Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11128

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Slow Chat (2020)

door WvdP » Wo Jan 01, 2020 1:54

Vorig jaar was ik vergeten een nieuw deeltje aan te maken, laat ik 2020 dan maar alvast iets beter beginnen ;-)
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11128

nabij Leiden

Re: Slow Chat (2020)

door WvdP » Wo Jan 01, 2020 2:15

En om meteen maar het spits af te bijten: allemaal een voorspoedig 2020 gewenst, met veel bouwplezier!
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4751

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Jan 01, 2020 9:14

Hetzelfde! :feest:
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Jan 01, 2020 11:14

Op naar een mooi bouwjaar.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Jan 01, 2020 11:17

De beste wensen voor iedereen!
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2065

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Wo Jan 01, 2020 14:04

Beste vrienden!
Ik wil jullie persoonlijk het allerbeste wensen voor het komende jaar. In deze tijd wordt iedereen overwonnen door het hectische tempo en niemand vindt de tijd voor persoonlijke groeten uit het hart. Veel mensen kopiëren gewoon gestolen teksten en posten ze om deze impopulaire taak gedaan te krijgen.
We hebben dit jaar samen veel meegemaakt, dus ik wil jullie een gelukkig nieuw jaar en het beste voor 2012 wensen. Jullie zijn de beste dansgroep van Tilburg!
Groetjes, Linda!
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Wo Jan 01, 2020 21:04

Wvdp heeft kennelijk niks te doen, is alle 2019 draadjes aan het omzetten naar de 2020 versies :lol:

Zou wvdp niet in een of ander bestand moeten puzzelen en iets met Excel? :P
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Wo Jan 01, 2020 21:11

De avond is nog jong
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11128

nabij Leiden

door WvdP » Wo Jan 01, 2020 22:14

WvdP heeft nog geen toegang tot dat bestand, dus je zult nog enige tijd geduld moeten hebben :P
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
854

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Wo Jan 01, 2020 22:17

Rijkjavik schreef:Beste vrienden!
Ik wil jullie persoonlijk het allerbeste wensen voor het komende jaar. In deze tijd wordt iedereen overwonnen door het hectische tempo en niemand vindt de tijd voor persoonlijke groeten uit het hart. Veel mensen kopiëren gewoon gestolen teksten en posten ze om deze impopulaire taak gedaan te krijgen.
We hebben dit jaar samen veel meegemaakt, dus ik wil jullie een gelukkig nieuw jaar en het beste voor 2012 wensen. Jullie zijn de beste dansgroep van Tilburg!
Groetjes, Linda!
:lol: :lol:
Iedereen de beste wensen 8-)
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
449

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Do Jan 02, 2020 11:42

Rijkjavik schreef:Beste vrienden!
Groetjes, Linda!

:lol:
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4751

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Feb 26, 2020 15:29

Ik zag net op de site van NOS dat er in Rusland een "batmobiel" is in beslag genomen door de politie.
Het lijkt echt op de batmobiel van Batman vs Superman. Zie de site voor het artikel.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4751

Hoorn

door sanderkoenen » Za Feb 29, 2020 4:50

Zo, even wakker worden. :P
Nog plannen dit weekend?
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
854

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Za Feb 29, 2020 6:43

Nu nog even werken (tekenwerk), vanmiddag verjaardag van mijn nichtje, daarna de bijkeuken sauzen en een kast uittekenen. Morgen de bijkeuken nog een keer sauzen en nog even wat leuks met mijn vrouw doen. Ik hoop deze zondag geen storm en regen zodat we kunnen wandelen. En s'avonds dan nog even bouwen want dan wil ze toch Boer zoekt vrouw kijken :lol: . Genoeg te doen dus :D . Jij Sander?
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Za Feb 29, 2020 8:00

Vandaag werken (wat leuke en minder leuke gesprekken voeren ) dan thuis komen zonder kids want die zijn uit logeren. Relaxt avondje met mijn vrouw en morgen lekker bouwen en ook nog even wat aan school doen. Druk weekend zoals altijd.
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2861

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Za Feb 29, 2020 8:05

Ik ga proberen een open- en dichtgaande toegangspoort te maken met PF. Ik ben daar zoooo slecht in maar het zou een mooie toevoeging zijn aan mijn nieuwe project.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Za Feb 29, 2020 8:54

Als je die grote layouts gaat combineren met bewegende delen wordt het nog vetter :duim:

sanderkoenen schreef:Zo, even wakker worden. :P
Nog plannen dit weekend?

