Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.

Waar sorteren jullie in?

Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
260

Wo Okt 21, 2015 19:01

Waar sorteren jullie in?

door Aurum » Di Mrt 17, 2020 9:25

Zoals de titel al verklapt: Waar sorteren jullie in? Ik ben het uren lang graaien in de verschillende bakken zat; eerst was dit noodzaak i.v.m. ruimtegebrek maar gezien wij in januari groter zijn gaan wonen heb ik meer ruimte om parts gesorteerd op te bergen. Mijn vraag aan jullie: Waar sorteren jullie in? Bakjes van de chinees, gripzakjes, ladekasten, kartonnen dozen?

Als het even kan met motivatie waarom je juist wel of juist niet voor een bepaalde manier van sorteren hebt gekozen. Tips & tops welkom.

Ik meen mij te herinneren dat er ergens al een topic bestond, in het kader van "Hoe sorteren jullie?", waar iedereen ook aangaf welke parts hij/zij bij welke parts voegde. Met de zoekterm "Sorteren" kon ik deze niet vinden; een link naar dit topic is welkom, waarna beide topics wat mij betreft samengevoegd mogen worden.
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

Re: Waar sorteren jullie in?

door Raven » Di Mrt 17, 2020 9:46

Ik heb een aantal stellingkasten (praxis heeft vaak acties 1+1) en daarin heb ik allemaal Sambla bakken van de IK En anderen gezet. En dan sommige parts per kleur anderen per functie of genre. Afhankelijk van de omvang van de onderdelen en hoe vaak ik dus moet graaien.

Daarnaast de trans parts echt per kleur en soort gesorteerd in een zelfgemaakt kastje met lades omdat ze zo snel krassen anders. :duim:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4158

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Mrt 17, 2020 10:34

Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3357

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Di Mrt 17, 2020 10:41

Eerste tip: nooit je Lego in karton bewaren.

Verder kan ik voor de bricks ladenkasten met bakjes er in aanbevelen. Voor de overige parts heb ik sorteerkoffers, maar dat werkt ook niet echt. Ik denk als je sorteerkoffers zonder deksel als laden zou gebruiken dat misschien wel goed werkt. (ik kom opeens op een idee :P )
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

Rang

premium

premium
536

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

door fancyfair » Di Mrt 17, 2020 11:21

LegoRK schreef:Eerste tip: nooit je Lego in karton bewaren.

Waarom niet in karton? We gaan binnenkort met een nieuwbouwhuis starten waardoor mijn Lego voor langere tijd in de opslag moet, nu was mijn planning om de modulair buildings te bewaren in verhuisdozen. Niet aan te raden dus? :what:
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1050

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Di Mrt 17, 2020 11:51

fancyfair schreef:
LegoRK schreef:Eerste tip: nooit je Lego in karton bewaren.

Waarom niet in karton? We gaan binnenkort met een nieuwbouwhuis starten waardoor mijn Lego voor langere tijd in de opslag moet, nu was mijn planning om de modulair buildings te bewaren in verhuisdozen. Niet aan te raden dus? :what:

Bij opslag in karton schijnt er toch nog verkleuring van de lego onderdelen mogelijk te zijn. Bij opslag in plastic (bakken, zakken) schijnt dat niet te kunnen. Dat is tenminste wat ik ooit ergens heb gelezen. Kunnen anderen dat bevestigen?

Dus modulaire gebouwen eerst in plastic zakken doen en dan in verhuisdozen zou geen probleem moeten zijn.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

Waar sorteren jullie in?

door stuifzand » Di Mrt 17, 2020 13:02

Ik ben erg fan van Iris/curver ladenkadtjes. Ondiepe laden pakken dan hoef je niet diep te graven.
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
551

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Di Mrt 17, 2020 14:02

Iris ladekasten met de lades te grootte van A4, erin inlegbakken van really useful box. Kost was, maar dit is echt een heel fijn systeem. Verder heb ik nog de diepere iris lades voor bulk en grote onderdelen (grote plates, bricks en random per kleur los)
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
260

door Aurum » Di Mrt 17, 2020 14:12

Raven schreef:Ik heb een aantal stellingkasten (praxis heeft vaak acties 1+1)

De welbekende jumbo-rekken. Ik heb die 3 in het tuinhuisje en 2 in de berging staan, ideaal. :D Op zolder hebben wij aan één kant van het schuin dak een hoge schuifwand, hierachter zijn (zelfgemaakte) schappen. Ik heb voorlopig verwacht ik wel plek genoeg. :lol:

