

JPDeckers

194

Wo Aug 01, 2012 15:02

Eindhoven

door JPDeckers » Wo Sep 05, 2012 9:17

Ben zelf ook maar begonnen met een oudere site te pakken en te updaten naar een Lego variant. Nu nog bezig met aanpassen van de oude code (was een DVD pricewatch), daarna Amazon indexing en andere (in het begin vooral NL sites) toe voegen.

Even on hold ivm privé wat extra drukte, binnenkort weer wat meer

http://www.brickwatch.net
Brickwatch - Monitor Lego set prijzen
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2627

Oud-Beijerland

door Large » Wo Sep 05, 2012 9:22

JPDeckers schreef:http://www.brickwatch.net

Dat is dus precies wat we zoeken :duim:

Kunnen wij jou er bij helpen? of is het iets te ingewikkeld :wink:
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3626

Groene hart

door aawsum » Wo Sep 05, 2012 10:35

MarvelousRoland schreef:Ik ben nog maar net nieuw hier, maar laat ik gelijk een (hopelijk) goede contributie maken.
Welkom, beter een goede introductie dan een vaag begin :duim:
MarvelousRoland schreef:Eerder werd de Bricklink Amazon pricewatch gemeld.
Zo ken ik er nog een: http://www.pricevortex.com/
Deze is completer. Maar nog steeds van alleen Amazon winkels.
Completer omdat de US erbij staat waarschijnlijk. Ik denk wel dat de brickset site wat practischer in gebruik is, maar misschien is dat persoonlijke smaak.
MarvelousRoland schreef:Op mijn blog heb ik een pagina met een prijslijst gemaakt voor alleen maar Lego Star Wars.
Dit kan 'makkelijk' worden aangevuld met sets en shops.... We kunnen ook zoiets maken voor op dit forum. Uitgebreider, met meer thema's, sets en shops. Het werkt zoals Excel, dus de handige harries onder ons kunnen waarschijnlijk wel wat regels en functies maken dat automatisch de laagste en hoogste prijs gedetecteerd per rij.
Goed begin, maar het mist wel wat gebruiksvriendelijkheid. Zo'n sheet gebruik ik zelf ook, en door de enorme hoeveelheid van shops vind ik het heel arbeidsintensief om het op deze manier bij te houden. Een combinatie van feeds middels api's en handmatige toevoegingen is daarin wat praktischer lijkt me. Ook leent de excel zich niet voor historische data en is de presentatie vaak wat knullig.

JPDeckers schreef:Ben zelf ook maar begonnen met een oudere site te pakken en te updaten naar een Lego variant. Nu nog bezig met aanpassen van de oude code (was een DVD pricewatch), daarna Amazon indexing en andere (in het begin vooral NL sites) toe voegen. http://www.brickwatch.net
Ja eens met Large, probeer even na te denken of een aantal mensen je hierbij kunnen helpen!! Deze opzet ziet er wat praktischer uit inderdaad.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
2627

Oud-Beijerland

door Large » Wo Sep 05, 2012 10:41

Ik heb zojuist een Web Content Extractor gevonden.

En trail van 14 dagen.

Ik zat er even mee te klooien en het lukte mij al om de prijzen van bol.com en A-tembo te importeren in een database.

Je maakt gewoon een soort zoekopdracht aan door de prijzen in de site te selecteren. En je kan deze wanneer je maar wilt laten zoeken naar de laatste prijzen. Het is best handig. Alleen kost de gewone versie toch 99 dollar :( .
-Kapitein Haddock

no avatar
User

JPDeckers

194

Wo Aug 01, 2012 15:02

Eindhoven

door JPDeckers » Wo Sep 05, 2012 10:50

Heb al redelijk ervaring met parsen/extracten van info uit website, dus vooralsnog verwacht ik daar geen problemen.

Lastiger wordt dat niet alle sites alle sets voeren, dus moet ik automatisch zien te bepalen
hoe/welke site iets wel of niet voert, zonder dat dat teveel handwerk kost.

Wordt ook leuk om te bepalen welke sites er allemaal in moeten, maar ga gewoon beginnen met de grootste/bekendste (Lego / Amazon / Bol / Wehkamp ofzo) en daarna door naar A-Tembo etc.