En jijzelf dan?
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4751

Hoorn

door sanderkoenen » Za Feb 29, 2020 21:34

Vanochtend moest ik mijn moeder en haar vriend wegbrengen naar Schiphol. Toen ik thuis kwam heb ik nog eventjes geslapen.
Halverwege de ochtend ben ik naar Den Bosch gereden voor mijn Space bouwwerk bij 2ttoys.
Verder niet heel veel gedaan. Net een stukje zee gesloopt van het landschap van Symbolic.
Nu heb ik onderdelen voor mijn stuk voor LW.
Morgen ga ik verder bouwen en in de middag heb ik een verjaardag.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Zo Mrt 01, 2020 10:50

Even een heads up. Vanaf vandaag de DOTS verkrijgbaar en vanaf €100 een iconisch treintje cadeau :duim:
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4751

Hoorn

door sanderkoenen » Do Mrt 12, 2020 19:09

Ben ik dan de enige die Lego Legacy speel? :look:

Vandaag was natuurlijk de persconferentie over het Coronavirus (Covid-19 of 19-nCov).
Er zaten wel een paar goede maatregelen bij.
Ik krijg toch wel een beetje het idee of er nu paniek is uitgebroken.
Het is een nieuw virus, maar tot nu toe zijn de reacties erger dat het daadwerkelijke nieuws over het virus.
Hoe denken jullie hierover?
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2065

Ede

door Rijkjavik » Vr Mrt 13, 2020 13:05

sanderkoenen schreef:Hoe denken jullie hierover?

Ik denk zelf dat er nogal wat paniek wordt gezaaid. Het is onbekend, dus eng. Maar volgens een grafiek die ik tegenkwam zijn er veel virussen die veel dodelijker zijn. Inclusief de gewone griep.
Volgens het RIVM wordt iedereen die verkouden is, moet hoesten of moet niezen, aangeraden thuis te blijven. Ik hoest regelmatig, ook vóór de uitbraak van dit nieuwe virus. Hoef ik nu de rest van mijn leven niet meer te werken?

Flickr
Gebruikers-avatar
User

abcd

257

Zo Jan 04, 2015 22:23

door abcd » Vr Mrt 13, 2020 13:37

Niets is zo dodelijk als het leven: als je het hebt sterf je.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

Slow Chat (2020)

door stuifzand » Vr Mrt 13, 2020 14:14

Rijkjavik schreef:

Ik denk zelf dat er nogal wat paniek wordt gezaaid. Het is onbekend, dus eng. Maar volgens een grafiek die ik tegenkwam zijn er veel virussen die veel dodelijker zijn. Inclusief de gewone griep.
Volgens het RIVM wordt iedereen die verkouden is, moet hoesten of moet niezen, aangeraden thuis te blijven. Ik hoest regelmatig, ook vóór de uitbraak van dit nieuwe virus. Hoef ik nu de rest van mijn leven niet meer te werken?
Ik ben dus zo iemand uit de risicogroep. Het is niet zo vreselijk onbekend dat Corona. Het is bekend dat het grote (zelfs fatale) gevolgen kan hebben voor mij.
Dus ik ben al de hele week de deur niet uitgeweest. Ik heb mijn winkel gesloten.
Het grote gevaar in dit virus zit hem in mensen die alleen maar naar zichzelf kijken en geen rekening houden met anderen. Mensen met een misplaatst overloyaal arbeidsethos die met koorts gaan werken. Mensen die gewoon maar voor zich uithoesten. Mensen die met alle geweld toch dat uitje willen doen of willen gaan skiën.

