Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum

project rockcrawler

Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

project rockcrawler

door TJoling » Vr Jun 12, 2009 11:09

sinds m'n bouwwerken topic een beetje in het slop aan het geraken is, en er al zoveel zijn, maak ik maar gewoon nieuwe topics aan als ik nieuwe moc's heb(tenzij ze in 1 van de algemene topics kunnen)
daarom nu een apart topic voor mijn rockcrawler. mensen die ook liever rockcrawlers bouwen dan trucks kunnen wat mij betreft hier ook wel posten.

hier dan mijn eigen rockcrawler:http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=387236
dit is versie 1.0. zoals te zien is heb ik alle vertraging in het chassis gestopt wat de u-joints niet leuk vonden, zelfs zelfgemaakt u-joints sprongen spontaan uitelkaar. hier zie je wat het doet met een 3l u-joint:http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=387238

hier dan versie 1.5:http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=386340
hier heb ik een versnelling in het chassis gebouwt omdat nu de vertraging met wormwielen in de assen zit. het is alles behalve ideaal, omdat de wrijving van de wormen nu met een factor 5 worden versterkt op de motoras. gelukkig kunnen door de versnelling en de vertraging achterelkaar, de u-joints het nu met gemak handhaven. later heb ik ook nog een 1:3 naafreductie erop gezet. zo wordt de wrijving van de worm verminderd+de assen kunnen nu het koppel ook beter verwerken: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=3927362 dit gebeurde er namelijk toen er nog geen naafreductie op zat.
ook is de 4-linkophanging nu zo gemaakt dat ik geen tele-assen meer nodig heb. maw, de draaipunten van de links en de u-joints zitten nu op 1 lijn. daardoor hoeft de as niet meer te verlengen of korter te worden wanneer er in en uitgeveerd word. ook de veerpoten zitten zo dat ik maximale veerweg heb en het echt super licht inveert. de veerweg in nu om en nabij de 7(!)studs.
tot zover de vooruitgang. ik ben nu bezig met de vooras. de naven zijn van zblj, de rest is compleet eigenbouw. het moeilijkste is eigenlijk nog de besturing inbouwen in het chassis, want eigenlijk is er geen ruimte meer :look:
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

harmjan

1115

Ma Mrt 26, 2007 10:14

Kollum, Friesland

Re: project rockcrawler

door harmjan » Za Jun 13, 2009 22:06

De map van de nieuwe achteras is nu public. Ziet er stevig uit maar dat donker grijze asje is ook heerlijk vervormt.

foto
Playing with LEGO every day, keeps the docter away.

brickshelf
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5252

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Za Jun 13, 2009 22:18

de links in 1ste post zijn nog niet beschikbaar na 1 dag
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5562

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Zo Jun 14, 2009 8:21

Cursusje Deeplinken! Hou je vast~!

Ga naar een plaatje. Zoals http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=387238 . Als je ingelogd bent zal jij ze kunnen zien, wij in ieder geval nog niet. Als je op die pagina bent klik je nog een keer op de foto. Op die manier gaat de browser naar het plaatje zelf. In de adresbalk zal dan iets staan als

http://www.brickshelf.com/gallery/jorisblok/crawler/gigantischmooiplaatje.jpg

Als je die gebruikt in plaats van

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=387238

kunnen wij ze ook meteen zien.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Zo Jun 14, 2009 11:37

:oops: ja ik weet hoe ik moet deeplinken, maar ik had verwacht dat ze nu toch wel publiek zouden zijn...

hier dan toch een paar diepe verbindinkjes:
http://www.brickshelf.com/gallery/jojotje/rockcrawler/img_4994.jpg
verander 4994 in 4995 enz tot 5003(4997 mist)

http://www.brickshelf.com/gallery/jojotje/rockcrawler/victimparts/img_4989.jpg
zelfde verhaal tot 4993
Laatst gewijzigd door TJoling op Zo Jun 14, 2009 11:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Za Dec 30, 2006 20:04

Alkmaar

door Vdub » Zo Jun 14, 2009 11:41

De laatste tijd gaat het meestal erg langzaam.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Ma Jun 15, 2009 12:19

mappen zijn publiek, zie bovenstaande links
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6407

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Ma Jun 15, 2009 12:24

Ik moet zeggen dat ik van Technic niet al te veel verstand heb,
maar het ziet er goed uit.

Om toch even twee praktische tips te geven:
- Probeer eens de Macro functie op je fototoetstel:
Afbeelding

Je foto's van dichtbij worden dan een stuk scherper.

