Creator Expert 2020

Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Het nieuwe Romeinse Colosseum (set 10276) is inmiddels onthuld:

https://images.brickset.com/sets/images/10276-1.jpg?131400%20loading=%22lazy%22

Klik hier voor meer foto's.

Designerfilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=1OpdRFuqVjU
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Fantastisch ding, lijkt me oersaai om te moeten bouwen.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:


Geplaatst door: @workfromtheheart

Fantastisch ding, lijkt me oersaai om te moeten bouwen.

Eens.. wel een leuke voor een speed build contest
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ik vind het er wel mooi uitzien.  Maar ik hou niet van tan dus dit laat ik zonder problemen aan mij voorbij gaan. 
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 237
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

Inderdaad een mooi ding wel, maar niet echt mijn ding.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Ziet er fantastisch uit! Ik vraag me af hoever ik zou komen met onderdelen die ik al in de collectie heb.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik vraag me dan af, waarom ?
Het is peperduur, eentonig, neemt veel plek in, niet geschikt voor minifigs. Voor de onderdelen dan maar?
Gebruikersavatar
Fancyfair
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:56 am

Fantastische set!! Gaat er zeker komen, alleen even wachten tot die iets goedkoper is. Bouwproces lijkt me inderdaad wat saai, maar dat weegt niet af tegen het uiterlijk van de set. Aangezien dat ik ver gaande interesse in architectuur heb, en de 7 nieuwe wereldwonderen wil zien (nog 3 te gaan), hoort deze wel in mijn collectie thuis.
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Zou dit het geheime tan-ruïne-project zijn waar Aliencat zo lang aan werkte?  
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik vind het een prachtige set. Maar ik ga hem niet kopen, te duur naar mijn zin en teveel van één kleur.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Inderdaad een prachtige set. Ik heb hem in het echt gezien en als bouwkundige vind het een erg indrukwekkend gebouw. Het zit vol met architectonische en constructiwve hoogstandjes. Maar dat geld heb ik er niet voor over.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Nou ik vind de prijs An sich nog heel erg mee vallen. 500 euro is veel minder dan de 800 die ik in maart te horen kreeg. En dan 9036 onderdelen. Best een value parts pack eigenlijk.

Is iedereen eigenlijk de rust op sociale media gisteren opgevallen? Bij de laatste grote set releases stroomde mijn telefoon binnen 5 minuten over. Gisteren bleef het lang stil..  

Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:


Geplaatst door: @aangord

Nou ik vind de prijs An sich nog heel erg mee vallen. 500 euro is veel minder dan de 800 die ik in maart te horen kreeg. En dan 9036 onderdelen. Best een value parts pack eigenlijk.

Dat klopt wel ja, 5ct per steen valt reuze mee. Als je veel met tan werkt natuurlijk. Voor @Aliencat een no-brainer.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @aawsum

Voor @Aliencat een no-brainer.

Tja ik heb mijn tan geval bijna af inmiddels ? 
Gebruikersavatar
Iook
Premium
Berichten: 244
Lid geworden op: za nov 14, 2020 4:11 pm
Locatie: Uithuizen

Er zit best wel veel repeteer werk in maar als je op verschillende zaken inzoomt zit er toch ook wel weer variatie in de elementen. Aanezien alle landmark sets hier wel ergens in huis staan zal deze niet gaan ontbreken.
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Er is al een review van de 10274 Ghostbusters ECTO-1
https://www.youtube.com/watch?v=KUHTHlx7j3g
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Tja de Tan Ruine is oersaai om te bouwen lijkt mij. En de ECTO lijkt me dan wel leuk om te bouwen, maar voor de onderdelen niet interessant. Steek dat geld liever in een bulk aan onderdelen uit een PAB bestelling oid.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Lijkt mij ook oersaai om de Tan Ruine te bouwen, gaat er niet komen tenzij als parts pack wanneer die ergens voor 50% in de aanbieding staat.
Enorme misser vind ik de titel van het laatste boekje en doos in de reeks:  IIII
Why the hell heet dat niet IV als je een Romeins bouwwerk uit brengt?


Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Dat verbaasde mij ook. Dat moet iemand in de keten toch opvallen??
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Ooit eens gelezen dat Romeinen vaak IIII gebruikten omdat IV stond voor de letters van een god, op horloges en klokken zie je ook vaak IIII ipv IV
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel


De 'oude Romeinen' vermeden vaak de combinatie IV voor 4, en gebruikten in plaats daarvan IIII. Volgens sommigen was dit omdat de letter IV de beginletters van de Romeinse oppergod IVPITER vormen. Dit gebruik is voortgezet tot enkele eeuwen geleden, en komt onder andere voor op monumenten en klokken. Een andere verklaring waarom IIII boven IV verkozen werd op klokken is dat er dan een even aantal tekens op de klok wordt gebruikt: 20 I's, 4 V's, en 4 X'en. Dit was veel goedkoper te smelten met een mal dan wanneer er IV werd gebruikt: 17 I's, 5 V's, 4 X'en. Een derde verklaring is dat de IV ondersteboven (zoals op een klok gebruikelijk is) sterk lijkt op VI (6), daarom koos en kiest men voor de duidelijkheid voor IIII. Als laatste geldt nog dat IIII een zekere symmetrie vertoont ten opzichte van de VIII (8) en XII (12).

Dit lijken mij inderdaad ook logische verklaringen...
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Klinkt logisch maar:

  • 99% van de mensen weet dit niet

  • Het zijn geprinte boeken en geen klokken, de IIII werd gebruikt voor klokken (de Big Ben heeft trouwens een IV)  ? 