Als je immuunrepressors slikt, dan zie je heel goed hoe erg het gesteld is met hoe hygiënisch mensen richting anderen zijn (omdat je er erg op let). Het feit dat mensen ineens massaal handzeep moesten gaan kopen zegt genoeg.

Hamsteren hoefden wij niet, wij stocken al wekenlang. Want ik wist wel hoe laks de gemiddelde Nederlander hier mee om zou gaan.
De laatste dagen wordt heel zichtbaar hoe begaan mensen zijn met de zwakkeren. Vooral toen het nog alleen Brabant betrof.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3134

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Vr Mrt 13, 2020 14:24

Rijkjavik schreef:

Wat fijn dat jij je kan baseren op een grafiek die je tegenkwam...

Als alle gezondheidsinstanties en tientallen experts zich zorgen maken kun je inderdaad maar beter vertrouwen op dat grafiekje.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1050

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Vr Mrt 13, 2020 15:21

sanderkoenen schreef: Hoe denken jullie hierover?

Voor mezelf maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen, want als ik het zou oplopen dan verwacht ik hooguit een mild griepje. Maar ik woon nog bij mijn ouders thuis en mijn moeder valt wel degelijk onder de risicogroep. Aangezien het wel zeer besmettelijk is is het dus niet erg handig als een van ons het zou krijgen. Waar ik het zou kunnen oplopen is vooral in de sportschool waar ik 2x per week te vinden ben om te trainen. Aangezien toestellen, halters, dumbells en dergelijke niet vaak worden schoongemaakt vind ik het niet verstandig om de komende 2 weken te trainen in de sportschool. Ik weet dat het virus niet lang overleefd buiten het lichaam, maar je weet niet wie er vlak voor je de apparatuur heeft gebruikt. Daarom train ik de komende 2 weken buiten (lekker racen op mijn fiets) en de krachttraining kan ik voor een groot deel thuis doen. Sterker nog: boodschappen moeten toch gedaan worden en ik heb zojuist met 2 boodschappenmandjes staan gewichtheffen in de supermarkt. :lol:
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Vr Mrt 13, 2020 16:10

Wij maken ons hier in huis niet zo druk. we zijn allen gezond en onze directe omgeving zit niet in de risicogroep. Zojuist wel onze vakantie geannuleerd zien worden door de aanbieder dus dat is jammer (zouden volgende week naar België gaan met de hele familie) verheugen we ons altijd een jaar lang op.

Daarnaast is overall gezond verstand de beste remedie, hygiene is nog belangrijker als ooit en zoek het niet op. Better safe then sorry. Ik heb vandaag mijn vestigingen aangepaste tijden laten ophangen en ook besloten geen contactlenzen meer te behandelen tot 31-3. Alles om ons steentje bij te dragen om de verspreiding tegen te gaan. Al met al denk ik dat de komende week de maatregelen nog aangescherpt worden en daarna de grote versnelling er uit zal zijn en we langzaam weer zullen herstellen. Maar goed ik ben geen doctor......
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2065

Ede

door Rijkjavik » Vr Mrt 13, 2020 16:44

Large schreef:Wat fijn dat jij je kan baseren op een grafiek die je tegenkwam...

Als alle gezondheidsinstanties en tientallen experts zich zorgen maken kun je inderdaad maar beter vertrouwen op dat grafiekje.

Die grafiek was een voorbeeld. Maar verschillende andere sites melden dat ook, zo waren er in de winter van 2018/2019 in Nederland alleen 2900 doden die aan griep toegeschreven werden, het jaar ervoor 9500. Ik kan me niet herinneren dat het land toen op slot gegooid werd.

Begrijp me niet verkeerd: hygiëne is inderdaad belangrijker dan ooit en elk slachtoffer is er één te veel. Maar men doet alsof de wereld vergaat en ik denk dat dat wel meevalt.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3134

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Vr Mrt 13, 2020 17:29

Als het niet erger is dan de normale griep waarom liggen de ziekenhuizen in Italië dan vol met patiënten in kritieke toestand?

