Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2041

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

6765 [Western] Gold City Junction

door Rijkjavik » Di Dec 24, 2013 15:39

Afbeelding
Jaar van uitgave: 1996
Aantal onderdelen: 350
Aantal minifiguren: 6

Ik was vroeger al groot fan van alles wat met Western te maken had. Ik keek graag naar de Lucky Luke tekenfilms en speelde vaak cowboy of speelde met het fort van Playmobil wat een vriend had. Toen Lego met Western begon had een andere vriend en een neef menig set van dat thema, maar vreemd genoeg heeft het bij mij tot een klein half jaar geleden geduurd voor ik de eerste setjes had. Maar mijn vreugde werd er niet minder om!

De doos.
De doos meet 43 x 29 x 6 cm en heeft dezelfde boxart als hierboven te zien is. Wat ik erg leuk vind is dat het die typische jaren '90-sfeer heeft, zonder gedateerd over te komen. Mooie achtergrond ook. Op de achterkant de voor die tijd standaard alternatieve modellen. Wat de grotere dozen in die tijd ook bezaten was de klep die opende, en niet alleen een aantal speelmogelijkheden liet zien, maar ook een paar transparante vensters met links in een plastic inlay de belangrijkste/meest bijzondere onderdelen. Ik heb bij menig set in de speelgoedwinkel naar die inhoud gestaard... :D
In de binnendoos, verdeeld in twee vakken, bevinden zich naast de onderdelen een transparant stickervel, de handleiding in A4-formaat, een poster in A2-formaat, een catalogus (mijn exemplaar komt uit 1997) en een Direct Service flyer (ook uit 1997 bij mij).

De minifiguren.
Zesmaal, en alle zes verschillend. De in het zwart geklede bandiet, de cowboy, de sheriff, een soldaat en nog een paar unieke die alleen in deze set hebben gezeten:
-de bankier:
Afbeelding
-en iemand die ook als cowboy op Bricklink te boek staat:
Afbeelding
Unieke figuren zijn altijd welkom, maar ik heb getwijfeld waar deze laatste bedoeld was. In de instructie staat hij op de bok van de geldkoets, maar dan blijft er niemand over om de winkel te bedienen. Ik denk dat ik hem als winkelier gebruik, en de soldaat kan dan de geldwagen rijden.
Er zitten twee bruine paarden voor de koets, en één zwart paard los in de set.

De bouw.
Niets bijzonders hier. Het is allemaal vrij eenvoudig gehouden en na 28 pagina's ben je klaar. Als achtergrondmuziek had ik Ennio Morricone opstaan, als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het graag. :)
Die instructie heeft trouwens dezelfde afbeelding als de achterkant van de doos:
Afbeelding

De modellen.
De winkel.
De winkel is het kleinste van de twee gebouwen en het minst interessant. Zo is het interieur vrij kaal, al krijg je dat al snel als de nuttige winkelruimte bestaat uit 5 x 10 nopjes. Aan de zijkant bevindt zich de koopwaar, bestaande uit geweren, een bijl, een revolver en dynamiet. Geprinte 1x2 tiles vormen het dynamiet. Misschien minder realistisch dan de huidige explosieven, maar, misschien om weemoedige redenen, heeft dat wel wat. Ook heeft men een goeie reden om het dynamiet zo uit te voeren, daar kom ik later in deze recensie op terug.
De toonbank bestaat uit één enkel hekje. Verder een vat met een schop.
Van de buitenkant gezien ziet het er toch leuk uit. Een groene deur en groen (uniek) raamkozijn. Veelvuldig gebruik van de toendertijd nieuwe bruine 'log'-elementen. Een afdakje met daaronder een vat met pikhouweel en steelpan. De witte hekjes maken het af. Er worden een paar stickers gebruikt, één voor het raam en één voor het grote rode bord bovenop.
Ook wordt het kanon hier in elkaar gezet. Dit kanon is identiek aan die in de huifkar (6716) en het fort (6762/6769).
De bank.
De bank is wat mij betreft toch wel dé hoofdattractie van deze set. De bandieten hebben toch iets nodig om te overvallen. De bank is breder dan de winkel, maar door het ontbreken van de overkapping valt het verschil in grootte nog mee. Ook hier een gedeelte voor in dit geval de bankier. Er is niet echt een toonbank, in plaats daarvan wordt de bankier enigszins beschermd door een hekje met tralies. Aan de kopse kant bevindt zich een safe, bestaande uit de standaard container met een fraai bedrukt deksel. Er zit nóg een safe in de set. Die kan in de kluis aan de andere kant van het gangpad worden gezet.
Van de buitenkant ziet het gebouw er stevig uit. Het is wit, met grijze deur en raamkozijnen, blauwe luifels en zitting en een rood bord op het dak. Stickers worden gebruikt voor de deur, ramen, en het dak. Op één muur bevinden zich nog stickers de advertenties voorstellen.
Wat Western in het algemeen zo bijzonder maakt, voor mij dan, zijn de verborgen tricks die veel aan speelbaarheid toevoegen, zonder dat het ten koste gaat van het uiterlijk. Zo ook deze set. De kluis van de bank kan namelijk opgeblazen worden, en dit is waar de dynamietstaaf, of welke 1x* tile dan ook, van pas komt. Door die tile in de opening onderaan de muur te duwen, druk je een TECHNIC veer omhoog. Die drukt een stuk muur, compleet met de blauwe zitting, van zijn plek. Dit werkt niet altijd even goed (de zitting vliegt niet altijd van zijn plek) maar het is leuk bedacht. Ook bij het kantoor van de Sheriff (6755/6764) zit een dergelijk systeem.
De geldkoets.
De boeven moeten ook hinderlagen kunnen leggen, en erg leuk dat men een koets heeft bijgesloten. Deze wordt getrokken door twee bruine paarden, en bevat naast de opbergplaats voor een safe, ook een paar haakjes om bijvoorbeeld een geweer mee te nemen. Ook de koets is voorzien van een veer en opblaasmogelijkheid. Dit werkt trouwens alleen als er een safe aanwezig is, maar zonder safe ook geen reden om de koets op te blazen natuurlijk. Bovenop bevinden zich drie geweren op een soort van affuit. Iets dergelijks is ook te zien in de 6761 goudmijn. Ik vind het er niet echt mooi uit zien, maar ik denk dat het een Gatling voor moet stellen. Tenslotte lieten de verrekijkers nog een paar jaar op zich wachten. Ik had een trekhaak voor het kanon verwacht, maar die was niet aanwezig.

Conclusie.
Veel mensen waren enthousiast toen de The Lone Ranger-sets verschenen, maar ik vond toch de oudere sets mooier. Ik denk ook wel een stuk weemoed. Wel jammer dat het veelbelovende Cuusoo-idee van een Western-dorp, beter dan welke officiele set ook, de kop in werd gedrukt.
Hoe het ook zij, ik denk dat Western een fantastisch thema was, waar nog veel meer mogelijkheden hadden gelegen als het niet zo kortstondig leverbaar was geweest. Jammer vind ik wel dat er niet meer diversiteit in de minifiguren was. Wat ik daarmee bedoel is dat er bij bijvoorbeeld Piraten nog regelmatig piraten met een ander gezicht, een andere kleur broek of een ander hoofddeksel waren. Hier niet. Ook vrouwen mochten niet naar het Wilde Westen, de enige die verschenen waren de squaws in de indianensets een jaar later.
Dat maakt Western niet minder geliefd bij mij. Binnen dat thema is dit denk ik toch wel één van de beste, zo niet allerbeste set.
It's multifunctionomical.

Flickr