- Misschien is het fijn om je foto's wat kleiner te maken, dan laden ze een stuk sneller.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Di Jun 16, 2009 14:01

ja ik weet het, het foto's maken is voor mij een ramp. de enigste camera's die we heir thuis hebben is een panasonic lumix van m'n vaders werk(wordt meer prive gebruikt) en een cannon a 80 powershot(heb ik mij min of meer toegeeigend) en die laatste gebruik ik ook voor de foto's. een 3 jaar oud, 4 mp rotding. dus daar ligt het wel min of meer aan, maar zal die macrofunctie eens uitproberen, want ik kom er eigenlijk net pas achter dat die erop zit :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8558

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Jun 16, 2009 17:23

Gebruik die Panasonic Lumix. Die zijn volgens mij meestal vrij goed (of maken ze ook goedkope krengen onder dezelfde naam?)
Ik heb een tijdje geleden mijn Lumix vervangen voor een Kodak Easyshare (handmatige focus was kapot, dat was de aanleiding - wilde ook wel een iets handzamere camera die iets betere filmpjes kan) maar de Lumix ligt nog in huis als de Legocamera, want hij maakt erg goede macro's.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Di Jun 16, 2009 19:43

ik denk dat wij dan weer zo'n geodkoop kreng hebben, want het is zo'n travellercamera, met 4x digitale zoom en that's it. hij is wel erg handzaam :slygrin: maar erg slecht in scherpstellen(zeker dichtbij) :notimpressed:

EDIT: de batterijen voor de cannon liggen nu aan de lader, kan ik morgen mooi experimenteren met die macrofunctie.
de vooras moet nu namelijk ook op de foto, want ik heb een beetje hulp nodig van de diehard trail'ers, kan de sturing nergens kwijt/niet sterk genoeg maken.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6407

Dronten

door workfromtheheart » Di Jun 16, 2009 20:19

Tip, zet je camera ergens op.
Als je een statiefje hebt, gebruik het dan, of anders een stapeltje boeken of iets dergelijks.
Dan heb je minder kans dat je camera trilt of beweegt, wat je foto's weer onscherp maakt.
(Zeker op macro-functie is dat een punt waar je op moet letten)
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

jovel

1647

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Di Jun 16, 2009 20:22

Als je het niet erg vindt om niet volledig remote controlled te zou je pnuematic sturing kunnen overwegen. Heb ik twee keer gebruikt en werkte prima.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Di Jun 16, 2009 21:29

het probleem is, is dat eigenlijk alles te groot is. ik heb dat ook al geprobeerd.
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Di Jun 16, 2009 23:40

jovel schreef:Als je het niet erg vindt om niet volledig remote controlled te zou je pnuematic sturing kunnen overwegen. Heb ik twee keer gebruikt en werkte prima.

Pneumatische besturing kan in theorie natuurlijk ook prima afstandbestuurbaar, al zit je dan wel met het feit dat je ook een compressortje e.d. in moet bouwen :)
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Wo Jun 17, 2009 18:04

na mijn vorige post hier heb ik gelijk m'n as weer uitelkaar getrokken en ben opnieuw begonnen met het midden stuk. dat zit nu veel steviger in elkaar en is nu voor een groot deel hetzelfde als de achteras, wat het maken van de bevestingspunten voor de ophanging, veel makkelijker maakte. maarja, nu die ellendige besturing weer...

foto's komen vanavond.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Vr Jun 19, 2009 12:04

http://www.brickshelf.com/gallery/jojotje/rockcrawler/img_5004.jpg
hier een update, de vooras. 2 dagen later dan verwacht maargoed. 5004 kun je veranderen tot 5013, 5009 en 5012 missen.
en de hele map nog een keer:http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=386340
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6407

Dronten

door workfromtheheart » Vr Jun 19, 2009 12:31

Je foto's zijn in ieder geval een stuk beter zo! :duim:
Ziet er technisch ook strak uit.
Al ben ik geen techsper... is dit niet wat fragiel bij ruwere terreinen?
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

Dryw Filtiarn

2368

Ma Nov 07, 2005 0:30

Haaksbergen

door Dryw Filtiarn » Vr Jun 19, 2009 15:22

Het ziet er goed uit, al maak ik me wat zorgen over het gebruik van U-joints als scharnieren voor de veren in de achtervering. Ik zou aanraden te kijken of je hier een alternatief voor kunt vinden.
Een dag niet met steentjes gespeeld is een dag niet geleefd.
Mijn stenenwinkeltje: Dryw's Brickstore
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Zo Jun 21, 2009 20:00

bedankt voor de reacties en complimenten.

@wfth: de snelheid ligt vrij laag, dus het is allemaal wel betrouwbaar, denk ik. wanneer van de week de onderdelen binnen komen zal ik iig kunnen gaan testen, die zal het dan uitwijzen.