Dit is niet de reguliere jaarlijkse griepgolf, het komt er zelfs bovenop.

Ik denk ook niet dat de wereld vergaat, maar het is ver van normaal en de zorg komt erg onder druk te staan.

Ik verwacht een zelfde verloop als Raven, wat niet mogelijk is zonder maatregelen.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11128

nabij Leiden

door WvdP » Vr Mrt 13, 2020 23:15

Wat ik opmerkelijk vind, is dat het in Brabant zoveel erger is dan in de rest van het land. Je zou kunnen vermoeden dat carnaval hierbij een rol heeft gespeeld, maar dan zou je in Limburg toch ook een stuk meer patiënten verwachten... of zie ik dat nou verkeerd?
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2018

Ma Mei 09, 2011 14:15

door mark1991t » Vr Mrt 13, 2020 23:48

Wat zeker is, is dat op het carnaval in Brabant één of meerdere personen met het virus hebben rondgelopen. Met zoveel mensen kan zo'n besmetting zich dan vrij snel verspreiden. Ondanks dat er in Limburg ook carnaval is gevierd, hoeft het niet zo te zijn dat daar ook mensen met een besmetting hebben rondgelopen. Dat kan verklaren waarom er in Brabant veel meer besmettingen zijn.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

door stuifzand » Za Mrt 14, 2020 7:21

WvdP schreef:

Wat ik opmerkelijk vind, is dat het in Brabant zoveel erger is dan in de rest van het land. Je zou kunnen vermoeden dat carnaval hierbij een rol heeft gespeeld, maar dan zou je in Limburg toch ook een stuk meer patiënten verwachten... of zie ik dat nou verkeerd?

Wat ook een rol kan spelen is dat in Limburg veel van het carnaval zich buiten afspeelt.
Maar wij hebben ons dat ook afgevraagd ja.

Wat ik wel typisch vind is dat het zuiden volgens mij een week later vakantie had. Dus qua besmettingen uit Italië zou ik het net andersom verwachten. Al is het wel zo dat in Brabant veel meer mensen van buitenaf carnaval komen vieren dan in Limburg.

Wat men in Den Haag nogal eens vergeet ( :raiseone:) dat Brabant een echt doorvoerprovincie is. Heel veel vrachtverkeer richting/vanuit de havens gaat via Brabant. Er hoeft maar een Italiaanse trucker bij een tankstation voor zich uit te hoesten en het is gebeurd. Ook verkeer vanuit België gaat via Brabant.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

door Aangord » Za Mrt 14, 2020 9:41

In principe moet je ook even de wetenschap erbij pakken.

Start Besmettingen , incubatietijd, mortaliteit cijfer.

Incubatietijd is wissels 6 dagen tot langer dan 2 weken.
Aantal doden in een zorgketen die niet over belast is is 0,5 tot 1 %, raakt de zorgketen overbelast zoals in Wuhan of noord Italië stijgt dat naar 5-7% (cijfers van lichte onbekende besmettingen niet meegerekend, want die heb je niet)

10 doden nu, betekent dus ongeveer 1000 besmettingen 2 weken geleden. Want nu zijn er dus 1 procent van overleden. Ook gaat het aantal besmettingen en dus dodental nog 1,5 week stijgen want incubatietijd. De maatregelen die nu gelden gaan we dus pas dan in de cijfers zien.

#geen paniek, het is gewoon biologie en wiskunde
Wel vervelend voor degenen die er mee te maken krijgen.
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1696

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Za Mrt 14, 2020 10:04

sanderkoenen schreef:Het is een nieuw virus, maar tot nu toe zijn de reacties erger dat het daadwerkelijke nieuws over het virus.

Het lijkt misschien erg op een griepje, maar ik heb begrepen dat het virus vooral toeslaat op de longen, ik kwam net op Nu.nl dit filmpje tegen en dat vond ik erg verhelderend.