Maar zoals gezegd: Heel even komende week/weekenden/weken prive volgepland, dus wat minder tijd om er aan te werken. Maar zal tussendoor wel updaten, maar iets meer stap-voor-stap dan ik normaal gewend ben :)
Brickwatch - Monitor Lego set prijzen
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
3626

Groene hart

door aawsum » Wo Sep 05, 2012 11:06

Wel mooi dat je met dat demo account al sets kunt toevoegen, dat werkt lekker simpel zeg.
Gebruikers-avatar
User

LegoSander

Rang

premium

premium
133

door LegoSander » Do Sep 06, 2012 10:42

stuifzand schreef:Punt is dat je dan niet zo fijn kunt vergelijken. Denk ik hoor.
Als je iets in een tabelvorm hebt kun je heel makkelijk zien wat of hoe.

Of bedoel je dat iedereen de prijs en webadres post als hij/zij het ergens goedkoper tegenkomt dan dat het er al staat?

Wel een relatief eenvoudige oplossing moet ik zeggen... :)

Beter een late reply dan geen reply :D
Ik bedoel inderdaad dat iedereen de prijs en webadres post als hij/zij het ergens goedkoper tegenkomt dan dat het er al staat.

Een site als brickwatch.net kan ook goed werken, alleen vind ik het persoonlijk jammer dat ik er voor naar een andere site moet en dat het voor de site beheerder veel werk is om een en ander te onderhouden. Als je het op de manier van dvd.nl doet verspreid je de last over de forumleden.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10011

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Sep 06, 2012 10:52

Ander idee: we kunnen voor de Pricewatch ook een apart subforum maken, met voor elk thema een topic. Het openingstopic bevat dan de S@H-prijzen voor het gehele thema, waarna jullie kunnen reageren met de gevonden lagere prijzen.
Op die manier blijft het redelijk overzichtelijk: als je van een set graag de allerlaagste prijs wilt weten, gebruik je gewoon de zoekfunctie en kies je voor het doorzoeken van het forum "Pricewatch'. De enige hits die je dan krijgt, zijn die posts waarin de prijs van de betreffende set wordt genoemd.

Het is erg low-tech, niet de meest ideale optie, maar misschien wel een heel werkbare optie. Lijkt het jullie wat?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

LegoSander

Rang

premium

premium
133

door LegoSander » Do Sep 06, 2012 11:34

WvdP schreef:Ander idee: (...)

Wordt dat niet snel onoverzichtelijk?

Je zou welk voor elk (populair) thema een subforum kunnen maken, maar dan wel voor elke set een onderwerp aanmaken. Als je de titel zo formuleert dat in elk geval het setnummer verplicht is komt deze direct boven bij het zoeken en heb je direct de informatie die voor jou interessant is.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

1609

Ommen (Overijssel)

door mark1991t » Do Sep 06, 2012 15:21

@wvdp.
Maar dan mis je toch de historische data en actualiteit.

Op de manier die jij omschrijft krijg je van elke set een steeds lagere prijs vermeldt, maar is het net als met aandelen, je weet niet wanneer je het beste kunt kopen, want het kan nóg lager óf de prijs stijgt weer.

Het probleem daarvan is ook, dat de actuele prijs op een gegeven moment niet meer gemeld wordt. Ergens bereikt de set zijn laagst verkoopbare prijs, wanneer die in maart voor het laatst gegeven is en in juni zoek ik naar de prijs van dat product en vindt de laagste prijs gemeld in maart, heb ik daar niet zoveel aan. Verder zie je ook niet de historische prijzen per webshop. Sommige webshops zullen op deze manier niet eens gemeld worden, omdat ze op het moment van melden niet de laagste prijs hebben gehad, of omdat de prijs die al gemeld staat, lager is. Bijvoorbeeld de laatst gemelde prijs is van bol.com en is 20 euro. Dat was in Maart. Ik kijk in Juni en de goedkoopste prijs is op dat moment 25 euro bij a-tembo. Echter staat de prijs van a-tembo er niet omdat deze recent is verlaagd van 27,50 naar 25 euro. Op het moment dat de prijs 27,50 was bij A-tembo waren er talloze andere winkels goedkoper, nu is het echter zo dat de 25 euro van A-tembo de laagste prijs is. Dan zitten er in het systeem 2 fouten, de actuele prijs van winkels is hierdoor niet zichtbaar en de prijsveranderingen van winkels ook niet, waardoor je bijna nooit meteen kunt zien, waar je op dit moment het beste kunt kopen.
Gebruikers-avatar
User

LegoSander

Rang

premium

premium
133

door LegoSander » Do Sep 06, 2012 15:57

Prijzen zullen altijd dalen en stijgen. Wanneer je een set voor precies het laagste bedrag kan aanschaffen is denk ik nooit bekend.

