Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2263

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

6799 - Western - Showdown Canyon

door Jalkow » Ma Mrt 28, 2011 12:48

6799 - Showdown Canyon

Set: Showdown Canyon (6799)
Parts: 69 stuks en één bijzondere verpakking.
Thema: Western (subthema: Cowboys)
Jaar van uitgave: 1997
Bricklink en (niet mijn) Brickshelf.

LEGO's Westernthema is inmiddels bijna 15 jaar uit de winkels verdwenen, maar woont nog steeds in het hart van menig AFOL: er zijn van die die-hards die het thema de hemel inprijzen om zijn originaliteit, zijn speelwaarde en zijn prachtige sfeerbeelden en - hoe raad je het? - ik hoor inderdaad bij dat clubje die-hards. Het subthema 'cowboys' bestaat uit een minimale tien unieke sets, waarvan er twee in 2002 werden heruitgegeven. Tussen die tien 'oer-sets' zit één set die veel minder naam en faam heeft gemaakt dan zijn broertjes Fort Legoredo of Sheriffs Lock-up deden. Toch is het een pareltje en die beloofde naam en faam hoop ik in deze recensie op jullie over te kunnen brengen. Ik heb het uiteraard over set 6799, Showdown Canyon!

Afbeelding

Doos & Inhoud
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: de doos is waar het in deze set om gaat. Dat klinkt vreemd, maar geloof me: wanneer een ouder in een speelgoedwinkel vertwijfeld aan zoonlief vroeg wat er dan wel zo bijzonder is aan deze set antwoordde ieder kind brullend en stapvoetend: DE DOOHOOS! Ik zal het uitleggen: deze set heeft niet zomaar een kartonnen verpakking zoals we die nu kennen, maar heeft een grote doorzichtige voorkant, met daarachter, alsof het een mini-displaytje is, twee setjes uitgestald in een kartonnen western-layout op zakformaat. Zo dus. Kijk ook even wat voor een schitterende foto er op de achterkant prijkt: Buffalo Bill in zijn jongere jaren die belangeloos de speelwaarde illustreert! Aardige knul. Goed, dat is dus de doos, vervolgens schuif je de kartonnen verpakking met plastic raampje af en krijg je de doos zoals hierboven staat.

Afbeelding Afbeelding

Zoals je ziet, een kartonnen displaytje, met daarin twee mysterieuze doosjes: ze hebben namelijk allebei geen LEGO-logo op de voorkant. Ziet er bizar uit, toch? Reden hiervoor is dat op deze manier de kleuren en lijnen in de display goed doorlopen. Als je de twee doosjes uit de display haalt (dat kan via de achterkant heel eenvoudig), krijg je dus twee kleine podia: de canyon uit de setnaam en wordt het spelen van een roofoverval nog véél en véél vetter dan het eigenlijk al is. Je hoeft de zonsondergang, de stoffige cactussen en hoogteverschillen er niet meer bij te verzinnen. Ze zijn er gewoon écht! Maar dat is nog niet alles, de rotsblokken (zoals op deze foto, onderin) zijn ook nog eens recht op te vouwen, doordat ze uit het karton gestanst zijn. Je sheriff heeft dus een écht rotsblok om achter te schuilen! Prima, hoor ik je denken, leuk hoor. Nee nee, met alleen 'leuk' onderschat je het: de hele display is gemaakt van dubbel karton, volledig bedrukt en bijzonder duurzaam. Mijn set stamt uit het jaar van uitgave (1997) en is mee geweest op iedere vakantie en ieder bezoekje aan oma en is nog in perfecte staat. En ik ben heus niet overdreven voorzichtig geweest. Dikke vette pluspunten zou ik zeggen!

Bouw
Ik moet eerlijk zeggen dat na deze lofzang er jammerlijk weinig te vieren valt over de inhoud: de twee doosjes hebben nu niet bepaald denderende modellen: een rare postkoets met een vreemde ketting en een betrekkelijk eenvoudig wapenkarretje. Niet de meest briljante modellen en ook qua parts is het weinig bijzonder. De set heeft gelukkig wel alle extra’s die de Westernlijn kenmerken: een overdaad aan accessoires (een zweep, een kluis met twee bankbiljetten, dynamiet, vier revolvers en drie geweren) en prachtige minifigs. Ik vind het zelf erg leuk dat zowel de badguys als de goeierikken met z’n tweeën zijn: je krijgt een sheriff en zijn rechterhand, en twee bandieten. Dit zijn de ‘standaard’ Westernpoppetjes: alle vier de poppetjes zitten in minimaal 5 van de 10 westernsets. Da’s dan wel weer jammer.

Conclusie
Hoewel de minifigs en de modellen van Showdown Canyon op zichzelf weinig spectaculair zijn, zit het toch wel snor met de speelwaarde: twee karretjes en vier minifigs (én een paard!) maken het aantal speelmogelijkheden gelukkig groot. Die wordt bovendien nog eens versterkt door de magnifieke doos: de set ís gewoon de kloof uit de settitel. Briljant uitgevoerd met twee plateaus, een prachtige achtergrond en uitvouwbare decorstukken. Set 6799, Showdown Canyon, verdient qua blokjes beslist geen gouden griffel, maar als set des te meer: een gouden griffel, een platina bokaal en het stempel ‘Klassieker!’. Deze set klinkt als een klok, snort als een naaimachine en staat wat mij betreft voor alles wat LEGO inhoudt: Showdown Canyon is allesomvattend.
Showdown Canyon ís LEGO.

En oké, voor Showdown Canyon betaal je je op Bricklink dan ook scheel.
Niet mokken, lekker moccen!