@dryw: ik had de u-joints in eerste instantie verticaal aan het chassis gemaakt. nadeel: de veren kwamen daardoor nog platter te liggen waardoor er ook meer verkeerde krachten op de u-joints kwamen te staan. dan is dit veel beter omdat wanneer er ingeveerd word de veren ook platter komen te liggen dat de u-joints eigenlijk alleen maar over de lengte richting worden belast, ook omdat ze dan bijna in 1 lijn liggen.
toch was ik al van plan om er cantileververing op te maken. dus kogelverbinding naar het chassis, en dan met een hefboom aan de veer maken. zo hoop ik nog iets meer veerweg en bewegingsvrijheid te krijgen.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Wo Dec 30, 2009 23:07

zo, na lange tijd, nu toch maar eens foto's gemaakt van het eindresultaat. ik heb eigenlijk geen body gemaakt, vooral omdat ik toch al van plan was om hem na de meeting af te breken vanwege een veel te hoog zwaartepunt.
ook waren de veren niet goed. de veren aan de voorkant waren te sterk tov de achterste. maar slappere zorgen dat de voorkant helemaal inzakt. sterkere veren achter was ook geen optie, omdat ze dan helemaal niet meer inveerden. ofwel, hij is eigenlijk niet echt geod gelukt. ook heb ik al weer een nieuwe rockcrawler, dus ik kan er niet echt mee zitten.

hier dan toch het eindresultaat:
na moderatie:link
alles met nummer 5295 en hoger is nieuw.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Dec 31, 2009 14:16

Ik vind het toch een grappig en compact geheel geworden. Misschien als je de batterijhouder meer in het midden kan plaatsen kun je aan de voor- en achterkant dezelfde type veren plaatsen. Ook zou ikzelf de universele koppeling die de veren aan de bovenkant aan het fraim vervangen door bijvoorbeeld een kogel verbinding door Afbeelding en Afbeelding te combineren. Dat lijkt me sterker.

Ik ben benieuwd hoe je volgende rock crawler eruit ziet en of je de verbeteringpunten die jezelf al aangeeft hebt kunnen toepassen.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Ma Mrt 01, 2010 5:15

hey, nieuwe armpjes, tijd om te bricklinken :)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

Re: project rockcrawler 2.0

door TJoling » Di Mrt 02, 2010 19:57

Hier is hij dan: rockcrawler 2.0*. Hij is afgelopen zondag ook mee geweest naar de meeting en daar veelvuldig op de foto gezet. Nauw heb ik zelf ook maar een een paar foto's geschoten, ook omdat hij mijn inzending voor de technic challenge van maart is. Alles is hier te vinden. Ik had graag jullie naar mijn mocpage gestuurd maar die weigert dienst...

Uiteraard is hij nu ook weer 4x4 aangedreven, voorzien van PF XL met 1:5 reductie. Een M motor is gebruikt om te sturen. Ook heeft hij 2 sets led's aan boord, om in het donker te zien. Het hele 4-link-ophanging-idee heb ik laten varen, daar zat veel te veel speling op. Ik heb nu maar gekozen voor 2 schommelassen, met een balans-as. Deze zorgt ervoor dat de body recht(of zoveel mogelijk) blijft staan. Elke kan 40 tot 45 graden verdraaien, wat betekent dat de assen haaks op elkaar kunnen staan :D
Een van de problemen van de vorige versie was dat het zwaartepunt veel te hoog lag; hier heb ik geprobeert om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen. Ik heb dit bereikt door de motor en accu zo laag mogelijk te monteren. Nu kan de crawler tussen de 45 en 50 graden(het zwaartepunt zit over de lengterichting niet helemaal in het midden, door de accu die naast het chassis hangt) gekanteld worden voordat hij omvalt. Ook heb ik het zwaartepunt naar voren gebracht, waardoor de truck 80 graden naar achteren gekanteld kan worden voor achterover te vallen en hij kan nu hellingen van 50 graden oprijden, als het nog steiler wordt, verliest hij zijn grip. Tot nu toe 1 van mijn beste trailvoertuigen. Een youtube filmpje is in de maak :duim:
Commentaar graag :D

*Eigenlijk is dit ondertussen versie 2.2: de eerste had 2 XL's voor de aandrijving en een batterijbox erboven, ook ontbrak hier de balans-as en gebruikte ik nog een hefboom-constructie, de 2e had de accu tussen de chassisblaken en was 2 studs langer en dit is dus versie 3...
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Mrt 02, 2010 21:43