Yes, die is het inderdaad. De volgende keer moet ik wellicht niet de zoekterm op "Lego lounge" zetten, maar op het hele forum. Bedankt, mag wat mij betreft samengevoegd worden. :)

Ik denk dat ik voor nu gewoon een aardig aantal van die transparante "chinees"-bakjes koop. Dan kun je voor onder de € 50,- een prima sorteerslag maken, als je het mij vraagt. Iemand hier ervaring mee? Welk formaat raden jullie aan?
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3357

door LegoRK » Di Mrt 17, 2020 20:38

Lego verkleurt op karton. Helaas zelf ervaring mee. Daarvoor hoeft het niet vochtig te zijn zoals Lego zelf beweerd.
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
899

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Di Mrt 17, 2020 21:29

Voor het sorteren van mijn Lego gebruik ik Raaco ladenkasten (deze had de praxis vroeger als eigen merk). Het voordeel van deze is dat als je de juiste kastjes hebt, de lades net iets breder zijn dan 6 noppen en iets langer dan 16. Hierin heb ik de onderdelen die ik het meest gebruik, zoals plates, tiles, slopes en nog meer van dat kleinere spul. Groot voordeel van de Raaco kastjes is dat je daar ook losse tussen schotjes voor kunt kopen, want standaard zitten er uiteraard te weinig bij.
De bricks heb ik in Rotho Clearboxes, omdat die ooit goedkoop te krijgen waren en nog steeds te koop zijn.
Ik sorteer nagenoeg alles op soort en kleur, ik heb een hekel aan zoeken. Alleen de onderdelen die ik weinig gebruik heb ik in grotere bakken.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

door stuifzand » Wo Mrt 18, 2020 7:58

Die saladebakjes/Chinees bakjes heb ik ook. 100 stuks voor een euro of 8 bij de Hanos. Het mooie is dat heel aardig in die ladekasten passen.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Wo Mrt 18, 2020 8:21

En wellicht een open deur, maar uitparten sets en uitsorteren van een MOC die weer klaar is doe ik in de interne bakken van de advent kalender. Mooie 24 baks verdeler.
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3625

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Wo Mrt 18, 2020 9:10

stuifzand schreef:Die saladebakjes/Chinees bakjes heb ik ook. 100 stuks voor een euro of 8 bij de Hanos. Het mooie is dat heel aardig in die ladekasten passen.

Daar moet ik eens in gaan duiken... Ik probeer ze hier af te wassen, als wij Chinees hebben gegeten, maar sommige bakjes zijn moeilijk goed schoon te krijgen, zeker als er iets van satésaus of zoetzure saus in heeft gezeten.
Daarnaast vind ik schepijs-bakken erg fijn, met name die van de Eismann en Jumbo-huismerk.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3357

door LegoRK » Wo Mrt 18, 2020 10:55

Raven schreef:En wellicht een open deur, maar uitparten sets en uitsorteren van een MOC die weer klaar is doe ik in de interne bakken van de advent kalender. Mooie 24 baks verdeler.

Die heb ik ook gebruikt, passen ook in de laden trouwens. Maar tegenwoordig zijn de inlays van karton, dus die gebruik ik niet.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Wo Mrt 18, 2020 11:23

Ah goed om te weten, dan is dat nog een reden ze niet meer te kopen. :duim: :lol:
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

door stuifzand » Wo Mrt 18, 2020 12:23

Schepijs bakken heb ik ook gebruikt. Stapelen heel lekker maar ze zijn niet doorzichtig.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1050

door swandutchman » Do Mrt 19, 2020 11:20

LegoRK schreef:Lego verkleurt op karton. Helaas zelf ervaring mee. Daarvoor hoeft het niet vochtig te zijn zoals Lego zelf beweerd.