Wat je denk ik wil voorkomen is dat een ambitieus hobby project uitgroeit in een full time job en uiteindelijk laat verstoffen omdat er te veel tijd in gaat zitten en het te complex is.

Maar; ik heb mijn idee geopperd, ik zie wel wat er uit komt :)
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10011

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Do Sep 06, 2012 16:23

Tja, wil je per se weten waar je een set voor de allerlaagste prijs kunt vinden? Of wil je op een relatief eenvoudige wijze in kaart brengen waar je voor een scherpe prijs je sets kunt kopen?
In dat laatste geval kun je natuurlijk volstaan met het vermelden van de prijzen van S@H, de bekendste speelgoedwinkels en een tiental webshops. Dan zul je vast nog wel ergens anders een paar dubbeltjes goedkoper uit kunnen zijn, maar dan heb je in elk geval alvast een richtprijs waaronder je kunt gaan zoeken. En als je bijvoorbeeld Sinterklaasinkopen gaat doen en je dus liever beperkt tot meerdere aankopen in één winkel, kun je vrij eenvoudig zien welke webwinkel daarvoor interessant is.

Als we per thema een topic hebben waarin we van bovengenoemde winkels en webshops de prijzen bijhouden, kan dat redelijk overzichtelijk blijven en krijg je toch een aardig beeld van de geldende prijzen. Prijswijzigingen kunnen gewoon in de betreffende topics worden gezet, dus in historische data en actualiteit wordt redelijk voorzien. Voor aanbiedingen hebben we uiteraard een andere plaats op het forum.

Ik denk dus aan topics die in elk geval de S@H-prijzen vermelden, als referentiemateriaal.
Verder denk ik dat de standaardprijzen van de bekende ketens niet mogen ontbreken:
- Top1Toys
- Intertoys*
- Bart Smit*
- Blokker*
- ToysRUs
- V&D
*
Spoiler:

Op basis van de ervaringen in dit topic denk ik dat we daar de volgende webwinkels aan kunnen toevoegen:
- A-Tembo
- A-Toys
- 2T-Toys
- e-kidsplaza.nl
- Het Deense steentje
- Superspeelgoed.nl
- Sailjo.com
- webgigant.eu

Volgens mij komen we daarmee al een heel eind. Het blijft natuurlijk low-tech en je zult nog steeds een béétje moeite moeten doen om erachter te komen waar de laagste prijzen gelden. Maar op zich denk ik dat het wel een werkbare methode zou zijn, waarbij iedereen op een eenvoudige manier kan bijdragen.

Nog mooier zou het natuurlijk zijn als iemand een tool kan maken waarbij alle informatie automatisch gegenereerd wordt en in een overzichtelijke tabel wordt gepresenteerd waarbij bovendien de historische gegevens beschikbaar zijn. Maar net wat LegoSander al opmerkt: het moet ook qua tijdsinvestering een beetje behapbaar blijven.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2526

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Do Sep 06, 2012 16:56

WvdP schreef:Ander idee: we kunnen voor de Pricewatch ook een apart subforum maken, met voor elk thema een topic. Het openingstopic bevat dan de S@H-prijzen voor het gehele thema, waarna jullie kunnen reageren met de gevonden lagere prijzen.
Op die manier blijft het redelijk overzichtelijk: als je van een set graag de allerlaagste prijs wilt weten, gebruik je gewoon de zoekfunctie en kies je voor het doorzoeken van het forum "Pricewatch'. De enige hits die je dan krijgt, zijn die posts waarin de prijs van de betreffende set wordt genoemd.

Het is erg low-tech, niet de meest ideale optie, maar misschien wel een heel werkbare optie. Lijkt het jullie wat?

lijkt mij een zeer goede oplossing.
Ik houd wel van low-tech.
Minifiguren moeten geel blijven!
Volgende