Al aandachtig bekeken op de meeting. Erg gaaf en robust gevaarte geworden. De vorm van de body heeft een aparte vorm en onderscheid zich daardoor. Jammer dat ik hem niet heb zien rijden, ben wel benieuwd naar de prestaties. Gaaf bakkie :duim:
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Di Mrt 02, 2010 23:28

bedankt. persoonlijk ben ik best wel een klein beetje trots op de body, hij ziet er vrij ingewikkeld uit, maar is supersimpel. ik vind hem zelf ook wel een beetje op een hummer lijken.
op de meeting heeft hij 2 pogingen gedaan een bak van mahjqa op te komen, maar dat wou helaas niet echt lukken, dus toen heb ik hem maar weer uitgezet. voor de rest rijdt hij echt super goed, weinig dingen waar hij niet overheen komt, maar zoals gezegd; een youtube filmpje is in de maak :duim:
Gebruikers-avatar
User

harmjan

1115

Ma Mrt 26, 2007 10:14

Kollum, Friesland

door harmjan » Wo Mrt 03, 2010 14:50

Mooie rockcrawler Jojotje. Ziet er erg stevig en solide uit. Waarom kwam hij het bakje niet op? Hadden de banden te weinig grip op het bakje of slipten de velgen in de banden rond.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het filmpje. Om een één of andere reden doet WMM het bij mij niet, want ik krijg telkens een foutmelding. :notimpressed:
Playing with LEGO every day, keeps the docter away.

brickshelf
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Wo Mrt 03, 2010 15:57

Ik had hem gezien op de meeting, maar niet bekeken. Snap je? :lol: Vind hem er erg goed uitzien, en ik geloof ook zeker dat hij het goed doet. Kom maar op met dat filmpje! :duim:
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Do Mrt 04, 2010 22:59

nou, daar is t'ie dan, zoals belooft:

@harmjan: hij kwam met de bodem tegen de rand van de bak en dan verliezen de banden hun grip idd.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
2909

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Vr Mrt 05, 2010 16:08

Ik vind het een gave truck.
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Za Mrt 06, 2010 16:54

Leuk filmpje geworden, jammer dat deze banden van harder rubber zijn gemaakt waardoor je ziet dat de grip er eigenlijk net niet is. De kracht is er zeker. Gaaf ding om te zien.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Za Mrt 06, 2010 17:05

het is idd jammer dat er harder rubber gebruikt is. ik heb iets van 6 keer geprobeerd om de heuvel op te rijden, maar de eerste keer ging eigenlijk het best. helaas moest ik hem daar wel eerst even op gang helpen, terwijl bij andere pogingen, dan reed 'ie in 1 keer door, maar gleed dan halverwege weer terug en bleef dan weer beneden staan slippen. ik zou het eigenlijk eens met 8880 banden moeten proberen,die zijn echt super zacht en passen mooi op deze velgen.

misschien dat er nog wel weer een iets andere gearing in komt; zoals in het filmpje te zien is, stalled de xl soms nog wel eens...
Gebruikers-avatar
User

Barman

6686

Wijk bij Duurstede

door Barman » Za Mrt 06, 2010 21:43

Mijn ervaring is dat de 8880 banden redelijk makkelijk loskomen van de velg. De passing is niet ideaal en alleen leuk om als statisch model neer te zetten. Misschien hebben andere mensen een betere evaring hiermee en passen de banden beter op de velgen.

Ik zou anders de zelfde wielen nemen, maar dan een slagje kleiner, Telelader wielen, als deze passen natuurlijk.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

TJoling

Rang

premium

premium
3004

winterswijk

door TJoling » Do Mrt 18, 2010 15:36

PetjeLego00 schreef:Ik vraag me al een tijdje af hoe dat werkt met die dubbele kantelende assen. In principe zit dan toch het middendeel van de auto min of meer los draaiend? Of vangen veren van schokbrekers dit netjes op.

er loopt een as over de turntables, die halverwege van draairichting wordt verandert. hierdoor zal de ene as de andere kant op draaien als de andere as. de body verdraait dus altijd maar de helft van de as. ook te zien in mijn filmpje, rond 0:58.
hier zie je hoe de de balans-as van draairichting wordt verandert.
no avatar
User

PetjeLego00

65

Vr Sep 07, 2007 7:06

door PetjeLego00 » Vr Mrt 19, 2010 13:41

Thanx...
Slimme manier.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Wo Apr 21, 2010 9:31

Barman schreef:Mijn ervaring is dat de 8880 banden redelijk makkelijk loskomen van de velg. De passing is niet ideaal en alleen leuk om als statisch model neer te zetten. Misschien hebben andere mensen een betere evaring hiermee en passen de banden beter op de velgen.

andere ervaring: een aantal van mijn trucks hebben al behoorlijke tijd rondgereden met de 8880 banden op die nieuwere velgen, en dat ging tot nu toe altijd prima... voor mij was het dr af lopen iig nooit een probleem :)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..