Weet je ook hoe dat dan zit? Ik heb altijd begrepen dat LEGO verkleurt onder in invloed van UV-straling uit zonlicht en dat karton deze straling niet goed tegenhoud waardoor de LEGO dus verkleurt. Maar als verkleuring door het karton zelf komt dan wil ik dat toch wel graag weten.
Ik heb alleen de baseplates opgeslagen in kartonnen dozen en bewaar ze in een gesloten klerenkast. Moet ik hier iets aan gaan doen om verkleuring te voorkomen?
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3357

door LegoRK » Do Mrt 19, 2020 11:28

Ik heb helaas geen idee hoe dat komt, alleen dat het gebeurd. :?
Sindsdien ik dat meegemaakt heb, geen Lego meer in karton opgeborgen.
Je kunt het wel doen om even te vervoeren ofzo. Maar langer er in laten zitten raad ik zeker niet aan.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1050

door swandutchman » Do Mrt 19, 2020 11:54

LegoRK schreef:Ik heb helaas geen idee hoe dat komt, alleen dat het gebeurd. :?
Je kunt het wel doen om even te vervoeren ofzo. Maar langer er in laten zitten raad ik zeker niet aan.

Oke, dankjewel. Ik ga kijken of ik de baseplates kan gaan opbergen in plastic bakken net als de rest van de Lego. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1696

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Do Mrt 19, 2020 22:47

swandutchman schreef:
LegoRK schreef:Lego verkleurt op karton. Helaas zelf ervaring mee. Daarvoor hoeft het niet vochtig te zijn zoals Lego zelf beweerd.

Weet je ook hoe dat dan zit? Ik heb altijd begrepen dat LEGO verkleurt onder in invloed van UV-straling uit zonlicht en dat karton deze straling niet goed tegenhoud waardoor de LEGO dus verkleurt. Maar als verkleuring door het karton zelf komt dan wil ik dat toch wel graag weten.
Ik heb alleen de baseplates opgeslagen in kartonnen dozen en bewaar ze in een gesloten klerenkast. Moet ik hier iets aan gaan doen om verkleuring te voorkomen?

Geen idee of het ook echt waar is, maar volgens mij had dat iets met zuur in papier en karton te maken.

Zelf gebruik ik ook wel kartonnen dozen, maar dan zit het Lego daarbinnen wel in een plastic zak.
(met name de kleine S@H dozen vanwege de voor mij gemakkelijke maat)
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

Rang

premium

premium
536

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

door fancyfair » Vr Mrt 20, 2020 8:15

LegoRK schreef:Ik heb helaas geen idee hoe dat komt, alleen dat het gebeurd. :?

Oke dat moet ik dan zien te voorkomen. Wel vraag ik me dan af hoe het kan dat dit nooit voorkomt bij nieuwe Lego dozen die soms toch 5 jaar later worden open gemaakt. :raiseone:
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11128

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Vr Mrt 20, 2020 8:22

Het zal in elk geval schelen dat de onderdelen doorgaans in plastic zakjes verpakt zijn.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3357

door LegoRK » Vr Mrt 20, 2020 8:42

Inderdaad wat WvdP zegt.
Trijntje dat zou best kunnen.

Maar ik heb ook wel eens ergens op het forum gelezen dat Lego uit een nieuwe doos (die dan een paar jaar oud was) verkleurd was.
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
260

door Aurum » Vr Mrt 20, 2020 8:44

Gisteren heb ik 300x een 1000 ml transparante bak en 1000x een 250 ml transparante bak besteld, inclusief deksels. In totaal incl. BTW en verzendkosten nét iets onder de EUR 100,-. Zoveel bakken heb ik lang niet nodig, maar ze werden verkocht per doos en dat was de inhoud van één doos. Heb ik er in ieder geval zeker voldoende voor de komende jaren. :lol:

Mijn (voorlopige) idee is om de 1000 ml bakken te gebruiken om alle parts (bijv. 2x2 brick) in te verdelen, hierin wel de kleuren door elkaar. Als de bak dan (naar mijn mening) te vol zit, ga ik ofwel de kleuren opsplitsen in 250 ml bakken, ofwel de kleuren groeperen en opsplitsen in enkele 1000 ml bakken. Voor de kleine parts wil ik altijd de 250 ml bakken gebruiken, omdat ik ook de kleine parts wil opsplitsen en ik geloof niet dat ik van veel kleine parts zoveel stuks heb dat dit in een 1 liter bak moet. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk lucht op slaan. Wat denken jullie van mijn idee? Nog tips of tops?