Link

Voor mensen met luchtwegaandoeningen dus behoorlijk riskant.

Zelf maak ik me niet zo druk (lichte astma, zou me misschien iets meer druk moeten maken maar dat wil ik niet)
Mijn jongste zoon heeft echt zware astma, die blijft nu thuis van school. Zit op het VSO in maar een heel klein klasje, maar moet er met de bus naar toe. En laat ik het OV nu net het grootste risico vinden. (Woensdag zaten er nog steeds hoestende mensen in de bus)
En dan mijn moeder van 86 met zware COPD (en nog veel meer “onderliggende problemen”) dat is duimen draaien dat zij niks oploopt.
Maar eigenlijk is dat al zo elke winter gedurende het griepseizoen.
Want inderdaad, al die mensen die met een “gewoon” griepje of een zware verkoudheid zo nodig zich toch in het openbare leven storten, zijn voor haar potentieel dodelijk. Ze heeft in haar leven al zo veel antibiotica gehad, dat nu dus ongeveer niks meer werkt.
Dus wij houden haar als een kasplantje binnen, zus doet de boodschapjes.
Het ergste wat er kan gebeuren is, lijkt mij dan, dat een familielid straks niet meer de medische zorg krijgt waarmee je normaal gesproken zou kunnen genezen, maar dat je door capaciteitsgebrek die zorg niet meer krijgt.
Oorlogstriage in ziekenhuizen. Lijkt me voor zorgverleners ook een vreselijke situatie.
Moeten kiezen; als we Jantje aan de beademing leggen, moeten we Pietje dus dood laten gaan, want geen apparatuur meer beschikbaar.
Mijn zus zei dat in Italië iedereen van 80+ met onderliggende problemen al niet eens meer geholpen wordt. Doemscenario dus, want ben bang dat we wel die kant uitgaan.
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1696

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Za Mrt 14, 2020 10:04

sanderkoenen schreef:Het is een nieuw virus, maar tot nu toe zijn de reacties erger dat het daadwerkelijke nieuws over het virus.

Het lijkt misschien erg op een griepje, maar ik heb begrepen dat het virus vooral toeslaat op de longen, ik kwam net op Nu.nl dit filmpje tegen en dat vond ik erg verhelderend.

Link

Voor mensen met luchtwegaandoeningen dus behoorlijk riskant.

Zelf maak ik me niet zo druk (lichte astma, zou me misschien iets meer druk moeten maken maar dat wil ik niet)
Mijn jongste zoon heeft echt zware astma, die blijft nu thuis van school. Zit op het VSO in maar een heel klein klasje, maar moet er met de bus naar toe. En laat ik het OV nu net het grootste risico vinden. (Woensdag zaten er nog steeds hoestende mensen in de bus)
En dan mijn moeder van 86 met zware COPD (en nog veel meer “onderliggende problemen”) dat is duimen draaien dat zij niks oploopt.
Maar eigenlijk is dat al zo elke winter gedurende het griepseizoen.
Want inderdaad, al die mensen die met een “gewoon” griepje of een zware verkoudheid zo nodig zich toch in het openbare leven storten, zijn voor haar potentieel dodelijk. Ze heeft in haar leven al zo veel antibiotica gehad, dat nu dus ongeveer niks meer werkt.
Dus wij houden haar als een kasplantje binnen, zus doet de boodschapjes.
Het ergste wat er kan gebeuren is, lijkt mij dan, dat een familielid straks niet meer de medische zorg krijgt waarmee je normaal gesproken zou kunnen genezen, maar dat je door capaciteitsgebrek die zorg niet meer krijgt.
Oorlogstriage in ziekenhuizen. Lijkt me voor zorgverleners ook een vreselijke situatie.
Moeten kiezen; als we Jantje aan de beademing leggen, moeten we Pietje dus dood laten gaan, want geen apparatuur meer beschikbaar.
Mijn zus zei dat in Italië iedereen van 80+ met onderliggende problemen al niet eens meer geholpen wordt. Doemscenario dus, want ben bang dat we wel die kant uitgaan.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
4751

