Hier vind je bijvoorbeeld het testtopic, maar kan je ook vragen stellen aan de webmaster. Verder de uitleg over het forum enzo.

FAQ over het Lowlug-forum

Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
10855

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

FAQ over het Lowlug-forum

door WvdP » Wo Jul 03, 2013 10:51

Als nieuw lid op Lowlug ben je waarschijnlijk nog niet zo goed bekend met de ins en outs op het forum. Om je een beetje op weg te helpen, hebben we een aantal veelgestelde vragen hieronder beantwoord.
Heb je naar aanleiding van deze FAQ nog vragen? Stel ze gerust!
Suggesties ter aanvulling van deze FAQ ontvang ik graag per pb.

1. Welke regels gelden er op Lowlug?
Op Lowlug gelden allereerst de algemene fatsoensnormen (zie de huisregels). Lowlug is bedoeld voor volwassen Lego-fans, en we verwachten dus van iedereen (ook van de jongere leden) volwassen gedrag op het forum.
Doe ook je best om een fatsoenlijk bericht neer te zetten en lees je post nog even na voordat je op 'verzend' klikt. Posts in foutloos Nederlands worden doorgaans een stuk beter gewaardeerd dan een onsamenhangende brij van letters waar niemand enige structuur in kan ontdekken. Het correct gebruik van hoofdletters, punten en komma's is wel het minimum van wat we verwachten.

Specifiek voor het forum Vraag & Aanbod gelden enkele aanvullende regels.
Als AFOLs zijn we uiteraard altijd geïnteresseerd in foto's van nieuwe sets. Het plaatsen van foto's met het stempel 'confidential' of 'preliminary' is niet toegestaan (zie ook dit topic).

Om het forum goed leesbaar te houden, wordt het volgende zeer gewaardeerd:
- niet teveel afbeeldingen in een bericht (liefst niet meer dan drie);
- plaats geen heel grote afbeeldingen, 800x600 is groot zat;
- gebruik quotes alleen als dat zin heeft, het volledig quoten van het laatste bericht is bijvoorbeeld overbodig en leest heel vervelend.

2. Waar kan ik meer informatie vinden over hoe het forum werkt?
Het meeste wijst zich wel vanzelf, maar er bestaat ook een FAQ over de werking van het forum: zie hier

3. Wat betekenen termen als bricks, plates, tiles, etc?
Dankzij de komst van internet en vooral van sites als Bricklink, worden voor de verschillende onderdelen de Engelse termen gebruikt. De belangrijkste zijn:
baseplate: platte bodemplaat, zoals de wegenplaten en de groene bouwplaten
brick: blok(je)
part: onderdeel
plate: plaatje, 1/3e keer zo hoog als een brick
tile: tegel

4. Wat betekenen afkortingen als MOC, AFOL, S@H, etc?
AFOL: Adult Fan of Lego (volwassen Lego-fan)
MOC: My Own Creation (mijn eigen creatie, iets dat je naar eigen idee hebt gemaakt)
WIP: Work In Progress (bijvoorbeeld een MOC waar je nog mee bezig bent)
SNOT: Studs Not On Top (nopjes niet bovenop, een techniek waarbij de stenen gekanteld of op zijn kop gebruikt worden)
S@H: Shop at Home (de winkelfunctie op de Lego-site)
TLC: The Lego Company, het bedrijf achter Lego (ook wel TLG genoemd, naar het officiële The Lego Group)
Meer afkortingen vind je ook terug in de Brickbieb.

5. Ik wil een ... bouwen. Kunnen jullie me helpen?
Ja, dat kunnen we zeker. Maar probeer het eerst zelf eens! We zijn altijd bereid je tips te geven hoe het beter kan, maar we gaan niets voorkauwen. Dus eerst zelf proberen, als het nodig is helpen we je daarna graag verder.

6. Ik wil een foto op het forum plaatsen, hoe doe ik dat?
In dit topic staat precies beschreven hoe je dat doet. Heb je de foto zelf gemaakt, maar staat hij nog niet online? Kijk dan even in de Brickbieb.

7. Ik wil een link plaatsen in de vorm van tekst, hoe doe ik dat?
Gebruik de volgende code (maar dan zonder de spaties): [ url = hierjelink ] hierjetekst [ / url ]

8. Ik wil een link plaatsen in de vorm van een plaatje, hoe doe ik dat?
Gebruik de volgende code (maar dan zonder de spaties): [ url = hierjelink ] [ img ] hierjeplaatje [ / img ] [ / url ]

9. Ik wil een YouTube-video plaatsen maar dat lukt niet, wat gaat er fout?
YouTube-linkjes verwijzen vaak naar https[rest van de link], maar de forumsoftware snapt dat niet. Haal de s weg (dan wordt het dus http[rest van de link]) en dan zou het moeten werken.

10. Wat betekent dat rode uitroeptekentje onder elk bericht?
Met het icoontje Afbeelding kun je een bericht melden aan het moderator-team. In dit topic vind je daarover meer uitleg.

11. Ik heb een waarschuwing gekregen, wat nu?
Het sturen van waarschuwingen is een functie waarmee de moderators kunnen laten weten dat er iets aan de hand is met een bericht (off-topic, te grote plaatjes, etcetera). Meer daarover vind je hier.

12. Ik kan niet meer inloggen op mijn account, ik heb hulp nodig, hoe bereik ik iemand van het team?
Neem contact op via het contactformulier. Vergeet daarbij niet je accountnaam te vermelden (wachtwoord niet nodig).
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)