  • Mijn favoriete horlogemerk heeft wel een IIII op de wijzerplaat maar op hun lelijkste modellen

  • Romeinse oppergoden hebben we ook geen last meer van.



De Big Ben LEGO clock heeft een IV wat dus correct is.

Dus mij blijft het storen ?  
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @berthil

99% van de mensen weet dit niet

Wat dus juist weer een reden kan zijn om het dus wel als IIII te noteren , misschien staat het in de boekjes waarom ze dit gedaan hebben. 
Gebruikersavatar
abcd
Berichten: 50
Lid geworden op: za nov 14, 2020 3:19 pm

Zie ook Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_numerals#Use_of_additive_notation
(En voor de metal-liefhebbers: Kijk eens naar de tracklist van My dying bride's album 'The light at the end of the world')
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Was mij ook opgevallen.... lekker consequent van LEGO  
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Het probleem is opgelost.
Mijn vrouw heeft Grieks en Latijns gedaan op het gymnasium.
Beide schrijfwijzen zijn correct. Echter tijdspanne afhankelijk.

Wellicht dat Alois ons de definitieve oplossing uitgebreid kan verwoorden.

Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Je bedoelt consistent denk ik  

De echte wereld is er dus ook niet consistent in.

Dus eigenlijk is Lego daar dan weer wel consistent  
Gebruikersavatar
Buur
Berichten: 57
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 8:50 am

Ik vind tan geen verkeerde kleur om mee te bouwen, en hou ook wel van een stukje geschiedenis. Ik vind het dus een geslaagde set die ik wel een keer zou willen bouwen, maar niet eeuwig in de vitrine zou willen omdat hij dan waarschijnlijk teveel plaats inneemt...  
Gebruikersavatar
mark1991t
Berichten: 196
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 6:04 pm







Er zijn inmiddels foto's verschenen van 2 nieuwe sets die in Januari uit zouden moeten komen:

 


 






Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Pteradonton vleugels als bladeren..... erg leuk gedaan. Als er Orchideeën uitkomen dan ken ik iemand voor wie ik die zeker moet kopen.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Dat zie er nog niet heel officieel uit gezien de slechte plaatjes, er staat weliswaar geen confidential watermerk meer doorheen maar ik weet niet of die al in de open hadden gemogen  
Ik vind het eigenlijk wel een leuk concept, om kado te geven of gewoon neer te zetten. De bonzai ook, al is die niet heel speciaal moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Wat betekend dat stu._d wat op de dozen staat? Dat zit er niet heel erg officeel uit of zie ik dat verkeerd. Ik zou deze allebei wel willen hebben.
Gebruikersavatar
Buur
Berichten: 57
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 8:50 am

Ik vind vooral die laatste heel leuk, als ze uitkomen ga ik die zeker halen maar moet het eerst nog zien... In het verleden had de deler van deze plaatjes wel vaker gelijk, dus het zou wel kunnen.
Gebruikersavatar
mcmikerd
Berichten: 1
Lid geworden op: zo nov 22, 2020 10:07 am

@boindil_lego denk dat stu._d een watermerk ik van de persoon die de foto's gevonden heeft.
Gebruikersavatar
abcd
Berichten: 50
Lid geworden op: za nov 14, 2020 3:19 pm

Uit de bouwinstructies:
Gebruikersavatar
alois
Premium
Berichten: 224
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:37 am
Locatie: VELP GLD
Contacteer:

Ik ga mij als leraar Latijn niet in de cijferdiscussie mengen. Wel een fantastische set trouwens. Als parts pack dan. Ik heb al twee Tower Bridges verwerkt in mocs, dus je kunt wel zeggen dat ik een tan-liefhebber ben.
Maar iets heel anders: het valt mij op dat niemand er een probleem mee heeft dat Lego hier een set aanbiedt van een gebouw dat oorspronkelijk bedoeld was voor wrede en gruwelijke massamoorden. Het is niet helemaal te vergelijken, maar ik moest toch denken aan Zbigniew Libera. Toen werd er moord en brand geschreeuwd. Gaat Lego die set over 1900 jaar als nog uitbrengen?
Gebruikersavatar
Jaap_A
Berichten: 47
Lid geworden op: za nov 14, 2020 1:43 pm


Geplaatst door: @alois

Maar iets heel anders: het valt mij op dat niemand er een probleem mee heeft dat Lego hier een set aanbiedt van een gebouw dat oorspronkelijk bedoeld was voor wrede en gruwelijke massamoorden. Het is niet helemaal te vergelijken, maar ik moest toch denken aan Zbigniew Libera. Toen werd er moord en brand geschreeuwd. Gaat Lego die set over 1900 jaar als nog uitbrengen?

Historici schatten dat in de loop der eeuwen tussen de 300.000 en 500.000 mensen in het Colosseum zijn gestorven.” (Wikipedia)
Dat zet zo’n (LEGO)bouwwerk wel in ander daglicht   
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ik denk dat de meesten dit toch bekijken als een bouwkundige hoogstandje en niet kijken naar wat de functie van het gebouw was. Maar dat daar nog niemand over gevallen is, is wel vreemd.
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

ik denk het niet. Er zijn nog mensen in leven die 2e wereld oorlog hebben meegemaakt. De wreedheden in het colloseum zijn wel erg lang geleden.
Dat is hetzelfde als dat (modern) oorlogsgeweld niet mag en ridder- of westerngeweld wel.
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Hoewel Western-geweld tegenwoordig denk ik toch ook gevoelig zou liggen. Als dat thema al zou terugkomen, dan toch vrij zeker zonder indianen. Maar dat geheel terzijde.
Plaats reactie