Hoorn

door sanderkoenen » Za Mrt 14, 2020 10:35

Begrijp mij niet verkeerd.
Ik denk dat het virus voor een groep mensen echt gevaarlijk kan zijn en daarom waren bepaalde tips ook goed.
Bijvoorbeeld: het vermijden van contact met oudere mensen of mensen met een verlaagde weerstand is goed om te vermelden.
Maar hoe het merendeel reageert op dit virus, is in mijn ogen toch echt overdreven.
Of ik ben dan misschien te naïef of te nuchter.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

door Aangord » Za Mrt 14, 2020 10:44

Ik volg dat corona op de voet sinds de kerstvakantie.

Ben gaan statistieken op de toa manier met logaritmische papier. (Niet zo nauwkeurig dus)

Heb wtfh aangestoken en die heeft zijn wiskunde statistiek boeken modellen en Excel erbij gepakt.

Wuhan ging in lockdown met 400+ officiele Besmettingen. En toen moest de pleuris nog uitbreken want je hebt 2 weken vertraging.

Nederland stond gisteren op 800+ officiele besmettingen,

met de volgende kanttekeningen dat naasten van een officiële besmet persoon niet meer getest worden, worden als besmet beschouwd maar niet geteld, onder zorgpersoneel had 4% eerder van de week al corona en wordt ondertussen ook niet meer getest. Het "echte" officiële aantal besmettingen in NL kun je dus redelijkerwijs bijstellen naar 1200+

En we zitten nog steeds niet in een volledige lockdown. Internationaal wordt er bedenkelijk gekeken naar de trage invoering van redelijk slappe maatregelen in NL.

Ik hoop dat de statistieken niet de geprojecteerde kant van exponentiële groei laten zien.

Maar zit je in een risicogroep en kun je preventief in vrijwillege isolate, doen. Laat anderen boodschappen halen en voor de deur zetten.

Het is dodelijker dan griep, besmettelijker, en belangrijker met ergens tussen 10-20% ziekenhuis opname voor mensen met zware klachten en daarvan 5% naar een IC bed (waarvan we er maar 1150 van hebben in NL) een zware dobber voor onze zorg sector.

Voorbeeld, het Albert Schweitzer ziekenhuis voor de regio Drechtsteden, in Dordrecht buiten Brabant, heeft alle gewone je gaat niet dood zorg stop gezet, alle gesprekken alles. 2 normale afdelingen worden volledig omgezet om corona patiënten te gaan kunnen opvangen komende week.

Dat doen ze niet voor een griepje.

Dus wat kunnen wij die gezond zijn en geen tot weinig risico doen? Neem het serieus, voor de ander.

Was je handen vaker,
blijf thuis bij hoesten, proesten of een snotneus
Even 2 tot 3 weken niet gezellig doen in real life.
Ga online gezellig doen.
Ga Lego bouwen.

Oftewel blijf zo veel mogelijk thuis.
Boodschappen halen en terug naar huis,
Handen wassen, kleding winkelen, terug naar huis handen wassen.
Naar werk als het moet en je niet thuis kan werken. Daar handen wassen. Voor de rest blijf thuis en handen wassen.

Is de groei eruit met de corona cijfers, dan kunnen we weer normaal doen.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

door stuifzand » Za Mrt 14, 2020 11:25

sanderkoenen schreef:Begrijp mij niet verkeerd.
Ik denk dat het virus voor een groep mensen echt gevaarlijk kan zijn en daarom waren bepaalde tips ook goed.
Bijvoorbeeld: het vermijden van contact met oudere mensen of mensen met een verlaagde weerstand is goed om te vermelden.
Maar hoe het merendeel reageert op dit virus, is in mijn ogen toch echt overdreven.
Of ik ben dan misschien te naïef of te nuchter.
Niet naïef. Meer dat het bij jou niet speelt. Ik vind het echt schandalig hoe sommige mensen zich nergens iets van aantrekken. Dat komt meestal omdat zij zelf en hun naasten niks mankeren.
Maar heel veel mensen hebben wel iets. Als is het maar een hoge leeftijd.