Voor de geinteresseerde hieronder de links, let op: Deksels los verkrijgbaar!

https://www.disposablediscounter.nl/sau ... ekig-250cc
https://www.disposablediscounter.nl/rec ... parant-anl
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2729

Zaandam

door Raven » Vr Mrt 20, 2020 8:49

Bakjes van de chinees (want dat zijn het in essentie) zaten bij mij te snel vol. Vandaar mijn overstap naar Sambla bakken. Daarnaast gingen de deksels na 50x openen allemaal scheuren. Ik hoop dat de kwaliteit inmiddels verbeterd is!!
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
260

door Aurum » Vr Mrt 20, 2020 10:55

Ik hoop inderdaad ook dat het scheuren van de deksels mee valt.. :look: Anders heb ik natuurlijk een aantal "reserve" deksels, gezien ik lang niet alle bakken ga gebruiken. :lol:
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Vr Mrt 20, 2020 11:09

Met al die bakjes kun je ook mooi meedoen met sets verdelen, als we ooit weer uit quarantaine mogen :P
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26431

Meijel

door stuifzand » Vr Mrt 20, 2020 13:51

Die dekseltjes scheuren wel vlot ja. Maar ze kosten ook bijna niks dus ik zit er niet zo mee. Ik gebruik ze heel vaak zonder deksel.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3357

door LegoRK » Vr Mrt 20, 2020 18:30

Dat is grappig. Bij de dagbesteding gebruiken we ook van die bakjes. Ik heb laden gemaakt waar de 1 liter bakjes in passen. Daarin kunnen we dan twee van die kleinere bakjes in zetten. Dus dan zijn we flexibel als we een grote of een klein bakje nodig hebben voor een onderdeel. Dus heel handig. :D :P
Gebruikers-avatar
User

mcdenbesten

Rang

premium

premium
1122

Zo Feb 14, 2010 23:02

Sliedrecht

door mcdenbesten » Do Mrt 26, 2020 12:08

Zoals velen gebruik ik ook de IRIS ladekasten. Voor sorteren in de lades gebruik ik bakjes van Raaco.

Afbeelding
Er is een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen. - Ecclesiastes
MOCs
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

door Aangord » Do Mrt 26, 2020 12:38

Oeh Nice, een duidelijke foto erbij.
Dat moet ik toch ook maar eens gaan regelen :P
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2861

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Di Mrt 31, 2020 16:33

Wat zijn dat voor bakjes in die lades?? Dat is erg handig
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4158

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Mrt 31, 2020 17:17

legopapa schreef:Wat zijn dat voor bakjes in die lades?? Dat is erg handig

mcdenbesten schreef:Voor sorteren in de lades gebruik ik bakjes van Raaco
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
no avatar
User

ggj

891

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Di Mrt 31, 2020 18:33

LegoRK schreef:Inderdaad wat WvdP zegt.
Trijntje dat zou best kunnen.

Maar ik heb ook wel eens ergens op het forum gelezen dat Lego uit een nieuwe doos (die dan een paar jaar oud was) verkleurd was.

Maar bij MISB sets zijn de onderdelen altijd verpakt in plastic zakjes, dat helpt dus ook niet? En als je je ramen of wellicht kast van binnen zou beplakken met UV-werende folie oid? Of in een kamer waar de gordijnen altijd dicht zijn? Ik heb zelf wat MISB sets die ik ooit nog wil bouwen, wil dan het liefst geen gele steentjes zien als ik ze uitpak :(
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3427

door Aangord » Di Mrt 31, 2020 19:53

Binnenshuis hoef je niet ook nog overal UV werende folie te plakken. En al helemaal niet in een kast.
Als het licht dicht is, is het ook UV dicht.

Ramen zijn al UV werend. Gewoon glas is alleen transparant voor zichtbaar licht (en radio, en microgolf en gamma) maar niet transparant lees ondoordringbaar voor zowel UV als IR straling oftewel ultraviolet en infrarood. Daarom kun je wel achter je raam in het zonnetje zitten maar wordt je niet bruin. De warmte die je voelt is het zichtbaar licht dat deels wordt geabsorbeerd door je huid en weer uitgezonden als infrarood straling.

Verkleuring van lego in karton zal eerder door damp van chemische stoffen komen uit het karton.
Sowieso verkleuren bepaalden soorten plastic en zeker bepaalde kleuren sowieso door tijd alleen al.
Ook gewoon licht kan al bepaalde kleurstoffen en andere chemische verbindingen aantasten.
Daarom zitten bepaalde soorten olijfolie in een donkere fles om de onverzadigde vetzuren te beschermen tegen licht waardoor ze soms omzetten/afbreken naar verzadigt vet.