Als we nou met z’n allen eens 3 weken thuis zouden blijven waar mogelijk, dan zouden we die vertraging voor elkaar kunnen krijgen. Wat Trijntje zegt, het gevaar zit m in mensen die gewoon maar doen of er niks aan de hand is.

Ga nou gewoon even niet naar het café. Zeg die verjaardag af.
Blijf gewoon thuis.
Wat die arts in de Volkskrant zei “de mensen die nu nog naar het café gaan moet ik straks zeggen dat ik hun vader niet meer kan opnemen”
Flatten the curve!

Ik ben zelf de hele dag thuis. Maar mijn vrouw doet boodschappen. Mijn angst zit m in dat zij het ergens oploopt. Want dan heb ik het ook.
Daarom hebben wij tijdig de voorraadkast volgeduwd. Zodat we niet meer perse naar buiten hoeven.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5577

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Zo Mrt 15, 2020 19:41

flatten the curve
Dit filmpje legt wel goed uit waarom al de maatregelen nodig zijn, vooral om te proberen de gezondheidszorg te ontlasten. Zodat we allemaal de nodige zorg kunnen krijgen mocht je ernstiger ziek worden.

Of dit virus besmettelijker of dodelijker is dan de gewone griep weet ik niet. Feit is dat het een nieuw virus is, en dat we allemaal nog geen antistoffen hebben tegen dit virus. En dan is het afhankelijk van je weerstand op het moment van besmetting of en hoe erg je ziek wordt. Iedereen kan een flinke longontsteking krijgen, ook als je nu gezond en in goede conditie denkt te zijn.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

door stuifzand » Zo Mrt 15, 2020 20:55

Het is besmettelijker en dodelijker.
Voor een gewone griep krijg ik geen waarschuwing. Voor deze is het advies letterlijk “zo min mogelijk contact met
andere mensen”.
Ik ben dus al een week m’n huis niet uit geweest :D
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

door Aangord » Zo Mrt 15, 2020 21:09

Inderdaad

R waarde (besmettingsgetal ) is 2 tot 3 gemiddelde, soms hoger.

Mortaliteit in een normaal zorgstelsel is 0,5 tot 1% (griep 0,1)

Oftewel 1 op de duizend overlijdt aan griep. Aan dit corona virus overlijd 5 op de duizend tot 1 op de honderd. Dus 5x tot 10x dodelijker dan de griep.

Echter in een compleet overbelaste zorg keten (Wuhan en Noord Italië) loopt dat sterftecijfer op naar 4 tot 7%

Zeg 5% gemiddeld en dan is dit corona virus al 50x dodelijker dan een griepje.

Waarom?
Er zijn bij zeer zware gevallen op de IC long beademing apparaten nodig. 1 patiënt ligt een week tot 2 weken aan het apparaat ter ondersteuning terwijl het lichaam het virus bestrijd. Een andere patiënt kan die long beademingsapparatuur dan dus niet gebruiken. Die krijgt dan dus geen ondersteuning in zijn/haar strijd van genezing tegen het virus en sterft.

In geval van NL nu zijn er sterfgevallen omdat de strijd met onderliggende klachten te zwaar is. Dus sterftecijfer ligt nog in de lage kant.

Dat cijfer blijft redelijk laag tot dat alle IC bedden benut zijn en er geen long beademingsapparatuur meer beschikbaar is.
Dan moeten de ziekenhuizen overstappen op triage. Plekken toewijzen en degene die meer kans heeft het te overleven. En dan gaat het hard. Net als in Italië.

Als iedereen zijn best doet kwa maatregelen kunnen we proberen die overbelasting van de ziekenhuizen te voorkomen. En het sterftecijfer laag houden.
Volgende